Primus Omnifuel eller Trangia?

Jag ska köpa ny kök. Jag vill använda bade gas och flyande bränsle. Vilken brännare rekomenderar ni? Jag själv har tänkt pa Primus Omnifuel och Trangia med multifuel tillsats. Alla funderingar är välkommen.

Hälsningar
Rain

Mitt råd är att tänka efter om du verkligen behöver både gas och flytande bränsle i samma kök. Vart kan man inte få tag på bensin?

Jag tror man får ett både bättre, lättare och billigare kök om man bestämmer sig för antingen gas eller flytande bränslen.

Har själv ett Primus MFS som är ganska kass. Låter som en raketuppskjutning, hopplöst att justera lågan, sotar igen varje gång man släcker det, måste i praktiken plockas isär för rengöring varje gång det sotat igen (om man har en kvar den lilla ömtåliga rengöringsnålen vill säga), osv.

Omnifuel är säkert förbättrad på alla dessa punkter men eftersom det verkar vara baserad på MFS är en varning på sin plats.

En sak till: Plaströret i pumpen lossnar efter ett tag (samma sak verkar fö gälla Optimus Nova), limmet verkar inte tåla bensin!!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tog min sparkassa, gick och köpte ett dyrt Omnifuel i juni.
Förstår varför det kallas "what?-kitchen"
Det låter som ett jet plan. Inga större mekaniska problem, kanske det blir lite pilligt att plocka loss för rengörning när man behöver det. Igensotningen har jag inte märkt av nämnvärt.
Nackdelar som jag stötte på var förmågan att sjuda maten med tunna kastruller. Man bränner lätt fast i botten om man inte är varsam!
Bonus är ju den lilla bagen man får med, med inbyggt fack för det lilla verktyget vilket kanske gör att man slipper tappa bort den!?!
Gå in och titta på vad som sagts tidigare. Tror fortfarande inte frågan är tömd på svar.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12387

Har tyvärr inte hunnit hårdtestat det under extrema förhållanden. Kommer gärna tillbaka och berättar mer efter vintern!

Vilken kök rekomenderar ni da? Är Trangia bättre val än Primus da? Trangia känns lite för stort.

Tack för alla tips
Rain

Omnifuel rules

Jag har testat Primus Omnifuel i USA i somras. De jag gick med hade XGK, Optimus Nova och ett annat MSR (kanske Wisperlite) med. En av de som var med jobbar på en utelivs affär i San Diego.
Det enda jämförbara köket till Omnifuel var XGK men någon trampade sönder pumpen till det (plastpump). Primus Omnifuel funkade helt klart bäst, jag körde mest på gas såklart men testade oxå kerosene (typ fotogen). Man måste byta munstycke beroende på vilket bränsle man skall använda men det är enkelt beroende på att man får med en hylsnyckel. XGK och Omnifuel gick bäst på fotogen, Optimus Nova sotade för mycket + att det läckte bränsle vid flaskan. Wisperlite var inte tillräckligt stabilt, pannorna åkte av, slangen är för kort också. Ljudet var inget problem på nåt kök, men Wispelite var tystast annars låter alla köken låter ungefär lika mycket.
Vad vi kom fram till var att Primus Omnifuel vinner i längden för att man kan köra på fler bränslen (gas), det är snabbast att förvärma och känns ha högsta kvaliteten. Man får oxå med en mycket bra påse med en liten ficka för reservdelar och tändare. Jag köpte Primusköket.

f_lindstrom; sa:
Har själv ett Primus MFS som är ganska kass. Låter som en raketuppskjutning, hopplöst att justera lågan, sotar igen varje gång man släcker det, måste i praktiken plockas isär för rengöring varje gång det sotat igen (om man har en kvar den lilla ömtåliga rengöringsnålen vill säga), osv.

Du måste ha fått et måndags-ex? Jag har gjort rent mitt ca 3 ggr sen jag köpte det för över tre år sen, det funkar alltid! Lågan går bra att reglera när man lärt sig, men det går inte så lätt första gången. Nu kan jag skjuda sås hur mycket jag vill! Låter gör det, men det är stabilt och klarar stora kastruller vid behov. Rensnålen är kass, men jag har en knappnål med rätt storlek istället (som jag aldrig behöver använda). Jag kör mest på heptan, men när vi var i Chamonix förra året körde vi Lampen-öl (lampolja) som vi köpt billigt i Tyskland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips