Titan vs aluminium

Hej !!

Jag är ute efter kokkärl men kan inte riktigt bestämma mig för vilke jag ska köpa.... Tänkte använda det året om.... Själv har jag en Primus OmniFuel kök ......
Jag sneglade över en MSR Exo 2 System, innbillar mig att det skulle passa perfekt för mig å min lilla dotter.... Men det kanske finns något bättre å billigare....
Är det stora skillnader mellan titan å hård anodiserad aluminium ?? Vikten är ju uppenbara skillnaden men sedan har man läst här någonstans att hård anodiserad aluminium är effektivare....
Någon med synpukter å erfarenheter ?? Tackar på förhand.... Ha de !!
 
Aluminium (237 W/(m·K)) leder värme ~10 gånger bättre än Titan(21,9 W/(m·K)).
Referens http://sv.wikipedia.org/wiki/Aluminium http://sv.wikipedia.org/wiki/Titan (bara som referens, inte vetenskaplig källa, detta ändras ju dessutom när det legeras).

Hurvida det gör nån skillnad för bränsleåtgång vid kokning är ju frågan då för vatten är samma värde 0.6 W/(m·K) (för att ge lite perspektiv)..

Men om vi tänker på att värmen även sprids jämnare över ytan av kastrullen/stekpannan så blir det ju tydligt att det troligtvis inte kommer bränna lika lätt, särskilt inte med liten brännare..

Vad gäller vikten kan man inte säga att den ena är 40% (2.7/4.5) lättare än den andra eftersom materialets egenskaper har tagits i åtanke när man utformade produkten i fråga, kolla på den faktiska vikten istället..

Jag personligen tycker titan verkar som ett häftigt, dyrt och skitdåligt material att göra kastruller och stekpannor av. :) Men jag har ingen större erfarenhet av dom, kanske just av den anledningen :)
 
har provat titan kastrull och stekpanna och kommer inte att använda dem igen, stek pannan var i stort sätt värdelös. kastrullerna duger att koka vatten i men inte till matlagning.
 
brändefast samt att värmen inte spred sig så det var svårt att steka fläskfilen då det bara var jävligt varmt på ett ställe i pannan, skulle även göra äggröra, och det fungerade inte då det brände fast som fan. tog då i stället en aluminium panna och då fungerade det bra.
 
Jag har ett Omnifuel och har använt Primus EtaPower kastrull 1,7 liter som funkar kanon men, jag saknade en stekpanna och släpar alltid med mej kaffekannan, så jag köpte ett nytt set.
Optimus Terra HE Cook Set har allt jag önskar, 2 kastruller, stekpanna/lock och en neoprenbag men, det är bara den ena kastrullen som har värmeväxlare.
Jag trodde inte att det var så stor skillnad om kastrullerna hade flänsar eller inte, men det var det..!
Det var en märkbar skillnad att koka upp vatten med en flänskastrull mot en utan vilket spar massa bränsle/ vikt och inte minst tid.
 
Anodiserad aluminium

Titankärl är inte alltid lättare än aluminium, ofta ungefär samma. Så ur viktskäl finns ingen större anledning att välja titan.

Sedan om man tänker skrapkänslighet så kan man ta hårdanodiserad alu. Inte riktigt lika extremt hållbart som titan men en bit på vägen i alla fall.

Men titan har en trevlig känsla och "smak", om ni förstår vad jag menar. Jag har helst titan.

En trevlig detalj när man eldar i burk (tex bushbuddy eller hemmagjord konservburk) är att man kan ha ett tomt titankärl ovanför som "värmereflektor" tills det tagit sig. Titan blir lite missfärgat på ett vackert sätt av hög värme men skadas inte, all sot bränns bort också. Om man gör samma sak med alu kärl så deformeras det eller rentav riskerar smälta litegrann, kan nog inte var nyttigt heller.

Fast med vatten i tål ju alu att vara nära eld precis likabra som titan. Inte mycket som talar för titan egentligen utom just "smaken" och allmänna känslan av tunt och starkt.
 
nu har man bestämt sig, det får bli nåt av hård anodiserad aluminium..... det verkar som de flesta av er använder det å e nöjda, så varför hålla på chansa med något annat.....

hittat 3 set som jag har svårt att välja mellan :
- eta camplite , 2.1 l , 190 kr på jula ..........
- primus litech super set för 384 kr på kgoutdoors
- optimus terra lite he för 269 kr på xxl

det ska räcka för mina solo fiske/skid turer men även dagar jag tar min dotter med.....får tänka lite till tills den 25-e, då smäller det.......

tack till er alla som besitter sån kunskap å vill dela den med er....
 
Jag har valt att helt skippa aluminium. Hade det vid min första vandring, blev buckligt och missformat efter en enda tur i fjällen. Nu för tiden kör jag stål vid dagsturer och titan vid fjällvandring. Det är sant, det är inte lika bra att fördela värme och det kan lätt bränna fast mat i titan. Men det finns vissa knep och fördelarna med titan är oftast fler än nackdelarna. Sedan gillar jag att det svalnar snabbt, kan äta direkt ur byttan
 
Jag hade också tittat på Trangias hårdanodiserade kastruller.

För att värma vatten och enklare matlagning fungerar titan bra. Det är ett lättare och hårdare material än aluminium. Det har sina fördelar och nackdelar. Jag använder båda materialen.
 
Jag hade också tittat på Trangias hårdanodiserade kastruller.

För att värma vatten och enklare matlagning fungerar titan bra. Det är ett lättare och hårdare material än aluminium. Det har sina fördelar och nackdelar. Jag använder båda materialen.
Specifik vikt : aluminium 2,7 : titan 4,5. Men titan är hårdare, och smälttemperatur 1668 grader C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Arvidsjaur Titan gryta/mugg Kök och brännare 25
MAW Evernew Titan 640ml Deep pot Kök och brännare 9
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
Friluftsnomad projekt ! svetsa Titan/rostfritt Kök och brännare 22
estetdrägg Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!! Kök och brännare 36
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
Joakim Ambrosson Titan Kök och brännare 41
Olaa Söker kastrullsett i titan! Kök och brännare 7
OlaOrädd Termos i titan? Kök och brännare 5
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Xander Stål vs aluminium-MSR heat exchanger Kök och brännare 13
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.