Omnifuel rules
Jag har testat Primus Omnifuel i USA i somras. De jag gick med hade XGK, Optimus Nova och ett annat MSR (kanske Wisperlite) med. En av de som var med jobbar på en utelivs affär i San Diego.
Det enda jämförbara köket till Omnifuel var XGK men någon trampade sönder pumpen till det (plastpump). Primus Omnifuel funkade helt klart bäst, jag körde mest på gas såklart men testade oxå kerosene (typ fotogen). Man måste byta munstycke beroende på vilket bränsle man skall använda men det är enkelt beroende på att man får med en hylsnyckel. XGK och Omnifuel gick bäst på fotogen, Optimus Nova sotade för mycket + att det läckte bränsle vid flaskan. Wisperlite var inte tillräckligt stabilt, pannorna åkte av, slangen är för kort också. Ljudet var inget problem på nåt kök, men Wispelite var tystast annars låter alla köken låter ungefär lika mycket.
Vad vi kom fram till var att Primus Omnifuel vinner i längden för att man kan köra på fler bränslen (gas), det är snabbast att förvärma och känns ha högsta kvaliteten. Man får oxå med en mycket bra påse med en liten ficka för reservdelar och tändare. Jag köpte Primusköket.