Sotiga kastruller

Re: Re: Re: Tenol...

nermander; sa:
Jag vill minnas från nån tidigare diskussion i ämnet att reglerna för hur mycket metanol som får blandas i har ändrats.

Sen är det väl om jag inte minns fel så att ren metanol numera inte får säljas till konsument

Det är i och för sig några år sedan, men jag fick tag i min metanol hos Racecar Hobby i Saltsjö-Boo som saluför bränsle till radiostyrda modeller (bilar båtar osv).
 
Såpa

Om man smörjer in undersidan på grytan med ett tunnt lager såpa innan användning är sotet mycket lättare att tvätta bort efter. Fungerar för vanligt eldsot också.
 
Re: Såpa

Viktor_L; sa:
Om man smörjer in undersidan på grytan med ett tunnt lager såpa innan användning är sotet mycket lättare att tvätta bort efter. Fungerar för vanligt eldsot också.
Men i trangiat är det inte alltför praktiskt, inte så kul med såpiga kastruller i varann
 
Såpa

Du har helt rätt, men jag brukar ha på såpan strax innan användning med en liten svamp som jag har i en tät burk.
Då är sotet enkelt att tvätta eller torka av.
 
Re: Såpa

Viktor_L; sa:
Du har helt rätt, men jag brukar ha på såpan strax innan användning med en liten svamp som jag har i en tät burk.
Då är sotet enkelt att tvätta eller torka av.
Jaha, då är det en annan sak, jag tänkte mer på scoutläger varianten, såpar i början av veckan sedan diskar man inte utsidan och så tvättar man bara av
 
Osotiga kastruller!

Osotiga kastruller -Använd Metanol!

På sökordet "Metanol" hittas 28 träffar utöver denna tråd. Det negativa med Metanol är att det är oerhört farligt, luktfritt och troligen smaklöst. Dessutom kan det vara svårt att få tag på. Kan vara ett tips att prata med tillverkaren...
På mina flaskor står det:
Masens Kem. Tekniska AB
0650-17536 (Hudiksvall)
 
omnifuel!

har kört omnifuel på bensin 95 oktan, sotar som fan (är desutom massa giftiga ämnen i det som man inte vill ha i tältet) aspen miljöbensin funkar bättre. bäst är tekniskt ren bensin, det sotar inte alls.

/einar
 
Re: omnifuel!

naturvägledaren; sa:
har kört omnifuel på bensin 95 oktan, sotar som fan (är desutom massa giftiga ämnen i det som man inte vill ha i tältet) aspen miljöbensin funkar bättre. bäst är tekniskt ren bensin, det sotar inte alls.

/einar

Vart hittar man tekniskt ren bensin?

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.