Aluminium i kastruller

FJS90/91; sa:
Jag aktar mig noga för alu kastruler då det inte e så jävla nyttigt med alu...

Hej!

Citatet ovan är hämtat från en tråd på Utsidan med frågor om köp av titankastruller [1]. För att inte störa ut de pågående köptipsen, så lånar jag idén i citatet och bidrar med

...Livsmedelsverkets åsikt [2]:

Är det farligt att använda stekpannor och kastruller av aluminium?

Nej. Om man lagar mat i aluminiumpannor/-kastruller kan man få i sig mycket små mängder av aluminium (mg-mängd). Det finns dock inget som tyder på att detta lilla intag är någon hälsorisk.

Mycket litet av det aluminium man får i sig tas upp i kroppen. Om man äter vissa läkemedel som innehåller aluminiumhydroxid mot sur mage kan man få i sig betydligt mer, upp till 1g per dag.

[...]


Jag roade mig med att söka svar kring några friluftsmyter vid sidan av ett examensarbete kring wilderness medicine (fältsjukvård) vid Försvarets Sjukvårdscentrum (FSC). Vid den tidpunkten kunde jag inte kunnat hitta några trovärdiga eller väl underbyggda resonemang som motstred Livsmedelsverkets uppfattning. Vore roligt om någon kunde bringa annat eller ytterliggare ljus på historien.

Det finns många "råttan i pizzan"-historier. ...både bland vanligt folk, friluftsfolk, annat folk och soldater. Kanske något fler bland soldaterna, där detta att koka vatten under lång tid är extra populärt.

Vänlig hälsning,
Claes

Källor:

[1] http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12070#post47670
[2] http://www.slv.se/download/document/approveddocs/osf_koket_aluminiumkastr.htm
 
tjillevipp

[råkade svara i den förra tråden så det blir en dublett]

Det här var intressant med faktan om aluminium kastrullernas hälsorisk eller inte. Det jag känner mig lite osäker på är väl den totala mängden alu jag får i mig och därför försöker jag undvika de uppenbara källorna... Jag har inte den blekaste om hur mycket jag totalt får i mig genom ett normalt leverne. Oroar jag mig i onödan eller skall man om man kan skita i de uppenbara källorna?
 
Så här säger Trangia [1]:

[...] Aluminium på utsidan för dess goda värmetransporterande egenskaper och rostfritt stål på insidan, som gör kärlen reptåliga och hygieniska. [...]

Jag vet inte exakt vad som avses med hygienska, men det är värt att notera att sura livsmedel inte gör sig bra tillsammans med aluminium. I den andan är Livsmedelsverkets råd [2] att vi inte skall förvara sura livsmedel i aluminiumfolie, eftersom aluminium löses ut.

Detta är med största sannolikhet förklaringen (och kanske det avgörande skälet...) till att man inte skall använda sina aluminiumkärl när man tillreder just fruktsoppor etc. Men i fallet med kokkärl är det alltså en fråga om smak och inte toxiska nivåer.

Jag har för grunda kunskaper om skillnaderna mellan aluminium i å ena sidan kokkärl och å andra sidan folie, för att kunna föra ett sakligt resonemang vidare. Men det finns säkert någon förstå-sig-på-are som kan göra en insats!

...funderar vidare,
Claes

PS. Det kanske kan uppfattas som motsägelsefull information från Livsmedelsverket, i fallet om sura livsmedel? DS.

Referenser:
[1] http://www.trangia.se/inledande/inledframe.html
[2] http://www.slv.se/HeadMenu/livsmedelsverket.asp
 
Tovetjaern; sa:
soldater. Kanske något fler bland soldaterna, där detta att koka vatten under lång tid är extra populärt.

Lite off-topic, men...

Det finns ofta en bakgrund bakom sånt där. Det är väl så att det räcker med att koka upp vattnet för att alla bakterier skall dö, MEN det är då viktigt att allt vattnet verkligen uppnått temperaturen 100 grader celcius. Kokar man i en stor gryta kan det behövas en ganska god stund innan man verkligen är säker på att allt vattnet har varit vid kokpunkten (vattnet "cirkulerar" ju i grytan, det översta vattnet är sällan 100 grader men det närmast värmekällan är det oftast när vattnet kokar).

Att aluminium är skadligt för hjärnan är väl till stor del bevisat, att vispa med stålvisp i aluminiumkastrull är antagligen olämpligt även om det kanske inte är farligt annat än om man gör det tre gånger om dan 7 dar i veckan.

Alla ni som inte lagar mat i aluminiumkasturll, dricker ni inte heller öl/läsk i aluminiumburk?
 
nermander; sa:
Det finns ofta en bakgrund bakom sånt där. Det är väl så att det räcker med att koka upp vattnet för att alla bakterier skall dö, MEN det är då viktigt att allt vattnet verkligen uppnått temperaturen 100 grader celcius.

