Primus eller Trangia

Hade i det stora hela skjutit in mig på ett Primus Gravity när jag gick in i butiken. Problemet blev att efter ett samtal med försäljaren så var jag återigen kluven mellan ett trevligt Primus-kök på tre-fyra ben och ett gammalt hederligt, pålitligt Trangia med gasadapter. Bortsett från att Trangiat är lite tyngre och något större, hur står sig egentligen ett Primus Gravity (eller Easyfuel eller annat motsvarande kök) och de där hoknyckelbara folievindskydden mot Trangias onekligen utmärkta vindskydd m.m? Skulle vara tacksam för argument för och emot...
 
Vilket håll har ni mot vinden när det gäller dessa lösningar? Har för mig att man ska ha öppningen mot vinden -- borde man då inte ha en variant med lite smalare öppningsspringa ifall det blåser på?
 
Jag har alltid haft öppningen från vinden, dvs. som ett vindskydd;-)

Springan går annars att stänga till som man önskar på min variant, om inte kastrullen är riktigt stor.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-06-13 kl 21:13]
 
Apropå fristående vindskydd:

Hm, "övertrycket" gör nog att det funkar med det felvänt också. Faktum är att det viktigaste kanske är att bromsa vinden maximalt; vilket kanske sker när man har öppningen mot vinden. Formen ger nog högre luftmotståndskoefficient då.

Om man har det "rättvänt" så kanske vindhastigheten förbi blir högre och då ventileras läsidan mer än "blåssidan"* gör vid omvänd placering.

Hoppas ni fattar vad jag menar!

Apropå Trangia:

Man blir möjligen låst vid rätt kastruller, men å andra sidan tycker jag att ett ihoppackat Trangia är nästan oslagbart praktiskt att hantera. Allt inkl kaffepanna, disktillbehör, tändstickor etc får plats i burkarna så att det bildas en kompakt och komplett enhet.



*lovart?? jag är inte seglare...
[Ändrat av Mezzner 2005-06-13 kl 21:19]
 
Jag tänker som så att med öppningen på läsidan får man en massa turbulens inuti vindskyddet, lågorna fladdrar etc. Med öppningen i lovart blåser det inåt-uppåt och man får en jämn(are) varm ström mot katrullen.

Men jag har inte testat, kanske nån som har?
 
Silvertejp?

Raskesven; sa:
Men det går att konstruera motsvarande som bara väger 30 gram, om du kollar niben:s inlägg i denna tråd: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27785

Jag spinner vidare på den tråden: alla som bygger vindskydd verkar välja aluminiumfolie, ölburkar eller bakformar. Folie är dock rätt så ömtålig, ölburkar och bakformar är nog bra, men inte så flexibla. Är inte svaret silvertejp??

Är det nån som byggt ett vindskydd genom att silvertejpa hela ytan på ett litet sittunderlag (som någon gjorde med folie), och så de där geniala öglorna som man kan fästa tältpinnar i? Det borde vara det mest stryktåliga och dessutom väldigt lätt att bygga. Man kan till och med sitta på vindskyddet och äta när maten är klar. Polyvalent.

Sen kan man ju fråga sig om man måste ha en blank yta öht? Det är ju vinden man vill stoppa, reflektion av infrastrålningen är väl inte så viktigt? Eller blir skyddet för varmt? Man kan ju alltid ta en lite längre bit sittunderlag och göra skyddet lite större så det hamnar längre ifrån.

Så: har nån testat silvertejp? (Har själv Trangia så jag behöver inte testa.)

MVH
[Ändrat av millimeter 2005-06-13 kl 22:12]
 
Ok, är det så att skillnaden mellan ett Trangia och ett av Primus gaskök egentligen bara är en fråga om preferenser och att Primus vindskydd av något härdat aluminiumfolie funkar lika bra som Trangias byggsats? Att man begränsas något i valet av grytor tycker jag nog inte känns som en avgörande fråga då Trangia har ett rätt schysst utbud med allt från rostfritt till titan...
 
alven; sa:
Jag tänker som så att med öppningen på läsidan får man en massa turbulens inuti vindskyddet, lågorna fladdrar etc. Med öppningen i lovart blåser det inåt-uppåt och man får en jämn(are) varm ström mot katrullen.

Men jag har inte testat, kanske nån som har?
Teori är bra. Först en rejäl teori, sen praktiskt test och sedan ny teori som kan förklara varför den första teorin var fel;-)

Allvarligt; vänder jag öppningen mot vinden fladdrar lågorna. Vrider vinden medan man pysslar med köket får man korrigera med öppningen från vinden.

Men jag känner till fenomenet att sitter man nära en rak vägg som är rakt i vindriktningen och det blåser kraftigt så känns inte vinden speciellt så länge man trycker sig mot väggen. Men söker jag lä för min kåta vill jag ha en kulle mellan vinden och kåtan, inte kåtan framför kullen mitt i vinden. Spänner jag upp ett vindskydd, tarp, vill jag ha det mellan mig och vinden.

Angående kastruller som inte passar i Trangiaköket gäller det även Trangias egna större kastruller. Men visst har trangia ett bra utbud.

Raskesven
 
Per Ö; sa:
Ok, är det så att skillnaden mellan ett Trangia och ett av Primus gaskök egentligen bara är en fråga om preferenser och att Primus vindskydd av något härdat aluminiumfolie funkar lika bra som Trangias byggsats? Att man begränsas något i valet av grytor tycker jag nog inte känns som en avgörande fråga då Trangia har ett rätt schysst utbud med allt från rostfritt till titan...

Jag tror att Trangias vindskydd är bättre, men å andra sidan väger det mycket! Även om man bara har Trangiaköket med gasbrännare, en kastrull, lock samt tång så blir Trangia tyngre än Primus Gravity med hembyggt vindskydd (som nog går att göra tillfredsställande bra).

Men jag kör ju med Trangia själv. Det är tungt men jäkligt praktiskt. Man slipper fippla, har _alltid_ ett bra vindskydd, en bra förpackning, etc.

Dock så verkar pocket rocket + vindskydd vara nåt att pröva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25
nils73 MSR Whisperlite eller Primus omifuel? Kök och brännare 6
dahoo Beslutsångest: Primus EasyFuel eller TechnoTrail Kök och brännare 7
laurentiusweg Gasol: Primus, MSR Isopro, eller... Kök och brännare 4
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
stefan77p Optimus, primus eller MSR? Kök och brännare 20
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.