Olika munstycke på Omnifuel

Hej

Jag har köpt ett omnifuel och där är det tre olika munstycken med ett för gas, ett för fotogen och ytterligare ett för andra bränslen. Min fråga är vad händer om man inte byter munstycke utan man kör kanske gas på dagen och fotogen på kvällen? Är det någon fara eller är det "bara" effekten som blir annorlunda.
 

avslutad210712

Gäst
Mitt förslag är att du kollar med experterna själva, dvs Primus, och redovisa gärna svaret på Utsidan för vi är säkert flera som har samma funderingar. Brukar absolut inte vara några som helst problem att få svar från dem.

Visserligen kanske lite ovanligt att man kör olika bränsle samma dag men att man kan variera bränsle från en tur till en annan och glömma att byta munstycke torde kunna hända.

Min personliga gissning är att det inte spelar någon större roll rent säkerhets-mässigt för då borde det ha varit en ordentlig varning med köket eftersom det även säljs på andra sidan pölen där de stämmer varandra för snart sagt allting. Däremot tror jag att verkningsgraden blir försämrad därför att köket går för magert eller för fett eller möjligen kanske det inte brinner alls.
 
Jag har inte provat för jag vill inte sota ner mitt fina kök, men jag gissar att köket får sämre effekt om man använder det minsta munstycket till gas. Om man använder det största munstycket till fotogen kommer det antagligen för mycket bränsle så att det inte hinner förgasas, utan brinner med hög, gul och sotande låga om det brinner överhuvud taget.

Prova gärna om du är beredd att sota ner ditt fina kök, och berätta hur det gick!
 
Svar från Primus

Hej
Efter att ha kontaktat Primus så fick jag detta svar!!
"Hejsan,

Det är ingen fara om du inte byter munstycke. Dock kommer köket inte att fungera tillfredsställande alternativt inte fungera alls.

Så det är viktigt att du följer de rekommendationer som finns för att få en så enkel o bekymmersfri använding som möjligt.

mvh

Primus AB"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
thureb Råd och röns gaskökstest i olika vindar Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
pj.eriksson Passar pumpen olika flaskor? Kök och brännare 24
ndrspttrssn Förklara de olika varianterna av Primus multifuel... Kök och brännare 10
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
Joakim Ambrosson Olika beläggningar på kastruller/stekpannor Kök och brännare 28
Lorre2 Olika kök? Kök och brännare 30
plarsso Olika storlekar på glödstrumpor för fotogenlyktor Kök och brännare 3
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Skipper_ I Multifuelkök, skall man eftersträva så stort munstycke som möjligt? Kök och brännare 0
secce Byta munstycke på Primus Varifuel?? Kök och brännare 5
Rengöring av munstycke Kök och brännare 1
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.