Hej Peter!

Du skrev ett klokt och intressant inlägg.

Jo, självklart finns det en bakgrund (eller flera) till missuppfattningarna. Jag har själv gott om kollegor som medvetet eller omedvetet ljugit soldater och friluftsfolk rakt upp i ansiktet. Idén var enbart (om än inte uppenbart) reflekterande.

Men: Nej, allt vatten behöver de facto inte verkligen uppnått temperaturen 100 grader. Vattnet behöver inte koka upp för att avdöda alla patogener. Eftersom de börjar att dö redan vid 60 grader, så är det en fråga om tid också, en princip som bland annat nyttjas vid både pastuerisering och sterilisering. Det jag åsyftade var dessa regler om 3-, 6- och 10-minuters stormkokande som florerar emellanåt, utan att någon förklarar varför.

Men jag förstår din poäng och hoppas att du redan initialt begrep min. Nog om vatten. Det får bli en annan tråd.

Det vore intressant att få reda på mer om idén du presenterar om visp och aluminiumkärl. Jag förstår att aluminium löser ut snabbare vid galvanisk korrision, exempelvis då aluminium, rotfritt stål (eller annan metall) och en vätska reagerar. Menar du att det finns vedertagna belägg för faran med detta vid visp-exemplet?

Allting är gift och intet är utan, dosen blott gör att något ej gift är, lär Paracelsus sagt någon gång under 1500-talet.

Vänlig hälsning,
Claes
 
flöjt

Om inget annat så borde en stålvisp eller sked göra ren mekanisk åverkan på en aluminiumkastrul vilket borde leda till mer aluminium i maten.
 
Re: flöjt

FJS90/91; sa:
Om inget annat så borde en stålvisp eller sked göra ren mekanisk åverkan på en aluminiumkastrul vilket borde leda till mer aluminium i maten.

Det var precis den biten jag tänkte på. En stålvisp repar kastrullen och repar den kastrullen så skrapar den troligen bort en del material.

Men sen är ju frågan hur mycket av aluminiumet som "fastnar" i kroppen. Äter man t.ex. kvicksilver i ren form så får det ju i princip bara rakt genom kroppen (matsmältningen kan inte ta upp den), har för mig att det förr i världen användes mot förstoppning (man tog en klunk kvicksilver helt enkelt). Det är olika kvicksilverföreningar som är farliga att få i sig.
 
Åsiktsamatörernas grisfest!

nermander; sa:
Men sen är ju frågan hur mycket av aluminiumet som "fastnar" i kroppen.

...jo. Det är just det. Är det farligt? På riktigt.

Eftersom ämnet fördes upp så antog jag att det fanns substans i idén. Endera genom att de mekaniskt tillverkade aluminiumflagorna reagerar i den sura magmiljön, eller att det sker en reaktion redan under tillred-ningen. (Jag trodde i ett svagt ögonblick mer på den senare idén eftersom det finns en snarlik belagd situation med aluminiumfolie, som kan vara osund om än inte livsfarlig.)

Men det hela tycks spekulativt och kvasivetenskapligt. Livsmedelsverkets ord och idéer står mot anonyma nätskribenters eller tyckares, så att säga. (Länkarna med anknytning till Lund var dock intressanta!) Synd och skam.

Konstaterar,
Claes

...kastar en sten i glashuset, höjer bägaren och undrar vidare!
 
Re: Åsiktsamatörernas grisfest!

Tovetjaern; sa:
...jo. Det är just det. Är det farligt? På riktigt.

Det stod ju på en av sidorna att aluminium är viktigt som spårämne, men det är giftigt i höga doser. Frågan är som sagt var var gränserna går.

Uppenbarligen så är forskarna inte helt säkra, och som vanligt när de inte är det så uppmanar de till försiktighet.

Det är ju samma sak med kraftledningar och barnleukemi. Det finns inget säkerställt statistiskt samband, underlaget är för litet (det är bara ett 30-tal barn man har i statistiken). I USA hade man gjort en undersökning baserad på runt 400 barn och kommit fram till att den enda statistiskt gemensamma nämnaren var att barnen som fick leukemi åt korv hemma hos sin pappa!

Ska man kunna säga att nåt samband finns måste man dels ha ett statistiskt underlag, och dels måste det även finnas nån bevisad mekanism bakom (i fallet med barnen som åt korv var det statistiska sambandet uppenbarligen bara en slump, eftersom det inte finns nån påvisad mekanism som gör att korv ger leukemi).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
dadoni Titan vs aluminium Kök och brännare 29
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Xander Stål vs aluminium-MSR heat exchanger Kök och brännare 13
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.