Erfarenhet av regnkjol i fjällen

Tror det jag försöker rota lite i är om det med regnkjol vs regnbyxor är lite samma sak som med kängor vs terränglöparskor eller om samma jämförelse ej kan dras.
Nja. Obehaget är väl detsamma, men risken för nedkylning är större om du blir blöt och kall kring rumpan och bålen. Det är betydligt enklare att byta till torrt och värma upp kalla fötter än om du blivit blöt och kall kring bäckenet och nedre delen av magen.

Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Förstår inte ens varför nån ens vill vandra om det regnar en vecka. Jag ser till att ha koll på sånt innan jag åker upp, och väntar till jag har finväder-oddsen på min sida. Ytterst sällan jag blivit särskilt blöt under en vandring, en kajakpaddling eller en låglandsvandring. En cykelsemester är det jag på rak arm kan komma ihåg jag fick hoja i regn en dag. Regnar det på morgonen väntar jag i tältet till det slutar.
För egen del älskar jag att vara ute i ALLA väder. Det är en del av naturglädjen. För mig är regn en del av naturen och jag älskar naturen. Dessutom är jag ibland ute längre än en vecka och då blir det svårare att förutse väder.

xoxoxo

Temp. avstängd

Det där är verkligen en vanesak. Jag var precis som du och hatade regn. Eftersom jag också bor i Kiruna så kunde jag välja dagar jag tog mig ut. Idag bryr jag mig inte det minsta, jag kollar ofta inte ens väderrapporten innan jag ger mig ut, man härdas. Blir också en spänning på vilket väder det bjuds på.

Som med mycket annat i livet handlar det om inställning och regn är inte så farligt, så länge man rör på sig och har ull så är allt lugnt.

För att försöka återknyta till trådens ämne, så misstänker jag att inställningen till regnkjol korrelerar med inställningen till regn generellt ;)

Själv är jag alldeles för frusen för att "ha råd" med ens delvis nerblötta kläder, och regnkjol kändes alldeles för lite betryggande i det avseendet. Min känslighet för nerkylning är verkligen ingen "vanesak" utan en personlig konstant. Utöver det rör jag mig ofta i alltför teknisk terräng. För andra funkar den säkert helt tillräckligt, så dess fördelar överväger.

Och ja, jag hör till dessa svaga själar som ogillar regn, försöker pricka in ett sannolikt väderfönster för åtminstone början av turen (knappt meningsfullt för tre veckor), ligger kvar i tältet en hel dag med skitväder, och struntar i toppbestigningen, om det ändå är noll sikt :p

alla hr inte förmånen att kunna välja tid efter väder för sin resa, somliga måste planera med hänsyn otill andra och med stor frmaförhållning och då får man hålla tillgode med det väder man får, eller sätlla in helt och jag ser inte måttligt regn någon dag som orsak att ställa in en veckoresa.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips