Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare?

Ja, vilket av ovanstående kök skulle den som har erfarenhet av dem rekommendera?
Trangia 27 har ju mindre kastruller, men två stycken.
Vilken har den mest effektiva brännaren?
 
trangia 27 drar ca 7 gram gasol per halvliters uppkok av vatten vilket ger ungefär 50% verkningsgrad.

kök och gryta med kylfläns under som etapower är nog en del effektivare - har sett siffror runt 5 gram gasol per 0.5 liter vatten.

sedan är det andra saker som hur bra vindskydd fungerar där man lagar maten, vikt och packningsmöjlighet och tex. om det går att packa med en 230grams gasolburk i köket

trangia 27 får tyvärr inte rum med en 230 gram burk med det går bra med en 100-grams burk...
 
Köpte ett etapower ef idag. Sen upptäcker jag att kastrullens beläggning är skadad och bortflagnad och bottenplattan är sliten... Inte sånt jag väntade mig av primus. Ska ringa dem imorrn och återkommer sedan med hur det gick och hur det är när jag testat det :) Hoppas jag får hjälp av dem bara...
 
trangia 27 drar ca 7 gram gasol per halvliters uppkok av vatten vilket ger ungefär 50% verkningsgrad.

kök och gryta med kylfläns under som etapower är nog en del effektivare - har sett siffror runt 5 gram gasol per 0.5 liter vatten.

sedan är det andra saker som hur bra vindskydd fungerar där man lagar maten, vikt och packningsmöjlighet och tex. om det går att packa med en 230grams gasolburk i köket

trangia 27 får tyvärr inte rum med en 230 gram burk med det går bra med en 100-grams burk...

Och nej, det får inte plats med en burk gasol i den :( Men man får en väldigt fin isolerande packväska. Som sagt, återkommer efter att ha testat.
 
Med risk för att den här tråden blir min egen kök-dagbok skriver jag ännu ett inlägg ;)

Snackade med primus idag. Får byta hela köket på närmaste NaKo i Göteborg (köpte det på getout i småland). Tackar för servicen primus :)
 
om du vid packning lägger locket underst och sedan vindskyddet, kastrullen och brännaren så får man rum med en gas flaska 230 g i kastrullen, går inte o man har 2 st kastruller
 
pratar vi verkligen om trangia 27? - 25:an kan jag tänka mig att det går att få rum med en 230 gr flaska. - målet är att allt skall få rum i trangia orginalpåse utan vassa kanter utstickandes - den vassaste och knöligaste delen är ju brännaren själv...
 
Senast ändrad:
om du vid packning lägger locket underst och sedan vindskyddet, kastrullen och brännaren så får man rum med en gas flaska 230 g i kastrullen, går inte o man har 2 st kastruller

Bra tips där...det går med lite vilja att få plats med gasen i kastrullen med locket/stekpannan på också, men detta var ju betydligt bättre.

Passar en mindre Eta-kastrull i den större på Etapower om man bortser från gasen?

/Björn
 
Fråga till er som har EtaPower EF: jag köpte ett sådant och fick det levererat idag, men det är mycket tyngre än angivet. Jag jagar inte gram sådär väldigt mycket, men detta var nära 400 g tyngre än angivit (1220 mot angivna 830g). Det känns lite mycket. I den vikten ingår allt som kom med köket, dvs vindskydd, brännare, stekpanna, 2,1 l gryta, tamoj, plastskål och förvaringsväska.

har ni upplevt samma sak? eller har jag fått ett måndagsexemplar?
 
Kapar tråden lite...

Inne på samma spår men kan inte bestämma mig. Har ett EtaExpress som är kalas till o koka vatten eller om man kör själv och packar lätt.

Behöver ett större kök för två som helst inte packar för stort. Funderar på antingen EtaPower EF eller Trangias 27/25 serie.

Både 25an och EtaPower är jag rädd blir för stora när man väl packat men å andra sidan kanske 27an blir för liten för att laga mat på på två pers?

Enligt de flesta sidor är 27an för 1-2 pers men vad jag kunnat läsa ut härifrån rekommenderar de flesta 25an?

Kan man få ner en extra kastrull i EtaPowern och man vill få ner allt i väskan inkl. gas?

Hur stor gasflaskor får man i de olika köken i original utförande. 25-3 och 27-3 snackar vi om då.

Tar gärna emot alla tips. Priset är inget superfaktor och de kostar dessutom relativt lika. Räknar med att ha kvar köket en längre tid.

Håller sig Trangias icke teflonbeläggda kärl längre än de med teflon? Vad är egentligen för/nackdelar med det där? Man måste ju va försiktig med teflonen vilket kanske är meckigare ute än hemma om man får för sig att veva runt med en pinne eller kniven i grytan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.