Kastruller till Primus Omnifuel

Finns det något vettigt kastrullset i vilket man får plats med ett Primus Omnifuel (brännare med kärlstöd)? Hur är det med t ex MSR BlackLite Classic Cookset, Trangia Tundra 2, Optimus Terra, Primus LITECH Cooking Kit?
[Ändrat av callespang 2005-03-14 kl 18:51]
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte vad du menar med kastrullset men själv kör jag med Trangias titankastruller motsvarande det större Trangia-kitet och där ryms ett omnifuel precis i den mindre kastrullen. Sen stoppar jag ner allt tillsammans med tändstålet, vindskyddet och stekpannan i Trangias förvaringspåse.
 
avslutad210712; sa:
Vet inte vad du menar med kastrullset men själv kör jag med Trangias titankastruller motsvarande det större Trangia-kitet och där ryms ett omnifuel precis i den mindre kastrullen. Sen stoppar jag ner allt tillsammans med tändstålet, vindskyddet och stekpannan i Trangias förvaringspåse.

Jag tror att han menar att det faktiskt inte går att sätta stekpannan över Trangias kastrull då, köket ryms inte helt och hållet. Därför kan man tänka sig andra kärl där köket ryms bättre.

Annars ryms ett omnifuel (utan pumpen, den låter jag alltid sitta kvar på flaskan) i den här kastrullen:

http://www.globetrotter.de/de/shop/...-K%FCche%2CBeh%E4lter&u_kat=Geschirr+%26+mehr

Titan är starkt och därmed lätt, men leder värme relativt dåligt och är alldeles för tunnt att laga mat i, då bränner det bara fast. Det duger i stort sett bara till att värma vatten i, men som sagt lätt!
 
avslutad210712; sa:
Vet inte vad du menar med kastrullset men själv kör jag med Trangias titankastruller motsvarande det större Trangia-kitet och där ryms ett omnifuel precis i den mindre kastrullen. Sen stoppar jag ner allt tillsammans med tändstålet, vindskyddet och stekpannan i Trangias förvaringspåse.

Jag vill ha ett set med två kastruller som passar i varandra samt är så stora att man kan lägga ett Primus Omnifuel i den mindre kastrullen och lägga på locket (eller stekpannan) till kastrullerna.

Får du i köket i den mindre kastrullen utan att någon del sticker ut? Jag får i köket i den större kastrullen, men hur jag än vrider och vänder på det sticker det alltid upp ett par millimeter. Mitt trangiakök är ca. 20 år gammalt. Kan de ha ändrat kastrullernas dimensioner, kanske?
[Ändrat av callespang 2005-03-14 kl 21:41]
 
Jag sprang ner till förrådet och hämtade upp min gamla snuskburk och, dra på trissor, köket passade i den som handen i handsken. Jag gillar inte att laga mat i aluminiumkärl utan beläggning, men snuskburken får duga tills vidare.
 
Jag kör med en 1,5-liters nonstick-kastrull och ett vanligt lock, funkar bra.
En fråga; hur rengör ni era kastruller vintertid, tar ni bara snö och gräver runt lite?
 
hansthomas; sa:
En fråga; hur rengör ni era kastruller vintertid, tar ni bara snö och gräver runt lite?
Ja.
Jag skulle gärna vara noggrannare med disken men det blir lätt oekonomiskt med både bränsle och tid isåfall.
Än så länge har jag inte haft några problem med snöskrubbningen...
 

avslutad210712

Gäst
callespang; sa:
avslutad210712; sa:
Vet inte vad du menar med kastrullset men själv kör jag med Trangias titankastruller motsvarande det större Trangia-kitet och där ryms ett omnifuel precis i den mindre kastrullen. Sen stoppar jag ner allt tillsammans med tändstålet, vindskyddet och stekpannan i Trangias förvaringspåse.

Jag vill ha ett set med två kastruller som passar i varandra samt är så stora att man kan lägga ett Primus Omnifuel i den mindre kastrullen och lägga på locket (eller stekpannan) till kastrullerna.

Får du i köket i den mindre kastrullen utan att någon del sticker ut? Jag får i köket i den större kastrullen, men hur jag än vrider och vänder på det sticker det alltid upp ett par millimeter. Mitt trangiakök är ca. 20 år gammalt. Kan de ha ändrat kastrullernas dimensioner, kanske?
[Ändrat av callespang 2005-03-14 kl 21:41]

Nej lite sticker upp hur jag än vrider men eftersom jag har stekpannan under det hela så gör det inget så länge man är lite försiktig med köket. Pumpen lämnar jag alltid kvar i flaskan. Tror inte att dimensionerna är ändrade när jag jämför aluminiumsetet med titankastrullerna.
 
Min kombination

En 1.75l optimus kastrull ryms i en 1.75l Trangia kastrull. MSR blacklite stekpanna passar som lock. Denna kombination rymmer mitt Multifuel. Alltsammans passar fint i den oranga påsen till lilla trangiat.
 
hansthomas; sa:
Jag kör med en 1,5-liters nonstick-kastrull och ett vanligt lock, funkar bra.
En fråga; hur rengör ni era kastruller vintertid, tar ni bara snö och gräver runt lite?

Usch nej, jag käkar tills det är så rent det kan bli, sedan genomför jag thé-diskning dvs skrapar loss det sista med lite varmt thé som sedan dricks upp.

//J
 
Re: Min kombination

Vandrare; sa:
En 1.75l optimus kastrull ryms i en 1.75l Trangia kastrull. MSR blacklite stekpanna passar som lock. Denna kombination rymmer mitt Multifuel. Alltsammans passar fint i den oranga påsen till lilla trangiat.

Det var en fantasktisk kombination.
Optimus, Primus, Trangia och MSR. Men stackars Markill som inte fick vara med...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.