Teflonbelägga kastruller och pannor?

Jag har nu äntligen fått tag på försvarets fina kokutrustning 20 jägare. Pannorna i denna är gjorda i riktigt tjock och fin aluminium.

Nu kommer frågan: Går det att teflonbelägga i efterhand?

//Janne
 
Det går tyvärr inte enkelt att lägga på Teflon i efterhand. Jag har kollat igenom hur man hanterar polyetereterketon som materialet egentligen heter. Det är mycket svårt att bearbeta, produkten måste sintras och sedan används specialmaskiner för att få Teflonet på kastrullerna.
 
Ben_Rangell; sa:
Tyckte det lät fel. Nåja, är det ogenomförbart ändå?
//Janne
Kan inget om ämnet, men tyckte frågan var intressant så jag kollade upp det i Nationalencyklopedien. Bifogar ett utdrag, verkar vara som Håkan skriver i inlägget ovan:

"Polymeren är mycket svår att bearbeta med vanliga metoder, och produkterna måste sintras eller extruderas med specialmaskiner. Polytetrafluoreten används till fluorplaster, t.ex. fluoretenplast (PTFE), mest känd under handelsnamnet Teflon®."

//Anders
 
Om ingenting fastnar på Teflon hur får man då Teflonet att fastna i grytan? :) He he!!
(jag vet, gammalt skämt men kunde bara inte låta bli att lägga mej i.)

mvh Jocke
 
Skillnader mellan teflonbeläggning och smörjning

Ytbeläggning med teflon kräver metallrent, undertryckskammare och robotspruta. Jag har sett hur det går till. Det finns fö företag som efterbelägger med teflon men kostnaden är inte motiverbar.
Smörjmedel med teflon i har långa molekyltrådar i sig som påstås öka smörjförmågan. Mycket svåra att få bort, kräver i princip ultraljudsrengöring. Finns i handel som vätska och areosol.
Var du glad för ditt fina kök och bjud vännerna på en god trerätters med tbh i skogen.

Go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.