Stor Gryta

Är det någon som ha något bra tips på en stor gryta, har använt trangias 2,5 liters gryta ett tag men den tål inte mycket stryk och nu går locket inte ens på den längre. Gillar annars storleken på den då man lagar mat till fler än sig själv.
 
Byt locket

Är det någon som ha något bra tips på en stor gryta, har använt trangias 2,5 liters gryta ett tag men den tål inte mycket stryk och nu går locket inte ens på den längre. Gillar annars storleken på den då man lagar mat till fler än sig själv.

Håller med om att Trangias 2,5l är en trevlig storlek för fler personer. Dock är locket av en korkad konstruktion som kräver att grytan är helt rund, vilket den bara är innan man har packat ned den i ryggan första gången. Själv har jag löst det genom att använda locket från mitt msr blacklite grytset (2liters). Så se efter vilka andra lock du har liggande i garderoben. Alternativt kan en lagom stor plywoodskiva fungera som både lock och skärbräda.

Vad gäller andra grytor i samma storlek har jag inte hittat nåt bra alternativ. Primus har en 3liters som känns onödigt tung i godset. Msr har ett par större som känns onödigt dyra.
 
Stor kastrull som är lätt blir av naturliga orsaker både skör och formbar. Jag har och använder både Ts 2,5 och 4 l och har väl behöft rikta 4l varianten någon gång. Men vill ni ha en stabil sak ute med många användingsområden skaffa er en gjutjärnsgryta. Hållbar så länge ni inte kastar den. Fungerar direkt på göden och fint i eldgrop. Nackdelen är vikten. Men matresutaten kan väl kompensera det.
//J
 
4.5 l grytan är bättre (men fel storlek)

Stor kastrull som är lätt blir av naturliga orsaker både skör och formbar. Jag har och använder både Ts 2,5 och 4 l och har väl behöft rikta 4l varianten någon gång. Men vill ni ha en stabil sak ute med många användingsområden skaffa er en gjutjärnsgryta. Hållbar så länge ni inte kastar den. Fungerar direkt på göden och fint i eldgrop. Nackdelen är vikten. Men matresutaten kan väl kompensera det.
//J

Har även använt Ts 4.5l gryta en del och visst deformeras den lätt, men eftersom locket är smartare utformat än på 2.5liters grytan gör det inte så mycket. Locket sluter ändå hyfsat tätt. Locket till 2.5l kräver däremot att grytkanten är helt cirkulär, vilket den inte är...

Tycker du ska lägga fram din tes om att "gjutjärnsgrytans vikt kompenseras av matresultatet" på lättviktsforumet. ;-)
 
Använder både

Trangias 2,5 L och den stora grytan som man får ned 25 köket i inklusive vindskydd etc. Skulle helst använda ett kök med Trangias typ av vindskydd men ett par nummer större än 25 köket med ett par kastruller t ex 3 och 4 liter tillsammans med fotogenbrännare när jag är ute med familjen (5 personer) på paddel eller cykelsemester men ett sådant kök finns mig veterligen inte på marknaden. Ett sådant kök vore också kanon vintertid om man är mer än 2 personer.

Thure
 
Trangias 2,5 l alugryta har jag använt många år. Går att trycka till kastrullen då och då så locket passar hyfsat. Men Primus 2,9 l gryta i rostfritt är en suveränt bra och trevlig gryta, om man är beredd att ta vikten, med hänkel och bra flärp för kastrullocket när det ska lyftas. Den har numera ersatt Trangias alugryta när vi går två eller fler.

Raskesven
 
Vad är det med er?

Det finns ju 'riktiga' kastruller av alu med teflon som håller form och låg vikt,ev. glaslock kan (som någon skrev) bytas mot en träskiva/skärbräda.Tänk utanför boxen/logo'n och såga skaften till förmån för tamoj.T.ex har jag förkastat tanken på Muurikka,har en 'skogspanna' för 2-3 och har fått tag i en riktigt fet (¨~50 cm diam.) alu/teflon-stekpanna om man skulle vara ännu fler.


peter
 
Vad är det med er?

