Söker kastrullsett i titan!

Söker kastrullsett i titan typ Primus Litech Trek kettle 731720
Kan någon tipsa om svenska återförsäljare.

Har sett bra grejor hos Snow Peak. Vem säljer dom?

Ola A.
 
Varför inte Trangia?

Trangia säljer lätta kastruller i titan. På http://www.globetrotter.de kan du hitta snowpeak (kunde förut iallafall).

Men, titankastruller är ganska kass. Bränner lätt, bulas gärna på bensinkök osv. Läs alla andra inlägg om detta och kolla i recensionsbarken. Köp Trangias nonstick eller alu istället.
 
svenska återförsäljaren

svenska återförsäljaren till MSR är:

Outside Scandinavia
Langgatan 56
S 82200 Alfta
Sweden
Tel: 46 271 12100
Fax: 46 271 10187
Email: inside@outside.se

Saxat från MSR's hemmsa
 
hmmm

Sorry för sidospåret... Det här var intressant med faktan om aluminium kastrullernas hälsorisk eller inte. Det jag känner mig lite osäker på är väl den totala mängden alu jag får i mig och därför försöker jag undvika de uppenbara källorna... Jag har inte den blekaste om hur mycket jag totalt får i mig genom ett normalt leverne. Oroar jag mig i onödan eller skall man om man kan skita i de uppenbara källorna?
 
kan smaka illa

Det är möjligt att aluminium inte är speciellt farligt om det är mycket små mängder, vilket det antagligen är om man lagar mat al-kärl.

Men, anledningen till att jag ratar aluminium är att man får en vass, stickande bismak om man lagar något surt i al-kärl. En härlig citronsoppa eller aprikoskräm eller rabarberkräm förvandlas till oätlig smörja om det är lagat i kärl av aluminium.

Jag vill slå ett slag för duossal-kärl. Rostfritt på insidan och aluminium på utsidan. Kärlen är starka och fortfarande hyfsat lätta.
 
Olika

En kastrull av varje sort kanske? En för aprikoskräm (sur) och en för gröt (bränner lätt).

Kan tipsa om att MSR Blacklite stekpanna är superlätt och passar bättre i storlek till Trangia 1.75-liters kastrull än trangiapannan (om man bara har kastrullerna och inte själva Trangiaköket)
 
Titan är OK men hur steker man bäst?

Jag har kört med olika kastruller och stekpannor på Trangia med KAP-brännare och tycker att titan fungerar bäst. Håller formen och bränner inte vid lika lätt som aluminium och rostfritt.

Stekning är det som fungerar sämst med Trangiaköket med fotogenbrännare, det blir för stor skillnad i temperatur mellan mitten och periferin på stekpannan om den placeras ovanpå köket. Jag tycker det fungerar bättre att steka/woka maten i en kastrull nere i köket. Kanske skulle man modifiera köket för att få bra stekresultat? Anders Klint utekocken lär använda järnpanna till fotogenkök. Hur gör ni?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.