Trangia 27 eller Primus?

Ju mer jag läser på forumet,ju mer förvirrad blir jag....

Söker ett kök,för 2 pers, för enklare matlagning. Och har kommit fram till att jag här hemma mest kommer använda mig av gas.

ska man satsa på ett set som detta:http://www.nordsport.se/p-14840-trangia-27-3-ul-med-gasolbrnnare.aspx?gclid=CJKusM_kl8YCFYHFcgodU44JEg

Dvs ett Trangia 27 för 695,eller kan man köpa vissa saker "löst",men till bättre pris?


Eller ska jag nöja mig med tex primus mimer?

Som sagt,har läst på,men är väldigt osäker....Känns lite osäkert med de toppmatade som primus (ifall det blåser mkt)..men det kanske fungerar ändå?
 
Jag har ingen erfarenhet av Primus, men köpte ett 27-8 trangia duossal med gas för en månad sedan och är mycket nöjd. Jag brukar plocka och blanda beroende på tur jag planerar göra.
 
Ett Trangiakök kompletterat med gasbrännare är nog det mest användbara köket du kan hitta. Det finns dessutom väldigt mycket tillbehör till Trangiaköken. När det gäller just den där annonsen du länkar till är jag lite skeptisk till då det står att gasbrännaren ingår? Det är spritbrännaren som ingår, gasbrännaren får man köpa separat. Det står i och för sig i den annonsen att gasbrännaren ingår men den är inte med på bilden men det är spritbrännaren? och det står inte att den ingår men det gör den, jag lovar! Kolla på Trangias hemsida! Tycker att du ska kolla upp med NordSport innan du beställer där. Kolla runt på de övriga nätbutikerna också!
 
Jag lägger min röst på T27
Det finns paket där gasbrännaren ingår, kolla in även andra nätbutiker!
 
Ok,då ska jag rikta in mig på trangia.

Ska ta ett besök till xxl och se om de har den inne. Verkar mest vara 25 de har.

Ja ang hemsidorna så verkar det lite sisådär med uppgifterna och bilderna.
Någon som har erfarenhet av bra och billig hemsida? Eller köper ni i butik?
Har förstått att det finns olika benämningar, 1 ul-6 ul beroende på vikt osv.

Ytterligare en fråga. .kan man köpa billig gas från tex biltema, eller måste det vara någon speciell?
Tänkte när man är utomlands och vandrar,så det inte blir svårt att hitta. (Tar ju i så fall även med mig så jag kan elda på t-röd osv i värsta fall )


Tack för alla fina svar hittills :)
 
Biltemas gas fungerar utmärkt.

Hårdanodiserade och UL kastrullerna till Trangia är riktigt bra.

Thure
 
Ok,då ska jag rikta in mig på trangia.

Ska ta ett besök till xxl och se om de har den inne. Verkar mest vara 25 de har.

Instämmer med tidigare svar, Trangia 27 med gasbrännare är lagom för 2 personer och bland de mest pålitliga köken du kan välja. Ett kök som dessutom ger stor möjlighet till att även kunna laga mat med effektiv värmereglering, inte bara koka vatten.
Själv kör jag vanliga T27-3 (teflonbelagd stekpanna och oömma aluminiumkastruller som även tål hårdhänt diskning) ihop med gasbrännaren GB74. Köp dem som olika "paket" då det troligen blir ungefär samma pris som att köpa ett komplett kök inkl gasbrännare (som är svårare att hitta).
Kompletterar du senare med ett större T25, kan du använda samma gasbrännare i det köket utan att behöva köpa en till - bara välja storlek på köket när du ger dig ut.
 
Biltemas kök ovan ser intressant ut. Men Trangia är nog förstavalet för TS. Om Biltemas kök visar sig pålitligt i recensioner kan det vara ett praktiskt val vid dagsturer och liknande.

Thure
 
De här e enkelt o smidigt....1liter o perfekt för 2pers,tror de här e väldigt mkt kök för pengarna.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...l--och-stormkok/Friluftskok-14-kW-2000035864/

Denna kök (liksom jetboil, Primus etasolo etc. av samma byggnadssätt) är enbart till att värma vatten. Det går förstås värma en buljong, soppa etc, med svag pådrag och ivrig omrörning hela tiden (annars blir det snabbt bränt i botten) men den primära uppgiften är att just vara vattenkokare till torrfodret.

Trangia 27/25 med gas - det är något annat, på den kan man laga ganska så avancerad mat som är lika knepiga att göra hemma på spisen, men i mindre skala.

Har man spis med vanliga elplattor hemma så kommer man att finna att det är roligare att laga mat över gaslåga i en trangia än elspisen hemma och det kommer vara motigt att gå tillbaka för elspis igen...

Hyvlar man inte gram på precis allt så får man väldigt bra köksutrustning med en Tragia med gasbrännare, och som kökssystem är det inte givet att Trangia blir tyngre än annan köksystem med samma mängd prylar, grytor, stekpanna, vindskydd etc. och värmeverkningsgraden är ganska bra trots att det är flatbottnat (ca 50%) vilket gör att en kylflänsad grytas ökade vikt i jämförelse med en flatbottnad trangiagryta tar väldigt lång tid att hämta in i vikt form av bränslebesparing - många kommer fram till runt 14 dagars användning innan det börja gå med vinst.

Som komplement i och med att man har campingasflaskor så kan man ha med sig en lätt toppmonterad brännare också och prova att laga mat på dessa jämförelsevis och se hur man trivs med detta och för en längre vandring så kan det vara bra med en reservbrännare eller när man behöver mer än en låga vid mer avancerad matlagning, även om renodlade gasbrännare ytterst sällan har några problem.
 
Tricket vid matlagning är att kunna reglera värmetillflödet.
Moderna vattenkokare är avsedda just för snabbt uppkok av vatten att hälla i påsen eller koppen.

Bra kokkärl har bred bas, hänkel, lock och slät botten.
Vattenkokargrytor har smal bas och värmefångargaller under.
Det är två slag av mathantering och matstil.

Än långsammare kokning kan men erhålla genom att låta brödrosten eller ett burklock sprida värmen än mer.
Med hjälp av grytmysare kan man låta eftervärmen laga maten färdig.

Stabilitet i toppmonterade kök kan man enkelt få genom att bruka tre tältpinnar för att hålla kanistern stadigt mot marken.
Stabilast är dock kök av Meta50, Trangiatypen. Bekvämast blir de med gasbrännare.
go tur
 
det är skönt med toppmonterat. tar liten plats och väger mindre. är inte alls bara vattenkokare. går att laga samma mat som på andra kök. bränner det fast har man för hög värme. aldrig vält köket, inte ens utan plaststöden som man kan ha till gasflaskan.

Men de är ju främst för 1-2pers.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Stream Trangia serie 25 eller 27? Kök och brännare 6
MatNi Explorer eller Nova till Trangia? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.