Primus Omnifuel eller Trangia?

Jag ska köpa ny kök. Jag vill använda bade gas och flyande bränsle. Vilken brännare rekomenderar ni? Jag själv har tänkt pa Primus Omnifuel och Trangia med multifuel tillsats. Alla funderingar är välkommen.

Hälsningar
Rain
 
Mitt råd är att tänka efter om du verkligen behöver både gas och flytande bränsle i samma kök. Vart kan man inte få tag på bensin?

Jag tror man får ett både bättre, lättare och billigare kök om man bestämmer sig för antingen gas eller flytande bränslen.

Har själv ett Primus MFS som är ganska kass. Låter som en raketuppskjutning, hopplöst att justera lågan, sotar igen varje gång man släcker det, måste i praktiken plockas isär för rengöring varje gång det sotat igen (om man har en kvar den lilla ömtåliga rengöringsnålen vill säga), osv.

Omnifuel är säkert förbättrad på alla dessa punkter men eftersom det verkar vara baserad på MFS är en varning på sin plats.

En sak till: Plaströret i pumpen lossnar efter ett tag (samma sak verkar fö gälla Optimus Nova), limmet verkar inte tåla bensin!!
 
Tog min sparkassa, gick och köpte ett dyrt Omnifuel i juni.
Förstår varför det kallas "what?-kitchen"
Det låter som ett jet plan. Inga större mekaniska problem, kanske det blir lite pilligt att plocka loss för rengörning när man behöver det. Igensotningen har jag inte märkt av nämnvärt.
Nackdelar som jag stötte på var förmågan att sjuda maten med tunna kastruller. Man bränner lätt fast i botten om man inte är varsam!
Bonus är ju den lilla bagen man får med, med inbyggt fack för det lilla verktyget vilket kanske gör att man slipper tappa bort den!?!
Gå in och titta på vad som sagts tidigare. Tror fortfarande inte frågan är tömd på svar.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12387

Har tyvärr inte hunnit hårdtestat det under extrema förhållanden. Kommer gärna tillbaka och berättar mer efter vintern!
 
Vilken kök rekomenderar ni da? Är Trangia bättre val än Primus da? Trangia känns lite för stort.

Tack för alla tips
Rain
 
Omnifuel rules

Jag har testat Primus Omnifuel i USA i somras. De jag gick med hade XGK, Optimus Nova och ett annat MSR (kanske Wisperlite) med. En av de som var med jobbar på en utelivs affär i San Diego.
Det enda jämförbara köket till Omnifuel var XGK men någon trampade sönder pumpen till det (plastpump). Primus Omnifuel funkade helt klart bäst, jag körde mest på gas såklart men testade oxå kerosene (typ fotogen). Man måste byta munstycke beroende på vilket bränsle man skall använda men det är enkelt beroende på att man får med en hylsnyckel. XGK och Omnifuel gick bäst på fotogen, Optimus Nova sotade för mycket + att det läckte bränsle vid flaskan. Wisperlite var inte tillräckligt stabilt, pannorna åkte av, slangen är för kort också. Ljudet var inget problem på nåt kök, men Wispelite var tystast annars låter alla köken låter ungefär lika mycket.
Vad vi kom fram till var att Primus Omnifuel vinner i längden för att man kan köra på fler bränslen (gas), det är snabbast att förvärma och känns ha högsta kvaliteten. Man får oxå med en mycket bra påse med en liten ficka för reservdelar och tändare. Jag köpte Primusköket.
 
f_lindstrom; sa:
Har själv ett Primus MFS som är ganska kass. Låter som en raketuppskjutning, hopplöst att justera lågan, sotar igen varje gång man släcker det, måste i praktiken plockas isär för rengöring varje gång det sotat igen (om man har en kvar den lilla ömtåliga rengöringsnålen vill säga), osv.

Du måste ha fått et måndags-ex? Jag har gjort rent mitt ca 3 ggr sen jag köpte det för över tre år sen, det funkar alltid! Lågan går bra att reglera när man lärt sig, men det går inte så lätt första gången. Nu kan jag skjuda sås hur mycket jag vill! Låter gör det, men det är stabilt och klarar stora kastruller vid behov. Rensnålen är kass, men jag har en knappnål med rätt storlek istället (som jag aldrig behöver använda). Jag kör mest på heptan, men när vi var i Chamonix förra året körde vi Lampen-öl (lampolja) som vi köpt billigt i Tyskland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
palatrik Primus Omnifuel Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.