Primus Omnifuel - kärvande reglervred?

Hej!

har ett sprillans nytt primus omnifuel men tycker att det strular lite. Har därför en fråga till er som har erfarenhet av köket.

Ska det gå att stänga av bränsletillförseln helt enbart med hjälp av reglervredet på köket? Dvs utan att använda avstängningsventilen vid bränsle-/gasflaskan?

På mitt kök fortsätter det att komma bränsle genom munstycket även om jag vridit av reglervredet helt och tagit i ganska hårt.

Har plockat isär köket flera gånger, men problemet kvarstår.

Den sista frågan är hur man vet om man har rätt tryck i bränsleflaskan. Hur vet man att det är daxs att pumpa upp lite mer tryck? Kan man pumpa upp för högt tryck?

/Mikael
 
Det ska gå bra att stänga av vid brännaren, mellan matlagningspassen stänger jag bara den, även om köket står över natten. Är det vinter och jag har pulka låter jag flaskan och köket sitta ihop hela turen, då säkrar jag genom att även stänga kranen vid flaskan.

Vad gäller trycket i flaskan ger jag det några pump då och då, tycker det hörs ganska bra när det saknas tryck (börjar flämta), ger man det några pump då stabiliseras förbränningen. Är det mycket bränsle i flaskan krävs tätare pumpning.

Kört på gräsklipparbensin men senaste turen på Primus bensin ( 50kr litern :-( men man gör ju inte åt så mycket på nån vecka)

mvh zacke
 
Tack för input pzac.

Då verkar det vara något vajsing med mitt kök. Får ta kontakt med Primus igen, fast det ska nog inte vara något problem. De har varit trevliga att ha att göra med tidigare.

Ska prova mig fram med trycket när jag fått ordning på vredet.

Ni kan säkert själva visualisera hur spektakulär förvärmningen blir när det hela tiden kommer nytt bränsle...
 
Tar jag i riktigt mycket går det att stänga av bränsletillförseln med reglervredet. Men då är det ett rejält motstånd - samma känsla som när man vrider åt en vattenkran som envist droppar.

Behöver ni andra omnifuel-användare ta i lika mycket?
 
Vredet på mitt kök har en tendens att "nypa" tag, för när jag skall öppna den igen för att tända köket får jag ta i lite... Då har jag inte använt nåt våld för att stänga den, eller nåt.
Det tar helt tätt iallafall så jag stänger enbart den ventilen när köket skall stå uppe vid lägerplatsen. Att tömma bränsleflaskan på tryck m.m. det gör jag bara om jag skall packa ihop det och dra vidare.

När lågan låter lite klen så ger jag flaskan några pump, det hörs skillnad även om man inte ser lågan under kastrullen. Ska jag köra på "sparlåga" så fungerar det mycket bättre om det är högt tryck i flaskan, annars blir lågan lite fladdrig.

Det är det bästa köket jag har och det har använts flitigt nu i vinter då det var minusgrader flera månader... Jag kommer nog få svårt att gå tillbaka till gas, ha, ha...
 
Mitt uppför sig på samma sätt som xtrems. Behöver inte stänga vredet med våld, men kan nypa lite vilket märks när man skal öppna det igen.

Mitt intryck är att bränsleflödet kan pulsera en del (lågan fladrar och blir ostabil) om det är för högt tryck i flaskan. Säg, > 20 pumpningar med full flaska. 12-15 brukar jag starta med på full flaska.
 
Undvik "nyp"

Förutsatt att du har evakuerat övertrycket i flaskan så låt vredet vara öppet när köket kallnar. Då nyper det inte. Glöm inte att stänga vredet innandu pumpar upp trycket nästa gång.

Att du inte kan stänga av köket med vredet innebär att något inte är som det ska. Var lite varsam så du inte förstör gängor. Jag skulle demontera och sätta ihop brännaren en gång innan jag kontaktade Primus. Det är lärorikt och brukar hjälpa för den här typen av fel.

/Tommy
 
Tack för all input. Nu är jag i alla fall bekant med alla ingående delar i köket, men problemet kvarstår.

Ska svänga förbi Primus, så får dom kontrollera köket.
 
Har samma funderaingar fats med ett Optimuskök. Jag märker helt klart att metallen expanderer/krymper vid på och av. Jst för att inte hamna i ett läge där metallen sitter så hårt fast drar jag aldrig avstängningventilen till fullstopp utan vänder på flaskan så att lågan slocknar utan att jag behöver riskera att spindeln fastnar.(vilket iof aldrig har hänt men murphys lag...)

R
 
Smart Tommy

"Nypet" vid öppning känner jag igen, ska testa nästa gång jag kör slut trycket i flaskan (vänder för ihop-packning), man låter ju brännaren svalna innan man packar ner den så passar man på att stänga det sista innan brännaren kallnat och åker ner i sin påse minskar ju risken att man glömmer stänga innan pumpning.

//zacke
 
Slutet gott allting gott

Fick utmärkt hjälp av Niklas på Primus. Efter att ha testat köket i deras labb konstaterade han snabbt att reglagevredet inte fungerade som det skulle. Fick ett nytt kök med mig hem. Tyvärr fick jag inte se några nya hemliga produkter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
palatrik Primus Omnifuel Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.