Frågor om Trangia med gasbrännare

Köpte idag ett Trangia kök 25-3 UL med gasbrännare och har precis testat att koka upp vatten på det. Har använt andras Trangiakök förut men inte med gasbrännare och har några frågor om detta och hoppas att någon orkar svara.


  • Gaslågan är inte bara blå utan har ganska mycket gult i sig och fladdrar en del utom vid väldigt liten inställning. Är det normalt? Har för mig att gasolkök i t.ex. båtar har i princip helt blå och stabil låga.


  • Hur mycket gas skall man vrida på som max för att få bästa möjliga effekt utan att slösa gas?


  • Om jag håller gasburken på sidan eller upp och ner blir det väldig skillnad i effekt. Från att ha en normal låga till en stor och helt vild låga. Är detta normalt? Gasburken är Primus mellanstor.


  • Aluminiumkastrullen blev lite gulfärgad när jag kokade vatten i den. Är detta normalt?
    Den gula färgen satte sig först när vattnet kokade upp och den går inte bort vid disk. Det känns som att ytan är lite slätare där den blivit gulfärgad än längst upp där det inte var något vatten. Jag har kommunalt vatten som inte är gult pga järn eller liknande. Det stod inget i bruksanvisningen att man skulle diska ur något skyddande skikt eller liknande innan första användning.

Örjan
 
  • Gaslågan skal være blå, noen gule spisser på flammene kan forekomme. Du skal i hvertfal ikke få sot på kjelen etter bruk.

  • Full effekt gir selvsakt mer varme som slipper forbi kjelen, men jeg tviler på at det er merkbare forskjeller, selv om de nok kan måles.
    Det er meningen at boksen skal stå med ventilen opp, slik at det kommer gass og ikke væske gjennom slangen.

  • Flammene skal ikke stå lenger opp enn på et vanlig gasskokeapparat.
    (Det er av likevel vanlig å snu boksen opp-ned når det er kaldt ute, men etter at brenneren er varm, og man må da justere foriktig på ventilen.)

  • Gulfargen har jeg også fått på kjeler noen ganger, også med andre brennere. Dette er gamle velbrukte kjeler, Tror det kan ha noe med vannkvalitet, og oppvaskmaskinbruk å gjøre. Glansmiddel?

dsk
 
Den gula oxiden brukar försvinna med sand och grästvätt i terrängen.
Tuben skall stå med botten neråt!
Finessen med gasbrännaren är möjlighet till liten låga samt att det tänder direkt.
Även UL-versionen av Containia är container......Overkill IMHO.
 
Gas

Det går alldeles utmärkt att ha tuben uppochner.
Den största vinsten uppnås dock när det är kallt
eller när man vill få ut det sista ur behållaren.

Bilden tagen vid minus 13 grader.

Brännaren måste ha en förvärmningsslinga, vilket det finns
på Trangia orginal gasbrännare.
 

Bilagor

  • DSCN8156.jpg
    DSCN8156.jpg
    62.3 KB · Visningar: 2,482

  • Gaslågan är inte bara blå utan har ganska mycket gult i sig och fladdrar en del utom vid väldigt liten inställning. Är det normalt? Har för mig att gasolkök i t.ex. båtar har i princip helt blå och stabil låga.


  • Om jag håller gasburken på sidan eller upp och ner blir det väldig skillnad i effekt. Från att ha en normal låga till en stor och helt vild låga. Är detta normalt? Gasburken är Primus mellanstor.

Örjan
På dessa två låter det som att gasbehållaren nästan är tom, eller att den har stått länge så att innehållet "skiktat" sig?
 
Så här ser lågan ut. Gasen är en ny Primus 230 g 4-season mix gasbehållare köpt igår på Kanotcentrum i Göteborg. Jag köpte även en 100 g och det blir ungefär samma sorts låga. Jag har provat att skaka på burken innan användning men det verkar inte göra någon skillnad.