Det finns ju 'riktiga' kastruller av alu med teflon som håller form och låg vikt,ev. glaslock kan (som någon skrev) bytas mot en träskiva/skärbräda.Tänk utanför boxen/logo'n och såga skaften till förmån för tamoj.T.ex har jag förkastat tanken på Muurikka,har en 'skogspanna' för 2-3 och har fått tag i en riktigt fet (¨~50 cm diam.) alu/teflon-stekpanna om man skulle vara ännu fler.


peter
Tack, med mig är det bra. Hur är det själv? Trådstartaren söker en tålig gryta. Teflon är inte tåligt. Själv har jag gett upp på non-stick, teflon, taflon. Har tillräckligt många sådana med flagnande bitar i skåpet hemma. Alu på insidan vill jag inte heller ha. Stål, titan och duossal är vad som gäller utanför teflonboxen;-).

Raskesven
 
Tack, med mig är det bra. Hur är det själv? Trådstartaren söker en tålig gryta. Teflon är inte tåligt. Själv har jag gett upp på non-stick, teflon, taflon. Har tillräckligt många sådana med flagnande bitar i skåpet hemma. Alu på insidan vill jag inte heller ha. Stål, titan och duossal är vad som gäller utanför teflonboxen;-).

Raskesven

Jorå,jag gottar mig åt de som har det sämre som alla andra,inte.

Nej,Teflon är inte oförstörbart,men tråden handlar mest om att grytorna 'tappar' formen efter lite stryk,och det klarar de flesta alu-kastruller som är gjorda för hemmabruk.Godset är oftast bättre kvalisort och lite tjockare,men inte så att det gör skillnad viktmässigt,snarare är de lättare än öststatsmök.Under de korta perioderna som man använder grejjorna ska det mycket till för att de ska slitas/nötas ut,så nä,stål-titan-duossal-prutt får stanna hemma.


peter
 
Valet är fritt. Kör du på ditt alu- och teflon om du trivs med det, så kör jag vidare med stål-titan-duossal som jag trivs med. Varför skulle de metallerna förresten förtjäna att kallas "prutt"? De håller mycket bättre än teflon och alu, och är bättre för matlagning.

Raskesven
 
Senast ändrad:
Allt är relativt

Jorå,jag gottar mig åt de som har det sämre som alla andra,inte.

Nej,Teflon är inte oförstörbart,men tråden handlar mest om att grytorna 'tappar' formen efter lite stryk,och det klarar de flesta alu-kastruller som är gjorda för hemmabruk.Godset är oftast bättre kvalisort och lite tjockare,men inte så att det gör skillnad viktmässigt,snarare är de lättare än öststatsmök.Under de korta perioderna som man använder grejjorna ska det mycket till för att de ska slitas/nötas ut,så nä,stål-titan-duossal-prutt får stanna hemma.


peter

Att godset skulle vara av bättre kvalité i kastruller för hemmabruk stämmer inte överrens med min erfarenhet. Inte heller att de skulle vara lättare: Ts 4.5l kastrull väger 530g medan en väldigt enkel 4liters alu kastrull för hemmabruk väger 930g, båda utan teflon (Svårt att se att det kan finnas lättare kastruller för hemmabruk.) Sålunda en ökning med 400g eller 75% och utan Ts praktiska hänkel.

Tycker som sagt inte att deformationen av Ts stora grytor är ett problem. Däremot är designen på Ts lock till 2.5l gryta tämligen värdelös, men det finns ju andra lock.
 
Valet är fritt. Kör du på ditt alu- och teflon om du trivs med det, så kör jag vidare med stål-titan-duossal som jag trivs med. Varför skulle de metallerna förresten förtjäna att kallas "prutt"? De håller mycket bättre än teflon och alu, och är bättre för matlagning.

Raskesven

Hmmm...Menar du att du använder Stål och Titan och Duossal,eller en legering som borde heta Duossti?

Hursomhelst,jovisst kör jag som jag vill,har ingen ambition att upprepa andras misstag.Det är ju mitt friluftsliv det handlar om.Metallerna förtjänar givetvis inte att kallas 'prutt',det är bara det att tillverkarna är så enkelspåriga att de skapar problem istället för funktion.Kanske överambitiösa eller underpresterande,lagom mittemellan skulle vara nog.Lagar man mat ute och inte bara kokar vatten bränner det ju fast,hur kan det vara bra?


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.