Primus multifuel i Trangia..

Ja som rubriken antyder.. Är det någon som monterat en Primus multifuelbrännare i ett Trangia? Jag har sett en del trådar där folk antytt sådana tankegångar men är det någon som testat?

Min tanke är att plocka bort benen på multifuelköket och montera det i trangiat med optimus nova-adaptern.

/D
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte hur stor skillnad det är i effekt mellan multifuel och omnifuel men det senare avråder Primus på det bestämdaste att montera in i ett Trangia.
 
Jo säkerhetsaspekterna är jag medveten om men jag är ändå sugen att testa. Om det fungerar kommer det bli ett dedikerat vinterkök och jag är medveten om risken att elda på i tältet vilket jag ändå inte brukar när jag kör på fotogen (åtminstone inte med stängd absid). Att tillverkarna inte rekommenderar det är väl naturligt men då Optimus tillhandahåller en adapter för montering av Nova i Trangia så tycker jag "det borde" fungera även med en primus-brännare. Nu har jag dessutom ett Trangia som jag aldrig använder så därför är jag lite sugen på att experimentera, går det så går det.. :)
 
Fungerar sådär

Jag testade att montera in Omnifuel i trangiat i fjol och körde lite under vintern. Jag är inte helt nöjd för att brännaren kommer lite för högt upp. Jag föredrar både mitt KAP och Nova i Trangiat före Omnifuel. Att primusbrännarna skulle ge så mycket mer effekt i ett Trangia jämfört med andra motsvarande brännare så att det skulle äventyra kastrullerna är nys.

Adaptern är trangias originaladapter till Optimus Nova. Jag har borrat ur hålet lite för att sänka brännaren något. Du behöver göra någon form av åverkan på trangiat för att få ut både reglaget och slangen. Jag valde att göra ett jack i kanten på vindskyddet för slangen. Inspiratioen fick jag från ett inlägg här på utsidan.

Jag ska se om jag kan få tummen ur och få upp bilder på arrangemanget här på utsidan.

Hälsningar

Tommy
 
Jag testade att montera in Omnifuel i trangiat i fjol och körde lite under vintern. Jag är inte helt nöjd för att brännaren kommer lite för högt upp. Jag föredrar både mitt KAP och Nova i Trangiat före Omnifuel. Att primusbrännarna skulle ge så mycket mer effekt i ett Trangia jämfört med andra motsvarande brännare så att det skulle äventyra kastrullerna är nys.

Adaptern är trangias originaladapter till Optimus Nova. Jag har borrat ur hålet lite för att sänka brännaren något. Du behöver göra någon form av åverkan på trangiat för att få ut både reglaget och slangen. Jag valde att göra ett jack i kanten på vindskyddet för slangen. Inspiratioen fick jag från ett inlägg här på utsidan.

Jag ska se om jag kan få tummen ur och få upp bilder på arrangemanget här på utsidan.

Hälsningar

Tommy

Okej. Det borde ju inte heller vara så svårt att konstruera en egen adapter som gör att brännaren kommer lägre ner? Jag har f ö ett Himalaya så jag har ju inget direktreglage utan slangen borde kanske gå att få igenom hålet på sidan i trangiat, alt göra det lite större.
 
Går att sänka mer

Det finns marginal att sänka ner brännaren mer. Men jag tror att du då ska satsa på att bygga adaptern själv istället för att bygga vidare på Trangias. Hoppas att du delar med dig av dina erfarenheter!

Hälsningar

Tommy

Nu har jag laddat upp bilderna. De finns i mitt album.
 
Det finns en del saker som kan ställa till problem med modifiering. En sak som gör att tillverkarna vill frånsäga sig ansvar är risken för dålig förbränning som leder till kolmonoxid som är obra om man elder i dåligt ventilerade utrymmen (tex tält). Det är helt omöjligt för tillverkarna att gissa hur förbränningen kommer påverkas av kundens modifieringar.
Intressant läsning som varit uppe på forumet många gånger: http://rapporter.ffi.no/rapporter/97/04713.pdf

Sedan så finns rapporter på att Trangias stormkök kan smälta med vanlig spritbrännare i ogynsamma vindförhållanden. Hur påverkan är med modifierade kök är nog svårt att beräkna .
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=21831
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=31568
 
Det finns marginal att sänka ner brännaren mer. Men jag tror att du då ska satsa på att bygga adaptern själv istället för att bygga vidare på Trangias. Hoppas att du delar med dig av dina erfarenheter!

Hälsningar

Tommy

Nu har jag laddat upp bilderna. De finns i mitt album.

Tackar! Ser intressant ut. En fråga, vad ingår i optimus-adaptern? Är det hela förbränningsskålen eller bara klamret?

Jag ska ta en titt på det hela när jag hittat igen Trangiat! :) Rapport kommer när jag kommer igång!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Tända Primus multifuel med tändstål! Går det ens? Kök och brännare 44
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
black dog Primus Himalaya Multifuel 3288-83 - Erfarenheter? Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Primus Multifuel för 60 dollar! Kök och brännare 1
MonicaKa Bränna: Primus MultiFuel + Classic Trail Kit Kök och brännare 17
raberg REA!! Primus Multifuel MFS Kök och brännare 0
Hallqvist Primus multifuel Kök och brännare 9
saittam Primus - MultiFuel???????????? Kök och brännare 13
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.