Kastruller

Behöver köpa nya kastruller till köken (mestadels Primus Omnifuel).

Men vad ska jag välja. Är det kastrull m värmefläns som gäller? Eller ska jag satsa på en slät gryta. Vilket material är bäst. Aluminium, hård anodiserad aluminium, aluminium m teflonbeläggning, titan?

Jag hade tänkt mig två kastruller som passar bra i varandra. Det blir nog en ca 1.75 l o 1.5 (dvs som trangias större modeller) eller kanske något mindre grytor. Och sedan skulle det vara trevligt m en stekpanna alternativt lock som passar bra.
 
Mina favoriter för snösmältningsturer är Primus med flänsar. Favoriter för matlagning på barmarksturer är trangias hårdanodiserade. Lätta, starka, bra på elden (inga flänsar), lock finns som tillbehör (tundra).

...stekpannefavorit är trangias gourmépanna med lock :).

//J
 
Hur mår de där flänsarna av att ligger nedklämda bland alla andra saker i packningen. O hur mår resten av packningen? Sliter flänsarna på sakerna runt omkring? Själv är jag ganska ovarsam o därför rädd att flänsarna ska nöta sönder andra saker i packningen.

Kompletterar du primus-fläns-kastrullen m nån annan, vilken isf?
 
Flänsarna är ganska hårda så dom lär inte skadas men dom är väl lite småvassa så dom kan nog gnaga hål på saker och ting men en tunn nylon packpåse räcker som skydd
 
Jag har en Primuskastrull med värmeväxlare. Effektiv (en gång halva tiden för uppkok mot en kastrull utan värmeväxlare) och stryktålig. Har inte varit särskilt varsamt med kastrullen men brukar lägga den i en tygpåse innan den åker ner i ryggan/kajaken. Någon liten minibuckla men inget vidare slitage på påsen. En kompis har hela setet med kök och stekpanna. Där har kastrullkanten slitit rejält på stekpannans beläggning.

Min 1,7l har ett stadigt lock som kanske kanske kan dubblera som stekpanna i nödfall. Tjockt material men inte helt bra form. Ett plastlock skulle nog vara bättre och lättare. Kastrullen passar inte riktigt i stora Trangiat man måste troligen meka med kastrullstöden.

Däremot fastnar det lätt skit i flänsarna om man sätter den på marken. Värmeväxlare ger också snabbare värmeenergiutbyte så den varma maten blir kall snabbare om den får vara kvar i kastrullen.
 
Flänsarna är ganska hårda så dom lär inte skadas men dom är väl lite småvassa så dom kan nog gnaga hål på saker och ting men en tunn nylon packpåse räcker som skydd

Hmm, de där stackars påsarna brukar bli slitna av mitt vanliga gamla knögliga kastruller.

Nån som vet hur väl den lilla trangia-kastrullen till det lilla köket (dvs 1 liters varianten) passar i den halvstora kastrullen (dvs 1.5 l)?

Värmeväxlare ger också snabbare värmeenergiutbyte så den varma maten blir kall snabbare om den får vara kvar i kastrullen.

Bra poäng.
 
Har du en flänskastrull i en större och vill skydda beläggningen duger inte en nylonpåse.

Cellplast ala det du hittar i datorlådor kan du göra en insatspåse av.

Du kan även sen ha den som strumpa på kärlet när det är kallt och maten skall dra sig lite
efter uppkoket - vänta bara en liten stund så det inte är för varmt i botten
 
Hur mår de där flänsarna av att ligger nedklämda bland alla andra saker i packningen. O hur mår resten av packningen? Sliter flänsarna på sakerna runt omkring? Själv är jag ganska ovarsam o därför rädd att flänsarna ska nöta sönder andra saker i packningen.

Kompletterar du primus-fläns-kastrullen m nån annan, vilken isf?

Flänsarna skadar inte något och har inte heller blivit skadade. Går utmärkt att låta t ex ris koka på eftervärme, normala procedurer med varm tröja/motsv. runt kastrullen gäller. Jag har inte märkt att maten skulle bli kallare med . Däremot svårare att få långsam kokning med flänsar, verkansgraden blir hög.

Har flänskastrull när jag ska smälta snö och laga mat i påse, så oftast ingen annan kastrull.

//J
 
Simmerplåten blir än viktigare, konservburkslock med filrundade kanter så att det inte skär sönder händer, handskar och packning.
 
Har man kök som går i ett läge, full fräs. Behöver man ibland koka i 8 minuter på svag värme, då fungerar ditt burklock som värmefilter och minskar chansen för vidbränning.
Simmering = småkoka, puttra.
 
Dock, om man sjuder (eller småkokar typ ris) mer än enstaka gång i sin matlagning så är det bättre att hitta kök som går att reglera ned ordentligt då det är hemsk slöseri med bränsle (och därmed kräver mer medförd bränslevikt) om man med simmer/sjudningsplatta leder bort en stor del av värmen utanför grytan...

Det behövs så otroligt liten låga i köket för att hålla igång en kokning under lock i en gryta...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.