Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän)

Hej
Behöver lätta mina kokkärl. Tyvärr får jag migrän så fort jag hanterar aluminium och än värre kokar mat/kaffe i dem.
Kör idag med Titaniumkastruller från Trangia (de tillverkades under en mycket kort tid vad jag vet)

Om ni skulle ge tips på lätta paffepannor och kastruller för en som inte kan använda aluminium, vad har ni då för tips?

PS tipsa människor som har migrän att ta bort all aluminium de kommer i kontakt med. DEO är en mycket vanlig källa som innehåller massor av aluminium. Upptäckte att Niveas hudkräm hade aluminium i sig. Mitt lypsyl hade samma skit. Aluminiumburkar kan jag inte dricka ur. osv osv. När jag sållade ut allt som innehöll skiten, försvann migränen till någon enstaka gång per år :) DS
 
Hej
Behöver lätta mina kokkärl. Tyvärr får jag migrän så fort jag hanterar aluminium och än värre kokar mat/kaffe i dem.
Kör idag med Titaniumkastruller från Trangia (de tillverkades under en mycket kort tid vad jag vet)

Om ni skulle ge tips på lätta paffepannor och kastruller för en som inte kan använda aluminium, vad har ni då för tips?

PS tipsa människor som har migrän att ta bort all aluminium de kommer i kontakt med. DEO är en mycket vanlig källa som innehåller massor av aluminium. Upptäckte att Niveas hudkräm hade aluminium i sig. Mitt lypsyl hade samma skit. Aluminiumburkar kan jag inte dricka ur. osv osv. När jag sållade ut allt som innehöll skiten, försvann migränen till någon enstaka gång per år :) DS

MSR har ett par olika titankastruller.
Till exempel https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/kok/msr-titan-2-pot-set
Eller: https://www.friluftsboden.se/talt-sova-kok/kok/msr-titan-big-kettle

Har en liknande kastrull från MSR, som jag inte hittar just nu...kanske äldre modell...som jag är mycket nöjd med.

/ Stefan
 
Det låter som du har medicinska anledningar till att på allvar titta på rostfritt istället,
Tatonka gör många olika campingkärl och nästan kompletta hela campingköksset i
rostfritt. Visst, inte lättare än aluminium eller titan - men rostfria! Faktum är att såväl
Relags, GSI, Primus och Tatonka allihop har campingkärl i rostfritt. Och rostfritt är
avsevärt mycket mer biokemiskt inert än vad aluminium i olika former är...
 
Har ett sätt 2 pannor och en stekpanna.
1 lit. 146 gr. 1,5 lit 206 gr. och stekpannan/lock 146 gr.
 
Senast ändrad:
Rostfritt finns från nästan samtliga större tillverkare. Bland annat Primus, MSR, Tatonka, Esbit och GSI.
Det rostfria är oftast inte avsett för backpacking utan mer Car Camping.
Vill du undvika aluminium o ha ryggsäcksvänligt gäller nog bara titan, eller titanium som det heter i USA.

Akta dig för kranvatten ! Det kommunala dricksvattnet är ofta behandlat med aluminium.
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
BJK Lätta på trycket.... Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Polar300 Bryggkaffe - utan el... Kök och brännare 10
avslutad130206 Adapter för gasolbehållare utan ventil Kök och brännare 1
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
TheBiker Förvärmning utan sot Kök och brännare 4
avslutad_221205 KAP utan Trangia? Kök och brännare 3
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.