Aluminium i kastruller

nermander; sa:
Uppenbarligen så är forskarna inte helt säkra, och som vanligt när de inte är det så uppmanar de till försiktighet.

Ok.

Men vilka forskare etc manar till försiktighet med aluminiumkastruller och vispar etc? Och varför? De enda underbyggda idéer kring försiktighet som dykt upp hittills är:

- förvaring av (sura) livsmedel i aluminiumfolie (aluminium löses ut)
- aluminiumfolie, vatten och metal vid matlagning (galvanisk korrision)

...från samma grupp forskare som hävdar att att matlagning i aluminiumkärl är ofarligt! Så istället för att driva myterna vidare, vore det spännande att få svar på frågan i sig. (De vetenskapliga metoderna och olika tolkningar av statistik m m, är kanske en annan fråga.)

Alltså: Vilka "varnar" för aluminiumkärl vid matlagning, det må vara vispning, kokning eller annat? Vilka "belägg" finns för varningarna?

Trevandes i mörkret...,
Claes

PS. Jag har självklart mailat Livsmedelsverket, men inte fått svar ännu. Även jag begriper att någon slags sanningshalt på Utsidan, är i högsta grad subjektiv, spekulativ och sporadisk. DS.
 
Jag är inte så värst insatt i detta ämmne. Jag har dock sett ett UR program som tog upp frågan om Al-kastruller.

I detta program hävdade en forskare (kommer inte ihåg vem) att han undersökt Al i dricksvattnet och jämfört det med antalet med Altzeimers. Han hade funnit en stor överensstämmelse.

Och till något helt annat:
Vilken form olika ämnen har är väldigt viktigt att veta för att bestämma hur toxiskt det är. Tror att trevärt aluminum är särskilt dåligt. Men här kan jag vara ute på riktigt hal is.
 
Det är svårt att hitta annat än trevärt aluminium :) Kanske det är bra om aluminium inte är så hälsosamt? Då har jag ju plötsligt en ursäkt för att lag lagt så mycket pengar på ett titankök...
/M
 
Re: Lite infall..

Farbrorvattenmelon; sa:

Snabbkommentar: när jag arbetade inom vården fick jag (1999) lära mig att en trolig förklaring till att Alzheimerpatienter kan ha en hög koncentration alu i hjärnvävnaden är att deras blod-hjärn barriär inte fungerar som den ska p g a sjukdomen.

Det ansågs m a o inte vara så att aluminiumkoncentrationerna var orsaken till, utan snarare en följd av demenssjukdomen.

Vänligen,

J
 
Tovetjaern; sa:
Men vilka forskare etc manar till försiktighet med aluminiumkastruller och vispar etc? Och varför?

Svaret på frågan om varför skrev jag ju: Om man inte vet säkert så manar man till försiktighet. Det är inte så att man antingen vet eller inte vet, det finns också en gråzon. Det kan krävas 20-30 års forskning innan man blir säker. Alzheimers är ju t.ex. inte så himla vanligt hos 20-åringar, så hur ska man kunna veta om dagens användande av aluminiumkastruller orsakar alzheimers? Det vet man inte förrän de som använder kastrullerna idag är gamla.

Det man vet är att vid vissa typer av sjukdomar har man samtidigt hittat hög halter av aluminium. Man vet dock inte om det är en orsak eller en verkan (som nån skrev så kan det ju vara så att halten blir hög på grund av alzheimers, inte att alzheimers orsakas av den höga halten).

Först måste forskarna alltså ta reda på hur aluminium kommer in i kroppen. För att göra det måste de kunna mäta väldigt små mängder och det har det tydligen inte funnits teknik till särskilt länge. Nu har man ny teknik och kan börja mäta hur mycket aluminium som hamnar i maten på grund av aluminiumkastruller. Nästa steg blir väl att ta reda på om detta aluminium fastnar i kroppen eller om det går rakt igen.

Jämförelsen med kvicksilver tycker jag visar problemet bra. Det är alltså inte farligt att dricka rent kvicksilver, det går i princip rakt genom kroppen och hamnar i toaletten. Det som är farligt är att få sig kvicksilverföreningar.
 
Massor med faktorer

Ja, Alzheimer's är väl inte det man i första hand tänker på dagligen vad gäller risker, men jag kollade lite snabbt på en medicinarsida och hittade en sk randomiserad dubbelblindad (blabla) prövning som har bevis för kopplingen mellan alzheimer disease (AD) och aluminium i dricksvattnet. Fanns många artiklar men jag hade lite brått. Bifogar ett litet citat ur abstracten och artikelnamn och annat matnyttigt. I ö så är jag mer rädd för G W Bush än för mitt Trangia...

