Frågor betr. gaskök

Hej,

Jag funderar nu på att lämna mina Trangiakök och skaffa ett gaskök.
Jag har tittat litet på följande:
MSR Pocket Rocket
MSR Superfly
Optimus Crux 06
Primus Micron Stove
Primus Micron Stove Ti 2,5
Markill Peak Ignition

Fråga 1: Hur viktigt/bra/bekvämt är det med piezotändning?
Fråga 2: Är piezotändning en grej som kan krångla?
Fråga 3: På alla utom Primus reglerar man gasen/lågan med en metallbygel.
På Primus tycks det vara ett plastvred. Kan det ta skada av värmen?
Fråga 4: Är Primus fotstöd (rel.billigt och lätt) en bra eller onödig grej?
Fråga 5: Om man använder en stor gasburk till en sådan här typ av brännare hamnar ju lågan
relativt högt upp. Kan man trots det laga mat i absiden? (Jag har ett Nallo2)

Tacksam för synpunkter

/ Bertil
 
Svar på tal ;)

Jag har använt MSR Superfly på 5 fjällturer, vilket har fungerart alldeles utmärkt. Man får dock vara medveten om att man får trixa lite för kunna vindskydda toppmonterade gaskök vid matlagning utanför tältet. Jag brukar använda liggunderlaget vid kraftig vind. Piezotändare är en underbar uppfinning och verkar fungera i alla väder. Primus stödben i plast är också det en utmärkt uppfinning och har absolut sitt existensberättigande speciellt då man kokar mat i absiden.Om jag skall tillägga nåt till mitt omdöme om Superfly så är den breda brännaren än bra detalj så värmespridningen i kastrullen blir bred och effektiv vilket minskar fastbränningsrisken. Slutligen så har inte storleken på gastuben någon nämnvärd betydelse vid matlagning av absiden. Jag använder nästan uteslutande sådana gastuber till mitt kök då jag lagar mat i mitt HB Nammatj2.

God tur

Björn Nilsson
 
Senast ändrad:
Hej,

Fråga 1: Hur viktigt/bra/bekvämt är det med piezotändning?
Fråga 2: Är piezotändning en grej som kan krångla?
Fråga 3: På alla utom Primus reglerar man gasen/lågan med en metallbygel.
På Primus tycks det vara ett plastvred. Kan det ta skada av värmen?
Fråga 4: Är Primus fotstöd (rel.billigt och lätt) en bra eller onödig grej?
Fråga 5: Om man använder en stor gasburk till en sådan här typ av brännare hamnar ju lågan
relativt högt upp. Kan man trots det laga mat i absiden? (Jag har ett Nallo2)

Tacksam för synpunkter

/ Bertil

Har haft ett Markill toppmonterat tidigare och använder nu ett Primus Alpine Micro.

1. Viktigt, nej det går lika bra med tändare/tändstickor. Bekvämt absolut.
2. Har aldrig krånglat för mig.
3. Primus rekommenderar att man inte använder vindskydd då människor har lyckats smälta sönder brännaren. Jag har använt aftonbladet, aluminiumfolie, liggunderlag mm mm och inte lyckats. Uppklippt ölburk är också populärt. Använd sunt förnuft så går det utmärkt. Dvs, Det får inte vara ett 360 graders slutet vindskydd. Med ett vindskydd som täcker kanske 3/4 av omkretsen (man måste ju kunna komma åt vredet också) och inte jättetätt så får man fortfarande bra bränsleekonomi, och som jag sa, har aldrig lyckats förstöra brännaren.
4. Jag får omvärdera min egen åsikt (tyckte de gick sönder så himla lätt) och säga att det är bra. En sak man (jag med) lätt förbiser är att marken kyler gasbehållaren och det blir sämre "sprutt" på lågan om behållaren står direkt på marken. Lite enklare att få köket att stå plant också, men det är ju marginellt egentligen. Går ju att fixa till marken oftast.
5. Har ett Nallo2 och har lagat alltid lagat mat inne i absiden. Tom inne i inner tältet.

Lycka till med inköpet. Naturkompaniet har rea för tillfället såg jag.
Peter P.
 
Jag skaffade en gasbrännare till mitt Trangia 27 och det ångrar jag inte en sekund..!
Det är vindskyddat, stadigt och komplett med 2 st kastruller+stekpanna/lock.
Jag har inga som helst problem med att laga mat i mitt Akto om vädret skulle va för jävligt, vilket det var för några veckor sedan vid Sylarna...

Mitt Primus Techno Trail+ Litech kokkärl tycker jag är för rangligt och vindkänsligt vilket ökar koktid och bränsleåtgången. Dessutom så är det svårt att röra om i kastrullen när man lagar mat, det vill gärna skvätta över. För att det inte ska vippa omkull så krävs det tvåhandsfattning, en i kastrullgrepen och en i "sporken"
Det tycker jag enbart duger till att koka upp vatten på så det använder jag aldrig nu mera...

Trangia må vara betydligt tyngre och större men det byter jag aldrig bort, då släpar jag hellre på nått kilo extra...
 
Om du söker här så kan du se att man inte skall lita på piezotändning. Den kan både gå sönder och även smälta.
 
