Trangia eller Primus

Det finns säkert en massa trådar om det här.
Jag själv har googlat lite om det här.
Nu är jag ganska enkel av mig och använder mig av ett trangiakök, men det är mycket populärt med Gasolkök eller Primus.
Om jag jämför så är nog nackdelarna med ett trangia bara att det kan lukta skarpt och T-spriten väger mycket.
Hur mycket väger gasbehållarna och hur många behöver man jämfört med en halvliter T-sprit?
Primus har jag hört att det är svårt att reglera värmen vid avancerad matlagning.
Är allt rätt eller finns det en massa mer?
 
Senast ändrad:
Köp en GB74, Trangias gasolkök, tillverkad av Primus och stoppa in i ditt Trangia. Det är den enklaste och bästa uppgraderingen du kan göra. Sen finns det fler, men det kan vi ta sen.
 
Rekommenderar Trangia med gasbrännare! Har det både till 25:an och 27:an. Fungerar utmärkt på alla sätt.
 
Trangia med deras brännare gb74 som kostar någon knapp femhundring är ett mycket bra alternativ. Framförallt om man lagar mat, skall man bara koka vatten till frystorkat finns bättre alternativ (lättare och effektivare). Jag kör enbart med Trangia och ser inget behov av att byta.

En 220g glasbehållare (mellanstorleken) väger 367g när den är full. Alla kommer svara olika på hur länge den räcker, men vid snabba vattenkok för frystorkat kan den räcka över en vecka, vid regelrätt matlagning beror det helt på. Förmodligen kan du med lite sökande hitta jämförande tidsangivelser på hur många minuter man får ut med sprit, gas, bensin etc.
 
Trangia eller?

Hej.
Numera tar jag bara med mitt Trangia med gasbrännare när jag är på kajaktur eftersom vikten inte spelar så stor roll då. Det har ju fördelen med flera kastruller, kaffepanna och stekpanna. Men det drar alldeles för mycket gas och är för tungt när man skall bära det på ryggen tycker jag.
På min senaste tur till Nordnorge använde vi mest kompisens MSR Windburner. Imponerande så effektiv den är. Han hade dessutom köpt till stekpannan som finns som tillbehör. Jag har aldrig använt en stekpanna till gaskök som går att reglera så exakt. Det gick verkligen att bara låta exempelvis såsen sjuda. Det har jag aldrig lyckats med i mitt Trangia.
Tycker det är dags för Trangia att produktutveckla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Primus istället för Trangia Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...