Titan gryta/mugg

I stort sett är jag nöjd med mitt nuvarande optimus grytsett men eftersom det väger 205g så finns det ju möjligheter att banta utrustningen 1hg på denna detalj.
https://www.addnature.com/462499.html
Jag använder ett toppmonterat soto gaskök på 110g gastub. Äter mest frystorkat och dricker ibland någon soppa typ varma koppen och te så grytan/muggen ska gå att använda som mugg och vara tillräckligt stor för att kunna koka vatten till en portion frystorkat.
Tror ni att ett 500ml kärl räcker? Jag har funderat på om man kan skippa locket eller går det åt såpass mycket mer gas så det går jämt ut? Har funderat på om man kan använda något annat i utrustningen som lock men inte kommit på något.
Handtag vill jag nog ha för bekvämlighetens skull.
Har ni några förslag på muggar/grytor av bra kvalitet?
 
Snow peak verkar göra bra grejer, men går säkert att hitta billigare.
Lock kan du väl göra av alufolie. Väger inget. Bara byta ut om det slits.
 
Det räcker

Jag använde MSR Titanium Cup på sommarens solovandringar. Den är cirka 0,5 liter och det funkar utmärkt till nudlar, potatismos och så klart värma vatten.

Locket skulle jag inte skippa. Ta i så fall alufolie om du vill spara vikt.
 
Jag använde MSR Titanium Cup på sommarens solovandringar. Den är cirka 0,5 liter och det funkar utmärkt till nudlar, potatismos och så klart värma vatten.

Locket skulle jag inte skippa. Ta i så fall alufolie om du vill spara vikt.

MSR anger den som 0,4l men den kanske rymmer mer i verkligheten då. VVerkar inte följa med något lock. Vad använde du som lock?

Får ta och titta på snow peak också.
 
om man vid samma uppkok vill ha kaffe så räcker inte 5 dl tycker jag, så därför köpte jag en Toaks titanbytta på 7,5 tror jag det är. Blir lagom mängd vatten då och väger nada
 
Märker också att 0,5l skulle vara för lite. Har 750ml Esbit och det är för det mesta lagom
Locket skulle jag inte heller skippa. Jag kör med original Esbit lock, har alltid kastrullen full med grejer som Esbit kök och tabletter samt te osv att det är skönt att ha ett lock som stänger till. Ett alulock skulle nog gå sönder nedpackat i min packning
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.