* Vreden bruker hålla, men Biltema har hatt et køk hvor plasen som håller punkteringsboxen
smelter.

* Vindskydd er et must!

* Uansett hvor stille det er blåser det alltid når jeg skal koke.

* Trangia med gasol tilsats er topp, og Trangia har du jo.

* Litt lettere å bære med hjemmelaget vindskydd:
http://www.geocities.com/dagskarlsen/homemade.htm

* Gas funker ikke når det er kaldt! Sprit, fotogen, bensin funker!

* Det finnes en del nye køk som bør vurderes. Turistforeningen i Norge (210000 medlemmer) testet nettop noen, og et nytt merke vant: http://www.handlerimport.no/kovea.asp.

* Selv har jeg hatt Optimus Nova i 6 år, den er topp, og jeg har gjort en adapter for butanbox.
Jeg bruker mest trangia med gas insats om sommeren.

dsk
 
Behåll ditt Trangia
- men sätt fort som attan in deras gasolbrännare! Du kommer inte att ångra dig...

Instämmer helt, gasolbrännaren kokar gröten snabbare än vad spisen i stugan gör, och jag måste säga att vid sommaranvändning räcker gasen länge. Nackdelen är dock att man inte kan se hur mycket gas som är kvar, utan får uppskatta detta. Sedan fungerar gas tydligen dåligt i kalla temperaturer, har använt min i -5 till -10 utan problem, dock ökar förbrukningen då. Någon som vet vid vilka temperaturer/ förhållanden som gas blir ett dåligt bränsle?
 
Om man vill fjanta omkring med pocket rocker å andra toppmonterade gasbrännare kan man juh göra det. Insabila och du får garanterat gasskvättar kvar i varje burk. Duger till å värma en skvätt vatten men inte mer, å det inne i tältet. En tändare är bekväm men inte pålitlig, tänder alla kök med tändstål.
Jag föredrar bensinkök men vill man sitta å krama gasolbehållare för att få lite fart på gasen så skulle jag iaf köpa ett gasolkök med vindskydd. Jag har provat MSR WindPro som kan sägas var acceptabelt. Men alla har sing prioriteringar. Lycka till! Läs mer på min blogg
 
Stabilast blir Trangia med gasdrift i och garanterat tungt!
Toppmonterade stabiliserar du enklast med tre tältspik.
PR är mitt tips. Tänder med tändare eller gniststicka. Inbyggda tändare har bevisat sin ömtålighet.
Vindskydd är ett måste och jag lagar alltid utanför tältet av flera skäl. Bland annat för att jag vid ett par tillfällen blivit tältlös helt plötsligt....
Vintertid är gaskök kass men både fotogen och bensin fungerar utmärkt.
Accepterar du toppmonterat kommer du ner under 0,5 kg totalt i köksvikt....
//J
 

avslutad210712

Gäst
Om man vill fjanta omkring med pocket rocker å andra toppmonterade gasbrännare kan man juh göra det. Insabila och du får garanterat gasskvättar kvar i varje burk. Duger till å värma en skvätt vatten men inte mer, å det inne i tältet. En tändare är bekväm men inte pålitlig, tänder alla kök med tändstål.
Jag föredrar bensinkök men vill man sitta å krama gasolbehållare för att få lite fart på gasen så skulle jag iaf köpa ett gasolkök med vindskydd. Jag har provat MSR WindPro som kan sägas var acceptabelt. Men alla har sing prioriteringar. Lycka till! Läs mer på min blogg

Körde med toppmonterat gasolkök på min första vandring i sommar och det får räcka. Blir bensin för min del i fortsättningen även på sommaren förutom när jag eldar på i absiden då jag kör på gasol i mitt Omnifuel. Opraktiskt med två bränslen kanske men mer opraktiskt (och dyrare) att elda hål i yttertältet.
 
trangia 27+ technotrail kit

Precis som xtrem har vi trangia27 med gas samt ett technotrail.
matlagning i absid aldrig problem.
tungt?ja tecnotrail inkl vikbart vindskydd är tyngre per pers än trangiat.
Tycker sen viktdifferensen mellan trangia och exvis Etapower är försumbar,särskilt om man skulle ha två kastruller til etapower.
trangias vindskydd är mycket effektivt.
Technotrail funkar bra till matlagning för en person,men man har som sagt händerna full hela tiden om man inte vill riskera skrapa upp käket från backen.
Värmer ibland gasburken med min ena hand.
Gasslattar-brukar ha slattburkarna på kajakutflykt för att tömma helt,där spelar inte nån burk mer eller mindre roll.
Funderar även på att på våra "riktiga" turer,där en mellan gasburk räcker 4 dagar för oss enbart ha med minsta lilla gasburken som reserv att påbörja sista dagen.
Vi har hittills alltid kommit hem efter 4 nätter ute.
Om jag någon gång skulle ut ensam på en längre tur (ej troligt) eller när vädret blev kyligare skulle jag bara ta trangia med en kastrull kanske,för att kunna vända/hålla gasburken bättre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
fe Frågor till Trangia samt Kemetyl Kök och brännare 26
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.