Farlig aluminium

Läser i en recension här på Utsidan:

"stål skeden river up små aluminium delar ur köket vilket i för hög dos leder till alzhimer (enligt vissa läkare)"

Att alu inte är nyttigt i stora mängder är väl helt OK. Men jag har för mig att jag läst en gång att just den studien om kokkärl (då gällde det vanliga kastruller för storhushåll tror jag) som ofta används som bevis mot alu i kastruller kom sig av att man diskat provrör med någon lösning som i sig innehöll spår av alu.

Någon som minns eller som VET svar i frågan?
 
Jag är ganska säker på att den första debatten (för ca 10 år sedan) om Alzheimers sjukdom och aluminium kom från en engelsk studie där man tittade på ett bostadsområde i London med ovanligt hög förekomst av Alzheimers sjukdom. När man letade efter orsaker så fann man att det var ganska höga halter av ett visst aluminiumsalt i dricksvattnet. Detta ledde till att man började prata om aluminiumets eventuella farlighet. Man har senare tittat på andra aluminiumföreningar och ev. koppling till sjukdomen men inte hittat något och fortfarande är det såvitt jag vet ingen som säkert kan säga om det finns något samband mellan aluminiumföreningar och Alzheimers sjukdom. Aluminiumkastruller har ju använts mycket tidigare och är ju fortfarande ganska vanliga och jag tror själv inte att det finns några risker att tala om i samband med vanlig matlagning.
 
Instämmer...

Jag arbetade under min studietid på ett gruppboende med dementa och fick lära mig lite om demensrelaterade sjukdomar. Enligt expertisen är det en myt att det skulle finnas ett konstaterat samband mellan aluminium och demenssjukdomar.

/J.
 
Hur är det med fruktsoppan?

Aluminium är bra, fast inte till allt. Om man kokar rabarberkräm i en alugryta blir krämen äcklig. Däremot blir kastruller blank och fin, all aluminiumoxid har löst ut i krämen. Någon som har märkt något med fruktsoppor eller annat surt?
 
Oxalsyra

Den gråaktiga ytan som normalt finns i äldre aluminiumkastruller är en ganska stabil aluminiumoxid och det är egentligen ganska bra så länge det ser ut på det sättet. I rabarbern finns oxalsyra som löser upp aluminiumoxiden (som hamnar i maträtten) och det är när kastrullen är som finast/blankast som den släpper ifrån sej mest aluminium. Så småningom får kastrullen en ny beläggning och blir gråaktig igen. Rabarber ska man alltså inte tillaga i aluminiumkärl. Frukter och liknande innehåller ingen (eller möjligen väldigt lite) oxalsyra och ger inga sådana effekter. För övrigt har jag för mej att det är oxalsyra som ger den karaktäristiska smaken åt harsyra.
 
Alluminums farlighet..........

som kokkärl är en myt!
Skär dig däremot inte på en nyss bearbetad aluminiumyta för det är mycket obra!
Finns det fler prylmyter ute än den att 270 ATÖ luft är mer än 300 ATÖ i samma kärl!

Johan K Persson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.