All denna ovisshet!Dags att bränna ner altanen. Ut i kvällssolen...
/Odd
Var det fler byggnadsdelar än altanen som strök med i experimenten? Brinner det ännu?
Hur presterar nya Trangia-brännaren med vätskematning?
All denna ovisshet!Dags att bränna ner altanen. Ut i kvällssolen...
/Odd
Då trangia storm är den nya med vreden längs slangens förlängningen och den nya GB74 vinkerät vred är ovanpå ventilen.Inverterad matning av nya Trangia Storm - Första intrycket:
Dålig reglerbarhet (vilket naturligtvis var helt väntat eftersom regler-
vredet sitter vid bränslebehållaren och inte vid munstycket)
Pulserar hörbart på fullt pådrag men fungerar mycket bättre än GB74
eftersom det inte blir några eldbollar förbi kastrullen vid pulsationerna...
Kommer att fungera bra att smälta snö / koka upp vatten med i vintersituationer - med inverterad matning.
Men funkar inte att sjuda ris etc med - med inverterad matning. Det går inte att reglera ner bränsleflödet
tillräckligt lågt med vätskematning. Förvärmarbågen blir rödglödande - så det är inte något problem alls
med för-förgasningen, allt beror på placeringen av reglerventilen.
OBS! Allt ovan gäller för vätskematning med flytande gasol från en upp-och-ner-vänd bränslebehållare!
Med gasformig matning fungerar den UTMÄRKT i alla situationer / pådrag
från minimalaste ris-varmhållning upp till maximalt fullpådrag.
En utmärkt ersättare för gamla GB74! Och flaskanslutningen på slangen var mycket lättare
att få igenom storhålet i nedre vindskyddet. Åt bägge hållen...
/Odd
Nej.... således har trangia gått tillbaka till hur den såg ut först men bytt namn på brännaren, eller?
/Patrik
Det kommer inta att ske, varken för GB74 eller Storm. De skulle aldrig ha något sånt med i sina texter,Ser inte heller några råd om vända på tuben i GB74 manual:
https://trangia.se/wp-content/uploads/2021/09/742527-Gasburner_2019.pdf
Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".Trangia svarade på mail att nya Storm är konstruerad för inverterad användning men inte certifierad för det när jag frågade och därför köpte jag det... och ändå har jag inte testat det inverterat. Saknar Optimus små vingar på anslutningen! Men vad ska man nu göra med GB74? Är den bara en referens på hyllan nu mer!
Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓Man kan ju sälja till någon som nöjer sig med normal matning under varma säsongen, det är nog många. eller så har du en i reserv eller möjlighet att köra två brännare samtidigt, givet att du har två "ställningar".
/Patrik
Optimalt antal kök är för många N+1 (dvs ett fler än man har nu, och för somliga med tillägget "dock alltid ett färre färre än skillsmässa" - lärt av en kompis gällande cyklar).Hehe... nu är jag rätt OT men finns flera "reserver". Jag önskar jag kunde säga att jag bara hade två! 🤓
är vätskematning bra för att få ut det sista ur tuben
även om man har kört med gas-matning typ 90% av tuben?