Trangia duossal mycket tyngre än aluminium?

Jag håller på och forskar lite kring vilket kök jag ska skaffa. Det blir nog ett Trangia duossal 25-7 med gasbrännare. Jag har dock en fundering som jag gärna skulle vilja få klarhet i först.

En ständigt återkommande kommentar kring duossal verkar vara att det är mycket tyngre än aluminium, vilket jag tycker är konstigt. Enligt http://www.trangia.se väger 25-1 (alu) 1110 g och 25-7 (duossal) 1190 g. Är de extra 80 grammen verkligen så avgörande för många, eller är dessa siffror felaktiga? Eller är det nåt annat jag har missat?
 
Jag tycker det låter som för liten viktskillnad, Jag blev tvungen att kolla med mina kastruller. Jag har visserligen inget som är helt jämförbart, men jag har en Duossalkastrull som rymmer 1,7 liter och väger 284 gram samte en Trangia titankastrull som rymmer knappt 1,5 liter och väger 114 gram. Aluminiumvarianten väger ju inte så väldigt mycket mer än titan. Och även om kastrullerna inte har samma storlek så verkar det som om bara en kastrull skulle kunna svara för viktskillnaden du nämner.
Men det dyker säkert upp någon här med bättre siffror.
 
Enligt Globetrotter.de så är viktskillnaden mellan duossal o aluminium 250 gram för det stora trangiat (och endast 90 gram för det lilla). Så visst det rör sig om ett kvarts kilo, men personligen är jag en stark förespråkare för duossal varianten för att den är så enkel att diska plus att den lyckas färdela värmen jämnare över bottenytan vilket underlättar vid matlagningen.

Fast den senaste tiden så har jag mer och mer börjat föredra kastruller i hårdanodiserad aluminium så ex vis primus litech grejer. Lika lättdiskade som duossal om kanske inte rent av lättare. Inte för att det har med tråden att göra, men jag måste slå ett slg för primus kaffekana i litech, den går ner i ett trangia men man kan koka riktigt gott kaffe i den, helt utan bismaken av aluminium. Fast eftersom du skulle köpa ett helt set så är väl de andra varianterna på kastruller uteslutna, men som sagt kaffe kannan går ner i stora trangiat och den är värd varenda krona. Om man dricker kaffe dvs :)

/Jesper
 
Tack för tipsen! Ja enligt http://www.globetrotter.de så handlar det om 250 g och det är kanske en rimligare siffra än Trangias egna. Å andra sidan så om man kollar globetrotters alla viktangivelser så ser det ganska konstigt ut:

Hela 25-setet
Aluminium (1.050 g), Duossal (1.300 g) oder Non-Stick (1.310 g)

Stekpanna
Alu (255 g), Duossal (210 g), Non-Stick (215 g) und Titan (119 g).

1,5 liters kastrull
Alu (160 g), Duossal (200 g), Non-Stick (160 g) und Titan (130 g).

1,75 liters kastrull
Alu (150 g), Duossal (190 g), Non-Stick (145 g) und Titan (118 g).

För det första så anges att non-stick är tyngst av alla vilket måste vara fel. För det andra så är duossal-stekpannan lättare än alu, vilket låter konstigt. Om man kollar på vikterna på kastruller och stekpannor så skulle duossal-setet bara vara 35 g tyngre än alu.

För det är väl bara kastruller och panna som skiljer, själva vindskyddet är väl i alu oavsett vilket material man väljer?

Jag försökte nå Trangia men de har tydligen semesterstängt. Jag tycker duossal verkar vara en bra kompromiss mellan tålighet, diskbarhet, värmefördelning och vikt så det blir nog ett sånt även om det är 250g mer att bära, skulle det vara mer än så så är det mer tveksamt dock. Jag kanske får försöka ta med en våg till en affär som har båda varianterna för att få klarhet.
 
... och Ulfs 1,7 liters duossal väger 284 g. Enligt globetrotter ska samma kastrull väga 190 g, vilket är en väsentlig skillnad. Kan det vara så att Trangia har fått ner vikten på nuvarande duossal jämfört med tidigare varianter? Det skulle förklara varför det finns så stor variation i siffrorna.
 
Jag tror mig veta att de bytte leverantör av duossal för något eller ett par år sedan och detta kan avspegla sig.
Skillnaden i vikt mellan mina gamla alu pannor och gamla duossal pannor gör att duossal får stanna hemma och skämmas.
Om vikterna på Trangias hemsida stämmer så blir valet svårare. Hur som helst så är trangia iaf hyggligt konsekventa eftersom även broschyren som finns att ladda ner berättar i princip samma sak (1110 resp 1200) någon borde väl korr-läst denna innan den gick i tryck?
/Holst
 
Jag tänkte jag skulle uppdatera denna tråden nu när jag har facit på hand. Jag skaffade ett trangia 25-7 + trangias gasbrännare och jag kan meddela att trangias siffror är riktiga, det troliga är väl att nuvarande duossal är lättare än tidigare. Enligt min våg väger hela setet 1180g.

Delarnas vikter i gram för den nyfikne:

stekpanna - 189
1,5 liters kastrull - 188
1,75 liters kastrull - 200
vindskydd (övre + undre del) - 427
tamoj - 49
trangia gasbrännare - 173
rem - 22
Totalt med gasbrännaren - 1 248

Efter en veckas vandring i Jotunheimen så kan jag meddela att jag är mycket nöjd med Trangiat. Med tanke på att viktskillnaden är såpass liten så känns valet av duossal framför aluminium givet. Valet av trangia vid just vandring är väl kanske inte självklart med tanke på att man kan tjäna in några hekto på en annan lösning men det är en annan diskussion...
 
Jag provvägde min nya T25 duossal-stekpanna [175gr och 1,0mm materialtjocklek, inköpt nu i vinter] och jämförde med min gamla T25 teflonpanna [223gr, 1,65mm och säkert 15-20 år gammal]. Tydlig produktutveckling där: -48gr - eller en bantning med ca 21,5%...

Parentetiskt: Några andra delar av mitt gamla Trangia Arctic, allt i 1,0mm gods (utom tamojen som är 2,0mm):
Överdelen 248gr
Underdelen 185gr
1,75L 148gr
1,50L 126gr
tamojen 48gr
KAP-brännaren m. ratt 335gr
KAP-pumpen m. slangen 112gr

Allt vägt på min analoga balansbrevvåg.
[Ändrat av Polar300 2007-02-10 kl 18:36]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
insco Trangia Duossal 2.0 Kök och brännare 13
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
estetdrägg Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!! Kök och brännare 36
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.