Sotiga kastruller

Som de flesta vet så blir kastrullerna sotiga om man använder sprit som bränsle (visserligen blir det bättre om man tillsätter lite vatten). Gasol är väldigt bra ur denna synvinkel men hur är det med de andra bränslena? Bensin i alla dess former, fotogen, diesel mm.
 
Methanol

Använder methanol i Trangias vanliga spritbrännare och har inga problem med sot. Vet inte hur värmevärdet är jämfört med T-röd men man slipper sot. I min fotogenbrännare har jag Statoils lysfotogen och bara man förvärmer ordentligt är inte sotningen något stort problem.

/M
 
Fotogen utan sot

Ett fotogenkök som går bra och står vindskyddat ger inget sot alls. Mina kastruller är oftast helt blanka i botten efter en veckas användning. Diesel har jag bara kört några få gånger, men det har inte heller gett något sot. Däremot ger det otrevliga avgaser.

Fotogen- och bensinkök kan under vissa omständigheter ge en sotande låga. T ex om brännaren är för kall eller om munstycket är igensatt. När man kör på riktigt liten låga kan det också bli lite sot, liksom om förbränningen blir dålig p g a att vinden påverkar lågan.

Peter
 
Som sagt, metanol är ett sot-fritt alternativ i T-rödbrännaren (om än med lite lägre effekt väl?), men den sedvanliga varningen för att methanol är RUSKIGT GIFTIGT skall väl följa med tipset - se till att inte få det i maten! (T-doja i lappskojsen är väl heller ingen hit - men det SMAKAR illa direkt!)

/Per
 
Re: Tenol...

P.D; sa:
funkar bra och sotar knappt alls !

Har inte den blandningen förändrats?

Jag använder det med och tycker sen något år tillbaka att det sotar mer än tidigare. Har en känsla att det är mindre methanol i det numera. Men det är bara en känsla. Någon som har en femårig flaska hema så vi kan jämföra innehållsförteckningen?

mvh Christian
 
Diskmedel!

Prova att smeta på lite diskmedel på dina kärl innan du änvänder dem. Efteråt är det bara att torka bort all sot. Fungerar bra åtminstone för öppen eld och T-röd.

/Klas
 
Re: Re: Tenol...

chralm; sa:
Jag använder det med och tycker sen något år tillbaka att det sotar mer än tidigare. Har en känsla att det är mindre methanol i det numera. Men det är bara en känsla. Någon som har en femårig flaska hema så vi kan jämföra innehållsförteckningen?

Jag vill minnas från nån tidigare diskussion i ämnet att reglerna för hur mycket metanol som får blandas i har ändrats.

Sen är det väl om jag inte minns fel så att ren metanol numera inte får säljas till konsument, metanol får bara användas som denatueringstillsats och då i ytterst små mängder. Hittar det inte på Kemikalieinspektionens hemsida (deras faktasida om metanol nämner knappt att att det är giftigt....).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.