Trangia eller Primus

Det finns säkert en massa trådar om det här.
Jag själv har googlat lite om det här.
Nu är jag ganska enkel av mig och använder mig av ett trangiakök, men det är mycket populärt med Gasolkök eller Primus.
Om jag jämför så är nog nackdelarna med ett trangia bara att det kan lukta skarpt och T-spriten väger mycket.
Hur mycket väger gasbehållarna och hur många behöver man jämfört med en halvliter T-sprit?
Primus har jag hört att det är svårt att reglera värmen vid avancerad matlagning.
Är allt rätt eller finns det en massa mer?

Senast ändrad:
Köp en GB74, Trangias gasolkök, tillverkad av Primus och stoppa in i ditt Trangia. Det är den enklaste och bästa uppgraderingen du kan göra. Sen finns det fler, men det kan vi ta sen.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Rekommenderar Trangia med gasbrännare! Har det både till 25:an och 27:an. Fungerar utmärkt på alla sätt.

Trangia med deras brännare gb74 som kostar någon knapp femhundring är ett mycket bra alternativ. Framförallt om man lagar mat, skall man bara koka vatten till frystorkat finns bättre alternativ (lättare och effektivare). Jag kör enbart med Trangia och ser inget behov av att byta.

En 220g glasbehållare (mellanstorleken) väger 367g när den är full. Alla kommer svara olika på hur länge den räcker, men vid snabba vattenkok för frystorkat kan den räcka över en vecka, vid regelrätt matlagning beror det helt på. Förmodligen kan du med lite sökande hitta jämförande tidsangivelser på hur många minuter man får ut med sprit, gas, bensin etc.

Trangia eller?

Hej.
Numera tar jag bara med mitt Trangia med gasbrännare när jag är på kajaktur eftersom vikten inte spelar så stor roll då. Det har ju fördelen med flera kastruller, kaffepanna och stekpanna. Men det drar alldeles för mycket gas och är för tungt när man skall bära det på ryggen tycker jag.
På min senaste tur till Nordnorge använde vi mest kompisens MSR Windburner. Imponerande så effektiv den är. Han hade dessutom köpt till stekpannan som finns som tillbehör. Jag har aldrig använt en stekpanna till gaskök som går att reglera så exakt. Det gick verkligen att bara låta exempelvis såsen sjuda. Det har jag aldrig lyckats med i mitt Trangia.
Tycker det är dags för Trangia att produktutveckla.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips