Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Det kom tyvärr annat emellan - brännarna och gasolbehållarna ligger fort-
farande på matbordet och väntar... Ska se om jag kan dra igång Storm nu i veckan.
/Odd
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inverterad matning av nya Trangia Storm - Första intrycket:
Dålig reglerbarhet (vilket naturligtvis var helt väntat eftersom regler-
vredet sitter vid bränslebehållaren och inte vid munstycket)
Pulserar hörbart på fullt pådrag men fungerar mycket bättre än GB74
eftersom det inte blir några eldbollar förbi kastrullen vid pulsationerna...
Kommer att fungera bra att smälta snö / koka upp vatten med i vintersituationer - med inverterad matning.
Men funkar inte att sjuda ris etc med - med inverterad matning. Det går inte att reglera ner bränsleflödet
tillräckligt lågt med vätskematning. Förvärmarbågen blir rödglödande - så det är inte något problem alls
med för-förgasningen, allt beror på placeringen av reglerventilen.

OBS! Allt ovan gäller för vätskematning med flytande gasol från en upp-och-ner-vänd bränslebehållare!

Med gasformig matning fungerar den UTMÄRKT i alla situationer / pådrag
från minimalaste ris-varmhållning upp till maximalt fullpådrag.

En utmärkt ersättare för gamla GB74! Och flaskanslutningen på slangen var mycket lättare
att få igenom storhålet i nedre vindskyddet. Åt bägge hållen...
/Odd
 
Inverterad matning av nya Trangia Storm - Första intrycket:
Dålig reglerbarhet (vilket naturligtvis var helt väntat eftersom regler-
vredet sitter vid bränslebehållaren och inte vid munstycket)
Pulserar hörbart på fullt pådrag men fungerar mycket bättre än GB74
eftersom det inte blir några eldbollar förbi kastrullen vid pulsationerna...
Kommer att fungera bra att smälta snö / koka upp vatten med i vintersituationer - med inverterad matning.
Men funkar inte att sjuda ris etc med - med inverterad matning. Det går inte att reglera ner bränsleflödet
tillräckligt lågt med vätskematning. Förvärmarbågen blir rödglödande - så det är inte något problem alls
med för-förgasningen, allt beror på placeringen av reglerventilen.

OBS! Allt ovan gäller för vätskematning med flytande gasol från en upp-och-ner-vänd bränslebehållare!

Med gasformig matning fungerar den UTMÄRKT i alla situationer / pådrag
från minimalaste ris-varmhållning upp till maximalt fullpådrag.

En utmärkt ersättare för gamla GB74! Och flaskanslutningen på slangen var mycket lättare
att få igenom storhålet i nedre vindskyddet. Åt bägge hållen...
/Odd
Då trangia storm är den nya med vreden längs slangens förlängningen och den nya GB74 vinkerät vred är ovanpå ventilen.
Min äldre trangia gasbrännare ser ut som storm och således har trangia gått tillbaka till hur den såg ut först men bytt namn på brännaren, eller?

/Patrik
 
... således har trangia gått tillbaka till hur den såg ut först men bytt namn på brännaren, eller?
/Patrik
Nej.
Som jag uppfattat mina kontakter med Trangias personal så är Storm en helt nydesignad
produkt där de återanvänt fästbygeln och reflektorplattan orörda från sin tidigare produkt
(eftersom de två var helt egenproducerade delar i GB74) och fullt ut funktionella i den
nya konstruktionen. Resten av GB74 var underleverantörsprodukter från/ur Primus olika
materiallådor...

Nya Storm görs helt in-house hos Trangia verkade det låta som,

och ventil/ventilkropp (som jag inte känner igen från någonannanstans - plus: den är märkt
med "logotyp-T" + "Made in Sweden" och tillverkningsår samt vecka) är väl möjligen inköpta
från någon lokal maskinbearbetningsunderleverantör om nu inte Trangia gjuter/borrar/svarv-
ar/fräser den mässingsklumpen själva. Metallomflätade bränsleslangen är nog inköpt från
någon underleverantör, men ändstyckespressningarna gör de säkert själva. Slangen är dess-
utom skruvad till ändan på förvärmningsröret - så det kommer att gå att montera nya som
reservdel vid behov?

Brännarhuvudet är mycket flackare än Primus GB74-brännare men samtidigt sådär 3-4 mm
vidare i diametern - och innehåller bara 3 rader med hål...
/Odd
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: DaK
Det kommer inta att ske, varken för GB74 eller Storm. De skulle aldrig ha något sånt med i sina texter,

utom möjligen ett tydligt konstaterande att tillverkaren STARKT AVRÅDER från att försöka med något som helst som inte uttryckligen finns rekommenderat i användarhandledningen. CE och allt sånt där

- plus det faktum att de har att göra med normal-köpare som inte ens behöver veta att inverterad matning är en fråga som behandlas av överdrivet erfarna som oss - med en experimentlusta gränsande till Darwin Award nomineringar... ;-)

Samma sak med snåla användare som med hjälp av div. adaptrar från Fjärran Östern kör med ren butan ur CP250-behållare sommartid. Det kommer heller inte att någonsin nämnas i en Trangia trycksak... Jag tror inte ens att något sånt skulle tillåtas hastigt skymta förbi i bakgrunden på någon bild eller video med något de verkligen VILL visa i förgrunden.
/Odd
 
Senast ändrad:
Trangia svarade på mail att nya Storm är konstruerad för inverterad användning men inte certifierad för det när jag frågade och därför köpte jag det... och ändå har jag inte testat det inverterat. Saknar Optimus små vingar på anslutningen! Men vad ska man nu göra med GB74? Är den bara en referens på hyllan nu mer!
 
Trangia svarade på mail att nya Storm är konstruerad för inverterad användning men inte certifierad för det när jag frågade och därför köpte jag det... och ändå har jag inte testat det inverterat. Saknar Optimus små vingar på anslutningen! Men vad ska man nu göra med GB74? Är den bara en referens på hyllan nu mer!
Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".

/Patrik
 
Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".

/Patrik
Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓
 
Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓
Optimalt antal kök är för många N+1 (dvs ett fler än man har nu, och för somliga med tillägget "dock alltid ett färre färre än skillsmässa" - lärt av en kompis gällande cyklar).

/Patrik
 
Möjligt att detta redan har svarats på, missat isf.
Förutsatt att man har en brännare som funkar med vätskematning, är det vätskematning bra för att få ut det sista ur tuben även om man har kört med gas-matning typ 90% av tuben?
 
är vätskematning bra för att få ut det sista ur tuben
även om man har kört med gas-matning typ 90% av tuben?

Nej.
Det har ingen större betydelse ur det perspektivet. Har du kört 90% gasmatat:

Sommartid (dvs med lufttemperaturer över sådär 5-7 grader C) så har du hela tiden
fått ut gasformigt bränsle i samma proportioner som behållaren fyllts med.

Vår- Höst- och Vintertid (dvs med lufttemperaturer under de där magiska 5-7 C) så
riskerar du att du överförbrukat de lätt avkokande delarna (propan och iso-butan) ur
bränslet och blir sittande med n-butan som inte vill koka av till gas. Då är det bara
att värma behållaren som hjälper...

Extremvintertid så har du garanterat förbrukat propanet (som vid vätskematad riktigt
kall drift skall fungera som drivgas) om du kört gasformigt... Vätskematat skall det
köras från första stund om du ska ha någon nytta av det vid extremkyla.
/Odd
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips