Gasolkök samt tält.

Hej!

Jag ska i sommar cykla Göteborg - Istanbul, via Tys, Tje, Slo, Ung, Ser, Bul och till Turkiet. Jag har aldrig tidigare varit ute på någon längre tur och har velat fram och tillbaka hur jag ska göra med boende, matlagning, kartor och packning.

Efter mycket funderande lutar det åt att jag kommer kombinera couchsurfing med vandrarhem och tält. Målet är att göra resan utan att spendera för mycket pengar på restaurangbesök och kostsamt boende. Nackdelen är packningen kommer att bli omfattande. Så till min fråga(or):

Ni som cyklat ensamma med tält... rekommenderar ni små enmanstält? Tar ni med liggunderlag och någon form av sovsäck?
De flesta verkar använda papperskartor, medhavda eller inköpta längs vägen. Ingen som använder typ Iphone för att navigera? Eller blir det väldigt dyrt?
Mina studier av trangiakök o.dyl. har gett mig vissa insikter:
Det finns dåligt med T-sprit i Europa. Gasolkök är att föredra men det förefaller vara en annan standard på gasbehållare i andra europeiska länder. Har hittat ett kök med ett extra munstycke som möjliggör användning av flera olika sorters gasoltuber. Någon som har erfarenhet av det?
Andra alternativet är något slags pumpkök som går med både gas och fotogen/diesel. Erfarenhet av detta? Ser ut att ta ännu större plats?

Tacksam för svar!

vänligen

-björn
 
Vad gaskök beträffar så finns det gasköksbrännare till Trangia, både sådana som funkar med Primusgängade engångstuber och de som funkar med Campinggaz.flaskor. Införskaffar du båda varianterna, så borde det inte vara något större bekymmer med att hitta lämpliga gasflaskor.

Annars tror jag MSR Superfly ska funka till de fleska gasflaskorna http://cascadedesigns.com/msr/stoves/fast-and-light-stoves/superfly/product

Multifuelkök är ju ett säkert kort, men de kräver ju lite mer pyssel än gaskök. Flera modeller är dessutom riktigt högljudda. Även här finns det brännare som funkar med Trangia. För mer info kolla gärna runt på Utsidans köksforum.

Enmans tält funkar bra på kortare turer. På längre turer är det rätt skönt med lite större tält, då de ändå blir ens bostad.

Liggunderlag vill jag definitivt inte vara utan när det ska tältas. Sedan vill jag gärna ha någon form utav filt/täcke/sovsäck beroende på temperatur.

Vad kartor beträffar så behövs definitivt papperskartor för överblickens skull. Skärmen på en iPhone är rätt liten i förhållande till en papperskarta. Sedan vad iPhone beträffar så är väl roamingen fortfarande väldigt dyr, trots Viviane Redings alla försök att hålla nere roamingavgifterna. Bättre i så fall att skaffa en mer vädertålig GPS-mottagare, där du kan köpa eller ladda ner kartor via din dator.
/Niklas
 
Håller med !! På en lite längre tur är det skönt med ett något större tält, det väger bara något mer, och det är det värt. Har cyklat långturer själv både med Hilleberg Akto och Nallo2, och tycker att Nallo2 är värt den lilla extra vikten, skönt med lite mer space.... Givetvis oxå ett Thermarest 3/4 liggunderlag, och en lätt sommar-sovsäck, blir det kallt kan man ta på sig lite mer av sina kläder. Jag skulle välja ett multi-bensin-fotogen kök, dvs billigt bränsle som man kan få tag på överallt, bensin är bra och brinner som tusan, men öva lite innan så att du inte eldar upp tältet ! Gas är oxå dyrare. Pappers-kartor som man köper efter vägen, det ordnar sig, if Y don't care where Y are, Y are not lost ! GPS och smartphones är egentligen en onödig överkurs....
 
Skulle nog också valt ett lite större tält, viktskillnaden är trots allt inte så stor.

Vad beträffar iphone så finns appar som fungerar i offline läge med förladdade kartor, har inte testat dessa så utförligt än men ska göra detta då jag tänkte prova att navigera via iphone i sommar (tänker testa offmaps). Tänker du också göra det bör du som jag konstruera en adapter så att du kan ladda den via dynamo då batteriet tar slut direkt om du kör navigations app och det är ont om usb kontakter i skogen. Finns vissa färdiga solcellslösningar också men jag tror man behöver en rätt stor platta om det ska räcka.

Men egentligen så är nog papper fortfarande bättre, det har alltid fungerat tidigare, när jag cyklade till prag körde vi snålvarianten och skrev ut från google maps för hela rutten i förväg det fungerade helt ok.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
pettter lanktips cykel + gps samt tibet-info Långcykling 0
rodani Skötsel samt uppgradering! Långcykling 4
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.