/A.

--------------------------------

"Considerable evidence supports the hypothesis that aluminium has an active role in the pathogenesis of AD."

Ciba Found Symp 1992;169:87-98; discussion 99-108

Aluminium and the pathogenesis of Alzheimer's disease: a summary of evidence.
McLachlan DR, Fraser PE, Dalton AJ.
Centre for Research in Neurodegenerative Diseases, University of Toronto, Ontario, Canada

---------------------------------
 
Mycket aluminium kommer via födan

Jag roade mig att söka på aluminium + cooking på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed
Många träffar men jag blev inte så klok på hur farligt det egentligen är med intag av aluminium! De rent toxiska effekterna är lite svårt att sätta sig in i, men jag hittade lite som ger ett perspektiv angående de mängder som man kan utsätta sig för vid matlagning.

”Foods and food ingredients are generally the major dietary sources of aluminum in the United States. Cooking in aluminum utensils often results in statistically significant, but relatively small, increases in aluminum content of food.” Regul Toxicol Pharmacol 2001 Feb;33(1):66-79

”Thus most adults consume 1-10 mg aluminium daily from natural sources. Cooking in aluminium containers often results in statistically significant, but not practically important, increases in the aluminium content of foods. Intake of aluminium from food additives varies greatly (0 to 95 mg Al daily) among residents in North America, with the median intake for adults being about 24 mg daily. Generally, the intake of aluminium from foods is less than 1% of that consumed by individuals using aluminium-containing pharmaceuticals” Ciba Found Symp 1992;169:26-35; discussion 35-49

”In Switzerland, where most pans nowadays are made of stainless steel or teflon-coated Al, the average contribution for the use of Al utensils to the daily Al intake of 2-5 mg from the diet is estimated to be less than 0.1 mg.” Z Lebensm Unters Forsch 1993 Oct;197(4):332-41

Utifrån dessa artiklar verkar det som att det största naturliga intaget kommer via födan och det extra som kan komma från kokkärl endast ger en liten ökning av detta intag. Därför bör de mängder man kan få i sig från matlagning i friluftskök några veckor per år inte vara så stora jämfört med det vi får i oss från vår dagliga mat.
Om man även tänker på att det som kommer via födan är endast 1% av vad vissa personer får i sig från vissa mediciner, samt gör antagandet att ev. negativa effekter är väl undersökt, så oroar i alla fall inte jag mig när jag använder mina aluminiumkärl till Trangiat.

Däremot kan jag se en hygienisk aspekt angående stålvispar och annat vasst som kan ge repor i aluminiumkärl. Ju mer repor det finns desto svårare att diska rent, vilket kan leda till tillväxt av otrevliga mikroorganismer. För att undvika detta är nog titan och rostfria kastruller att föredra!

/Tomas
 
Aluminium hit & dit...

Inte för att jag anser frågan helt ointressant, men jag bekymrar mig inte så mycket för aluminiumets vara eller icke vara. En gång i tiden betade man utsäde med kvicksilver och då min morfar var läkare var den allmänna uppfattningen att förfrysningsskador bäst akutbehandlades genom snögnidning...

Men det jag fastnade för var vid vilken temperatur bakterier, virus & andra äckligheter egentligen behagar avlida? På 8000-m nivån så kokar väl vatten vid 70-80 grader och enligt min egen "bibel" (Mountaineering - Freedom of the Hills, 6th ed) så ska detta vara tillräckligt för att ta död på de flesta kända små kryp. Är det någon i bio-branschen som har koll på detta och kan ge en ovetande ingenjör ett bra svar? Vad menas med "de flesta"...? Jag menar det finns ju skalbaggar som kan livnära sig på PVC-plast & fan och hans moster så det vore ju en inte helt orimlig tanke att det finns virus mm som klarar >100 grader.

/Magnus
 
nermander; sa:
/.../
Svaret på frågan om varför skrev jag ju: Om man inte vet säkert så manar man till försiktighet. Det är inte så att man antingen vet eller inte vet, det finns också en gråzon.
/.../

Hej Peter!

Jag tror att vi talar förbi varandra. Bakgrunden eller de generella principerna som du upprepat, begriper jag och är fullt införstådd med. Det jag sökte var konkreta och preciserade exempel på vilka och just dessas varför, till exempel vid det tydliga visp-exemplet som du tog upp.

Jag drog den förhastade slutsatsen att forskare aktivt gått ut och varnat för matlagning i aluminiumkärl och tillredning som omfattar vispande etc. Jag uppfattade en vedertagen hälsorisk i ditt första inlägg. Det var i det perspektivet jag funderade på ett belagt varför som preciserade dina tidigare inlägg. (Med ambitionen att komma bort från rykten och halvsanningar, och kompletera eller nyansera Livsmedelsverkets råd!)

Tack för dina förtydliganden kring vad du menat.

Vänligen,
C.
 
Re: Aluminium hit & dit...

SWE3171; sa:
[...]
Men det jag fastnade för var vid vilken temperatur bakterier, virus & andra äckligheter egentligen behagar avlida?
[...]
Vad menas med "de flesta"...?
[...]

I korthet:

1. Inget överlever 121 grader (någon längre tid).
2. Med "de flesta" avses sannolikt de som gör oss sjuka (patogener)!

/C.
 
Klokare...

... kanske man inte blir, men det här hittade jag på nätet om alzhemiers och aluminium:

"Intoxikationshypotes

Möjligheten av att hjärnförändringarna speciellt den neurofibrillära degenerationen skulle kunna bero på en förgiftning diskuterades livligt under 1970-talet efter det att två grupper i USA i djurförsök kunnat framkalla neurofibrillärt förändrade nervceller med injektion av aluminiumsalter i hjärnan. Så småningom kunde man visa, att de djurexperimentellt framkallade förändringarna ej var identiska med den fibrillära degeneration, som finns hos Alzheimerpatienter.

Försöken stimulerade dock andra forskare att mäta halten aluminium i hjärnan hos patienter, som dött i Alzheimers sjukdom och den visade sig i de första rapporterna vara förhöjd. Man är dock inte alls säker på att de halter, som finns i hjärnan hos patienter med Alzheimers sjukdom har någon väsentlig betydelse för skadeutvecklingen. Orsaken till de förhöjda värdena kan kanske bero på att genomsläppligheten i hjärnans blodkärl är ökad vid Alzheimers sjukdom och att aluminium av den anledningen tränger in i hjärnan.

Övriga hypoteser

En tredje hypotes framfördes för några år sedan, nämligen att Alzheimers sjukdom skulle kunna framkallas av ett smittämne, möjligen ett virus eller ett virusliknande ämne. Eftersom Alzheimers sjukdom ökar i frekvens med stigande ålder har man också diskuterat om ålder i sig är en väsentlig sjukdomsframkallande faktor. Det är möjligt att ålder i sig inte framkallar sjukdomen men att den åldrande hjärnan skapar förutsättningar för att andra sjukdomsframkallande moment kan utlösa skadorna."



Vill någon läsa mer är länken denna:
http://www.genpat.uu.se/popvet/yoalzheimer.html

/Göran
 
Att byta från aluminiumkastruller hemma i det vanliga köket kanske var en sund handling. Om aluminium är skadligt (oavsett grad), så lär det inte vara nyttigt i längden att laga mat i aluminiumkastruller.

Å andra sidan lagar man inte mat vardagligen på sitt trangiakök och om man värmer frystorkat är inte ens risken för att man ska repa bottnen särskilt stor...

Personligen anser jag att det är värt risken om jag kan bära lättare det lilla antal dagar jag är ute i naturen varje år. Även om jag är ute fyra veckor om året är det fortfarande 48 veckor då jag inte lagar mat i aluminiumkärl...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
Polar300 OK, hur många av oss äger en guldklimp i aluminium? Kök och brännare 3
dadoni Titan vs aluminium Kök och brännare 29
Tranan vikt på trangias 1 l gryta i UL aluminium? Kök och brännare 17
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
Xander Stål vs aluminium-MSR heat exchanger Kök och brännare 13
Buda Farlig aluminium Kök och brännare 5
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
wistrom det perfekta lätta locket till Trangia 27 kastruller? Kök och brännare 15
hannulan Kastruller Kök och brännare 46
MagArne Val av kastruller till multifuelkök Kök och brännare 3
greenjuice Trangia-kastruller av UH Kök och brännare 1
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
Joakim Ambrosson Primus ETA-kastruller - vikt Kök och brännare 0
adventure_transport Teflonbelägga kastruller och pannor? Kök och brännare 8
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
tomatchili Trangia kastruller på "ben kök" Kök och brännare 3
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Mz Sotiga kastruller Kök och brännare 25
ala trangia kastruller veckade på insidan... Kök och brännare 3
saittam VIKT PÅ KASTRULLER???????????????? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.