Köket verkar annars fungera bra, vatten kokar upp ganska snabbt och det blir inget sot på kastrullen så det kanske är som det skall vara?

Örjan
 

Bilagor

  • PICT1643_small.jpg
    PICT1643_small.jpg
    70.1 KB · Visningar: 2,230
Jag tror inte att det är något fel på brännaren.

Vad gäller lämpligheten i att vända upp och ner på tuben går åsikterna isär. Det finns en del trådar på forumet om den saken. Vad jag förstår kan man få stötkokning av gasen i slangen på de brännare som har kranen vid tuben. De brännare för vilka tillverkaren säger att tuben kan vändas upp och ner ser ut att ha kranen närmast brännaren (Snow Peak och någon mer).

/Klas
 
På trangia-brännaren så kan det bli så varmt att hatten och förgasarröret börja bli lite röd, och då har jag noterat att lågan kan bli lite färgad, förmodligen av ämnen som sitter på hatten och börja förgasa eller från metallnätet som är precis innanför hålen i hatten.

har du spillt vatten med koksalt etc. så har du säkert noterat att lågan bli väldigt gul och det ganska länge - mao. behövs det ytterst lite ämnen för att färga lågan - mao. inget att oroa sig över.

Det man skall se upp med är lågor med gula toppar av samma gula karaktär som ciggarettändarlågan (dvs. inte helfärgat gult som det annars lätt blir efter överkok av saltad vatten etc.) - då är det inte bra med luftförsörjningen till brännaren och lågan ger högre halt av kolmonoxid och man bör kolla att alla ventilöppningar etc. i brännaren är öppna som det skall.

---

'Lagom pådrag' är svår sak att beskriva - man får lära sig lite själv vad som verka gå bra. Men annars några riktpunkter på en trangia 27-kök ser man i mitt inlägg 20 och efter rubrik 'lite mätningar' : http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=30082&page=2

Alternativ får man själv göra lite olika provbränningar på en halvliter kall vatten med olika pådrag och därefter var gång ta loss och väga gasolburken efter varje omgång - och efteråt försöka komma ihåg hur det lät när det var 'lagom' med lägst gasförbrukning...

Skillnaden var dock inte så stor som jag trodde - men drar man på nära max med 3.15 minuter uppkoktid för en halvliter, och likaså när man snåleldar med 5:15 i uppkokstid så drar det ca 1-2 gram mer gas än när man ligger på en uppkoktid av runt 4 minuter.
 
Jag har sett något liknande när min brännarhatt och förgasarröret är riktigt varm

Alltid svårt att bedömma fotografi gentemot verkligheten - med tanke på att kärnlågorna vid alla hålen är är väldigt ljusa/överexponerade så är det 'gula' i lågan inte särskilt ljusgivande - vart fall inte på samma sätt som om det brann med för lite syre, för då hade det gula varit så dominerande att det överskuggar de blå i ljusstyrka. - jag tror fortfarande på att det kommer från ämnen som dunstar från hatten av hettan - och kan kollas enklast om färgningen kommer precis på en gång när man drar på fullt när köker fortfarande är hyffsat kall eller först efter en lite stund när brännarhatten och förgasarröret börja bli riktigt hett. - i bilden så verkar förgasarröret börja glöda, om än svagt.

När man värmer på kopparör och liknande vid hårdlödning med gasollåga så brukar det färga lågan när metallen i fråga börja vara synligt rött av hettan.

Det behövs väldigt lite föroreningar/avdunstning från fasta ämnen på/i brännarhatten för att det skall färga lågan, vilket gör att det kan färja lågan en god stunds eldning tex. efter en överkok med saltat vatten..

Tror inte att man behöver bry sig speciellt mycket om detta så länge man eldar där det är välventilerat.- vilket man alltid skall göra när man använder kök med förbränning i någon form.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
fe Frågor till Trangia samt Kemetyl Kök och brännare 26
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.