Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel

Hej!

Gjorde gröt (mannagryn & havregryn med mjölk) för första och sista gången i mitt primus kök... det brände på botten på ingen tid. Är inte van att tillaga gröt i stormkök.

Har använt följande för att försöka rengöra resterna 3 olika rengöringssteg började med: ättika utspätt med vatten, bikarbonat utspätt med vatten, och slutligen maskindiskmedel på hög värme. Så här ser resultatet ut efteråt

Nu struntar jag i rengöringen, men största frågan är dock: är det hälsofarligt att koka upp vatten och dricka/använda till frystorkat när det efterlämnar vita lagringar i kärlet? Det påminner om kalk.

Tack

Jag skulle köra ut insidan med svinto med tanke på att ytbeläggningen är redan genomnött på sina håll, och nej, jag skulle heller inte oroa mig för ev utlöst aluminium senare i matlagningen.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
En grötsticka för omrörning och lite smör eller olja i gröten gör att man undviker fastbränning. Börjar det koka skruva ner gaslågan.

go tur

Hej!

Gjorde gröt (mannagryn & havregryn med mjölk) för första och sista gången i mitt primus kök... det brände på botten på ingen tid. Är inte van att tillaga gröt i stormkök.

Har använt följande för att försöka rengöra resterna 3 olika rengöringssteg började med: ättika utspätt med vatten, bikarbonat utspätt med vatten, och slutligen maskindiskmedel på hög värme. Så här ser resultatet ut efteråt

Nu struntar jag i rengöringen, men största frågan är dock: är det hälsofarligt att koka upp vatten och dricka/använda till frystorkat när det efterlämnar vita lagringar i kärlet? Det påminner om kalk.

Tack

Själv har jag bytt taktik. Jag gör påsar lagom för en portion hemma med Änglamark Coop snabbhavregryn, hackade nötter, torkade äpplen och om jag inte skall ut i skärgården lite salt. Lagom för en kåsa och på med kokhett vatten. Låt stå 5 min och rör om. Riktigt smarrigt och ingen bränd kastrull. Hittills har jag bara hittat Änglamark som duger till detta

Jag skulle köra ut insidan med svinto med tanke på att ytbeläggningen är redan genomnött på sina håll, och nej, jag skulle heller inte oroa mig för ev utlöst aluminium senare i matlagningen.

Hej!

Har precis använt svinto, det ser lite bättre, men det lämnar fortfarande någon sorts vitaktig hinna efter man har kokat upp vatten. Smaken märker jag dock ej någon skillnad på. Det var just aluminium biten jag var ororlig för. Tack för upplysningen :)

En grötsticka för omrörning och lite smör eller olja i gröten gör att man undviker fastbränning. Börjar det koka skruva ner gaslågan.

go tur

Ska laga gröt i andra kärl, kommer att tillämpa ditt råd med smör/olja för att inte bränna materialet. Tack!

Själv har jag bytt taktik. Jag gör påsar lagom för en portion hemma med Änglamark Coop snabbhavregryn, hackade nötter, torkade äpplen och om jag inte skall ut i skärgården lite salt. Lagom för en kåsa och på med kokhett vatten. Låt stå 5 min och rör om. Riktigt smarrigt och ingen bränd kastrull. Hittills har jag bara hittat Änglamark som duger till detta

Får pröva änglamarks, för de andra snabbgrynsfabrikaten så har smaken inte varit den bästa ;)

Kul o höra den inte bränner fast i botten.

Tack

Vidbränt

Jag bränner inte så mycket gröt numera, men vad jag än glömmer att passa numera (i hemmet mest), fixar jag med maskindiskmedel. Ca en tesked i en bottenskyla vatten, koka upp och låt koka någon minut, låt stå och svalna en stund, skrapa med ett kasserat plastkort (utmärkt hushållsredskap som inte repar).
Eventuellt får man upprepa med lite mera diskmedel. Aluminium har en inte så slät yta som rostfritt, och kanske man då får jobba lite mera.

gröt behöver inte koka för att bli gröt. räcker att värma upp vattnet lite och hälla det över grynen och låta det stå en stund. låter nästan aldrig nåt komma upp i 100 grader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips