det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller?

Jag har inner och ytter kastruller Trangia 27 som jag kör över mitt Primus Eta Express. just nu har jag ett hemgjort lock av ett gammalt aluvindskydd som jag böjt till till någorlunda form, vikt 20 gram

Nu söker jag det perfekta locket som verkligen passar! på ca 50 gram. (Jag har tröttnat på ett deformerat lock som man måste räta ut varje gång.)
 
Jag har inner och ytter kastruller Trangia 27 som jag kör över mitt Primus Eta Express. just nu har jag ett hemgjort lock av ett gammalt aluvindskydd som jag böjt till till någorlunda form, vikt 20 gram

Nu söker jag det perfekta locket som verkligen passar! på ca 50 gram. (Jag har tröttnat på ett deformerat lock som man måste räta ut varje gång.)

Tipset är second hand, hittade två lock som passar perfekt på Stadsmissionen för några år sedan...

//J
 
Jag brukar använda engångs-pajformar i aluminium från random matbutik. Mycket lättare än så går nog inte att hitta men det får man ju böja till lite ibland. Använde det senaste på en 17-dagars tur utan att det gick sönder.
 
Och man formar dem genom att sätta dem på grytan och trycka dit stekpannan över så de bockas fint.

Sen klipper jag av överflödig kant och viker den dubbel för att stadga upp. Jag har alltid två såna lock ligger i mitt trangia (i stekpannan om den är med) för att kunna ha lock på alla grytorna.
 
Och man formar dem genom att sätta dem på grytan och trycka dit stekpannan över så de bockas fint.

Sen klipper jag av överflödig kant och viker den dubbel för att stadga upp. Jag har alltid två såna lock ligger i mitt trangia (i stekpannan om den är med) för att kunna ha lock på alla grytorna.

Så brukar jag också göra.

Men jag har en speciallösning som fungerar bra ihop med 27:ans stekpanna som lock. Längst in Trangias lilla kaffepanna. Den ligger i en kastrull 27, som i sin tur ligger i den lilla kastrullen 25. Blir lite större än vad trådstartaren efterlyser, men suveränt om man är 2 personer. Kanske till 3, om man inte är så stor i maten.
 
Så brukar jag också göra.

Men jag har en speciallösning som fungerar bra ihop med 27:ans stekpanna som lock. Längst in Trangias lilla kaffepanna. Den ligger i en kastrull 27, som i sin tur ligger i den lilla kastrullen 25. Blir lite större än vad trådstartaren efterlyser, men suveränt om man är 2 personer. Kanske till 3, om man inte är så stor i maten.

Så har jag det också. M skillnaden att kaffepannan är utbytt mot en stor plastmatkåsa o den mindre kastrullen är en titankastrull från evernew.
 
Tackar för svar. efterlyste ett mer slittåligt lock än det i grövre alufolie jag har nu..

blir till att ta med kastrull + våg till närmsta secondhandbutik, känns som den billigaste lösningen dessutom!
 
Tackar för svar. efterlyste ett mer slittåligt lock än det i grövre alufolie jag har nu...
Fick en ingivelse, gick och vägde den löstagbara botten till vår minsta pajform: 48 g, d=160 mm. Stadig med fin kantvulst. Största grytans diameter är 150 mm, men kantvulsten hindrar att "locket" glider av och den lilla utkragningen gör att man kan hantera det med tamojen = inget behov att fixa handtag = platt packning och den funkar också som ett perfekt underlägg.

Du kanske skall inventera grytskåpet ;)?
Vill man ha perfekt passning och är villig att offra pajformen (eller köpa en billigt på loppis), så kan man ju klippa och/eller forma den lösa bottnen som man vill (helst med någon form av ankantning).
 
Jag ser nu att jag måste ta till baka det där tippset. Du ville ha ett lock till T27 kastrullerna. De lock som jag föreslog är för stort då Tundrakastrullerna baseras på T25.
 
Bär du Trangia behöver du inget lättare lock. Grundvalet tungt är gjort. ;)
Det finns faktiskt inget jag hittat (och jag har letat kastruller ett tag), som slår de nyare "ultralätta" Trangia-grytorna vad gäller vikt i förhållande till innehållen volym.
På bilden (ursäkta den dåliga kvaliteten): en T-27 HA-gryta (80 g), pajformslock (fotot är taget innan jag rotat i grytskåpet ;)) och tamoj från minitrangia (18 g), alltihop ovanpå en Pinguin-brännare* (48 g), som T-27-grytornas bredd passar idealiskt till. Jag har i alla fall själv inte hittat någon annan enlitersgryta, som inkl handtag landar på ca 100 g.

"Problemet" är att jag på lyxigare turer också vill ha någon sorts "övergryta" att varmhålla/svällkoka separata måltidsdelar i, men Trangias stekpannor är både för tunga, för platta och överbreda, om man bara har med kastrullen.
Så jag har inte heller - ännu - hittat det perfekta combot...

* Normalt tar jag med en slangansluten markstående brännare och en gryta med "övergryta", men denna gång ville jag minimera fr a packvolymen p g a att turen skulle bli rätt så klätterbetonad, så jag fick undertrycka min säkerhetsnojja. Med den plattare/bredare grytan och ovanpå en likaså plattare100-grams gaspatron (den stora på bilden är bara på prov) blev det faktiskt helt ok totalhöjd.
 

Bilagor

  • 12 088a.jpg
    12 088a.jpg
    98.8 KB · Visningar: 1,570

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.