frågor kring använding Omnifuel

Hej alla och god jul ;)

Har köpt ett Primus Omnifuel inför Grövelsjö tripp över nyår. Jag testade det lite lätt och jag tycker det verkar liiiiiiiiite krångligt med flytande bränsle. Använder ren bensin som bränsle. Finns det nån som kan göra en liten lathund hur det ska användas.

Mina svårigheter:
Förvärmningen. Tycker det flammar upp så vansinnigt mycket.
Jag har inte heller fått nån klarhet hur man gör vid avstängning. När jag skruvade loss pumpen och slangen pyste det ut bensin. Måste gå att bli av med trycket på nåt sätt?

Jag förstår att det tar lite tid att lära sig sitt kök, men det brinner lite i knutarna. Ska ut o använda det snart.

Tack för tips!
 
Haha, brinner i knutarna, den var ny...

Förvärm med bara en gnutta bensin. Och mindre ju varmare köket är (om du redan fått upp värmen, t ex inomhus, kan det flamma hursomhelst).

Men: Vänd flaskan till "On". Pumpa upp trycket (20-30 pumpningar), låt liiiite bensin rinna ut i koppen. Stäng. Tänd, akta ögonbrynen. jag kör detta i absiden, har hittills aldrig varit ens lite nära att sveda tältet.

Stänga: Med brinnande kök, lägg flaskan i "Off"-läge, så du stryper bränsleflödet (och trycket i flaskan kan smita ut i form av luft). Låt köket brinna ut. Vänta några sekunder sedan det slocknat. Stäng kranen på flaskan. Stäng kranen på köket. Nu ska flaskans övertryck ha pyst ut som luft, slangen ska vara tom på bränsle etc. Skruva av köket från flaskan. Det borde inte pysa. (om inte flaskan var överfull från början, eller inte ligger helt plant)

Skitirriterande att få bensinläckage i maten/sovsäcken/tältet/jackan/handskarna/whatever.
 

avslutad210712

Gäst
Eller så struntar man i att skruva lös pumpen under elduppehållen och låter trycket vara kvar i flaskan.
 
Det händer att mitt kök låter som ett ånglok. Vad göra för fel? Tycker fortfarande det är svårt att skruva loss pumpen utan att det skvätter bensin.
 
Trycket

Det händer att mitt kök låter som ett ånglok. Vad göra för fel? Tycker fortfarande det är svårt att skruva loss pumpen utan att det skvätter bensin.

Kolla att du har bränsle kvar och höj trycket skulle jag tro löser problemet.
Förutsatt att köket är varmt.
Är ingen expert på Omnifluel men är själv i början på blötkökens trevliga värld.

Få alltid tanken få någom gammal låt " så går jag ned i min källare och kör min ångmaskin"
Skulle vilja göra om den till så går jag ut på fjället och startar mitt blötkök.
 

avslutad210712

Gäst
Det händer att mitt kök låter som ett ånglok. Vad göra för fel? Tycker fortfarande det är svårt att skruva loss pumpen utan att det skvätter bensin.

När mitt kök låter på det sättet brukar jag ta några extra tag med pumpen så brukar det lösa det hela.
 
Hade också problem med mitt omnifuel i början specielt vid förvärmningen vid fotogen bruk.
men nu funkar det hur bra somhelst tillock med när jag förvärmer med fotogen sotar lite men det gör inte så mycket .
Har inte heller problem med bränsle kvar i slangen , har ju militär versionen av Omnifuel men så mycket skiljer det sig ju inte ifrån vanliga omnifuel.
 
Problem med att stänga av

Jag har ett problem med att låta mitt kök (omnifuel) brinna ut. Jag vänder på flaskan till off men lågan slocknar inte. Skall man vrida av i samband med att man vänder på flaskan eller ska det brinna ut av sig själv? Kan vara så att jag inte varit tålmodig men jag vet inte. I övrigt så fungerar köket bra.
 
Mitt kök vägrar stänga av sig/läcker bränsle vid nedmontering

1. Ha inte för mycket bränsle i flaskan
2. Vrid flaskan till off
3. Om lågan inte slocknar, ha flaskan i högläge med kran nedåt
4. Efter att lågan slocknat, låt flaskan och köket vara intakta tills de svalnat och pyst ut övertrycket
5. Skruva åt kran på flaska
6. Skruva åt kran på kök
7. Skruva av kök från flaska, låt pump sitta kvar

För stora/höga lågor:

1. Använd mindre bränsle, räcker med väldigt lite, tills du hör "pyset" när förvärmningen är klar

// Jocke
 
Det händer att mitt kök låter som ett ånglok. Vad göra för fel? Tycker fortfarande det är svårt att skruva loss pumpen utan att det skvätter bensin.

När köket pulserar, brukar jag först prova med att dra igen ventilen vid pumpen en aning.
Det brukar hjälpa. Antagligen har jag pumpat lite väl entusiastiskt de gångerna.

Däremot har jag inte haft några problem med bensinskvättande. Låt bara köket gå tomt ordentligt och överfyll inte flaskan, så går det nog bra.
 
Alla trycksatta kök.

Lämna luftrum i bränsleflaskan/tanken, Det är komprimead luft som skall trycka ut bränslet.
Stäng aldrig tätningar hårt utan nöj er med fast, annars försvinner tätningen snabbt.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.