Titan vs aluminium

Hållfastheten (Rm) för aluminium varierar mellan 70 till dryga 300 N/mm2 (eller MPa om ni föredrar det...). Motsvarande för titan är 210-1380 N/mm2.

För motsvarande vikt är titan ett starkare material än vad aluminium är. När det gäller kokkärl med ungefär samma hållfasthet går skalan från tungt till lätt: (rostfritt) stål => aluminium => titan. Jag tycker därmed inte att det är fel att hävda att titan är lättare än aluminium, även om den specifika vikten är högre. :)

Titan är dyrare och svårare att bearbeta. För vanlig friluftsanvändning går det att diskutera om det är någon ide att använda titan. Viktvinsten mot hårdanodiserad aluminium är liten. Ur mitt perspektiv är största fördelen med titan om du behöver rengöra en gryta ordentligt ute i skogen. Då kan du fylla en titankastrull med sand och gnugga bort eventuellt fastbrända rester. Det fungerar inte lika bra med hårdanodiserad aluminium.
 
  • Gilla
Reactions: GJM
Att det bräner fast kanske beror på brännaren eller på att ni drar på för mycket isf att värma långsamt och flytta röra om det ni ska värma elller steka .
med de tjockare duosal så spred sig värmen bättre och med brännare som har större yta dvs tyngre så blir resultatet bättre.
Spetsbrännare som pocket rocket är bäst till vatten kokning till de som äter ur påse sk. mat och ej för oss som lagar mat eller vill ha ett bra resultat.
 
Ja att titangrejer blir "lätta" beror väl på att man kan göra dem tunnare tack vare att det är starkare? Men med samma godstjocklek blir titan tyngre.

Det är därför jag är lite fascinerad över folk som föredrar ekertunna tältpinnar i titantråd istället för V- eller Y-profil i aluminium.

V-profil titan vore kanske nåt, men det verkar inte vara lika vanligt (det finns dock en del om man googlar). Y-profil titan tror jag knappt går att tillverka?
 
Min Triangia 1.75 L gryta i titan väger 115g och motsvarande i Alu 116g så inte blir det någon direkt vinst:) I mitt tycke är titan värdelös för allt utom att värma vatten, men den får ju vackra regnbågsfärger! Använder heller mitt Primus Eta Power Pot (1,7L i aluminium) med värmeflänsar på hela 221g för den kokar vatten snabbare och sitter fast på mitt pocket rocket när jag är ute med lätt packning.
 
Ska man bara hålla sig vid liv så kan man ju alltid tugga i sig kall mat och skölja ned med varmt vatten eller röra ut frystorkat elände i sådant vatten och så glädjas åt de gram man sparat in på att ha det absolut lättaste kokkärl man kunnat finna. Eller så bär man med sig tex en liten kolstålspanna som verkligen går att laga mat i. Det handlar väl mets om man vill njuta eller plåga sig. Eller om man finner njutningen av måltiderna är värd plågan av att bära stekjärnet. För lättviktskärl, oavsett material, och matlagning är - åtminstone i min värld, två oförenliga storheter. Å andra sidan så är de lättviktsvarianter jag har någon egentlig erfarenhet av bara Trangias aluminium och visst fungerar de att koka vatten ocg gröt (om man passar noga och är flink att röra om med sleven) eller värma soppa i.
 
(...) För lättviktskärl, oavsett material, och matlagning är - åtminstone i min värld, två oförenliga storheter. Å andra sidan så är de lättviktsvarianter jag har någon egentlig erfarenhet av bara Trangias aluminium och visst fungerar de att koka vatten ocg gröt (om man passar noga och är flink att röra om med sleven) eller värma soppa i.
Råkade helt oavsiktligt trycka på ""gilla", så nu måste jag skriva att jag tycker tvärtom :).
Jag värmer inte alls bara vatten eller kokar soppor i mina Trangia HA-grytor, och jag vågar nog påstå att jag äter gott på mina turer. Och det finns en hel värld därute som lagar fantastiska maträtter i allt från stora tunna wok-pannor till lika tunna alu-grytor, uthamrade från gamla konservburkar.

Din IMHO väl kategoriska tes stämmer bättre, om "god mat" förutsätter "stekt kött" (åtminstone är det betydligt svårare att lyckas med i tunna kärl). Men tillåt tanken på att alla inte har samma matvanor :)
 
Det går alldeles utmärkt att steka kött på ett Triangia kök. En av de bättre måltiderna jag tillagat utomhus gjordes på ett vanligt Triangia-kök med KAP Arctic fotogenbrännare. Det var råstekt potatis och stekt entrecote.

Att steka kött med etanolbrännaren är inte lika lätt. Effekten är för låg.

Med tillräcklig effekt och utbredning / jämnhet på lågan går det alldeles utmärkt att få fin stekyta även med en tunn aluminiumstekpanna av Trangia-typ. Visst blir det ännu bättre yta med en kolstålspanna -- men det är för mig inte en gigantisk skillnad.
 
Om nivån - på matlagningen och diskussionen - är att man steker lika bra i en uthamrad konservburk som i en kolstålspanna har jag inget a tt bidra med och framstår frågan om titan eller aluminium som det i-landsproblem det ju är.
 
Tricket för att kunna steka i t25 o t27 är att plocka av övre vindskyddet och lägga dit 3 stenar eller skruva i tre skruvar som distans mellan undre vindskyddet o stekpannan. Nästa förbättring är att byta ut stekpannan mot något bättre.

Om man har t25/t27 med gasol eller multifuel så finns egentligen förutsättningarna för perfekt stekning. Det enda som står i vägen är trangias föreslagna lösning.

Titan, mina bestick är av titan. Om jag bara skall koka vatten/kaffe på turen kanske även kokkärlet är av titan.
Lättmetall alltid om jag bär långt och skall tillaga mat.

Rostfria kokkärl vid dagsutflykter, eftersom vikten är av mindre betydelse.
Kolstål eller gjutjärn i stekpannor om möjligt.

Titankärl blir ofta väldigt tunna när de görs för att konkurrera med aluminium. Rostfria känns oftast betydligt gedignare.

/John
 
Om nivån - på matlagningen och diskussionen - är att man steker lika bra i en uthamrad konservburk som i en kolstålspanna har jag inget a tt bidra med och framstår frågan om titan eller aluminium som det i-landsproblem det ju är.
https://nypost.com/2018/01/11/michelin-star-chef-cooks-in-the-street-with-a-wok-goggles/

Det går att få en Michelin-stjärna med en tunn panna. Någonting säger mig att ingen kock i denna tråden når den nivån...
 
Det är väl fort gjort att prova på spisen hemma. Går det bra att steka i en konservburk, eller vill jag ha något bättre?
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Vad får plats i en solo stove titan? Kök och brännare 12
Arvidsjaur Titan gryta/mugg Kök och brännare 25
MAW Evernew Titan 640ml Deep pot Kök och brännare 9
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
Friluftsnomad projekt ! svetsa Titan/rostfritt Kök och brännare 22
estetdrägg Trangia Bantar sortimentet, Titan, Duossal och vanlig Alu stryker på foten!! Kök och brännare 36
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
Joakim Ambrosson Titan Kök och brännare 41
Olaa Söker kastrullsett i titan! Kök och brännare 7
OlaOrädd Termos i titan? Kök och brännare 5
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Xander Stål vs aluminium-MSR heat exchanger Kök och brännare 13
Tovetjaern Aluminium i kastruller Kök och brännare 24
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.