Vätskematning i gasbrännare för nybörjare?

Dom diskuterade köken är inte för inomhusbruk.
Bör inte testas på diskbänken.
Trangia GB 74 fungerar att vätskemata. Men Jag gör det inte pga den eldboll som kan uppkomma vid vändningen av gaspatronen.

Detta är produkter för utomhusbruk. Alltså inte avsedda att användas i tält eller inomhus.
/John

Jag har fått min FM 118A nu - experiment kommer, men initialt så kör den flytande
butan (från CP250 med 3-bensadapter ) rätt bra inomhus. Och med hyfsad reglerbarhet
även ner till sjudning.
/Odd

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
gas reglaget sitter fortfarande vid flaskan men åt sidan istället för uppåt och förvärmningsslingan tycker jag ser aningen smalare ut men det kan ju vara synvilla

Trangia Storm

Bilagor

• IMG_20240412_0028092.jpg
    IMG_20240412_0028092.jpg
    194.7 KB · Visningar: 103
[Och ja, det _går_ att modifiera en Vega så att den kan monteras semi-permanent i
ett Trangiakök - men det kräver att man har tillgång till en bra mekanisk verkstad och
att man accepterar rätt stora ingrepp i Trangian. Jag har gjort det, som en ingenjörs-
teknisk utmaning, men avråder å det bestämdaste!]
/Odd

Jag lyckades få till det så att jag slapp göra ingrepp i Trangias vindskydd. Ett jäkla meck var det.

VegaTrangia1.jpg

Jag brukar använda mitt Primus Omnilite Ti med gasolflaskan uppochnedvänd om det är under 10°C i luften. Det fungerar bra med det köket.

OK, nu har jag fått mitt ex av nya Trangia Storm, den Trangiatillverkade gasbrännare som ersätter GB74 (inom EU åtminstone). Det här ska bli riktigt intressant att labba med framöver! Jag har även fått min FireMaple FMS118 - som vi ska se om den (enkelt!) går att permanent göra inverterad Trangiabrännare av. Men initialt så blir det alltså en match mellan GB74 och Storm:
2024-05-22 17;40 _IMG5216_DxO+Odd_small.jpg
Direkt synliga skillnader är att slangen är ~55mm längre på Storm jämfört med GB74, 350 mot 295 mm inkl pressningarna. Slangytterdiametern är lite större, 5,8 mot 5,2 mm - jag undrar vad innerdiametrarna är? YD för förvärmarrören är 4,0 mot 6,3 mm - så om godstjockleken är någorlunda densamma är Storm mycket trängre, vilket bådar gott för försöken med inverterad gasbehållare... Ventilen sitter (som vanligt höll jag på att säga) i slangändan, inte omedelbart före brännarmunstycket, men den har åtminstone vredet åt sidan, axiellt mittemot slangen, och inte på tvärs som på GB74. Tyvärr inga fot-vingar att fälla ut, men med en 3D-skrivare lär det bli enkelt (för någon som har en dylik) att göra en vagga som ventilkroppen kan placeras i...

Dags att bränna ner altanen. Ut i kvällssolen... o_O
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips