Vilket multi eller bensinkök är bäst!?

Varje gång jag tror jag har allt, dyker det upp mer! Denna sport är hopplös för en prylfanatiker. Har varit nöjd med mitt Trangiakök men ska nästa helg ut i Bergslagen i minus 5 grader. Gas är tydligen inte optimalt då utan bensinkök/multikök är att föredra. Frågan lyder, vilket kök är BÄST?

Har läst att Omnifuel fått bäst i flest test. Vill kunna använda mina stora kastruller från Trangian. Är inte så kvistig med några gram hit eller dit. Att det inte låter för högt samt är tillförlitligt och enkelt är nog det viktigaste. Smaken är som baken men jag undrar ändå, vilket är bäst?

Mvh Micke
 
Det bästa köket är det kök du trivs bäst med. -5 är inget större problem för ett Trangia med spritbrännaren. Prova gasbrännaren och spritbrännaren ta tid på båda och jämför. Sådana experiment brukar roa oss prylfanatiker.

Bensin och multifeulkök har en effekt som är oslagbar ...men i prisklasser som inte är humana. Dom köken använder man gärna då man ska på en veckolång expedition i fjällen vintertid och liknande. Om man är kännslig för oljud så är bensin och multifeulköken inte optimala då många av dessa låter som efterbrännkammaren på en JAS-maskin.

Prylar, pryttlar, gadges, trickets and tools är ju hur underbart bart som helst när man är just prylfanatiker och som du själv säger så kryllar det av sånt i outdoorbranchen. Det är ju liksom halva nöjet! Men som sagt; det bästa köket är det köket som du trivs bäst med och som du inte kan leva utan.
 
Gillar du Trangia så har de en multifuelbrännare. Bra effekt men inte enkel att finjustera lågan. Det är Primus som tillverkar den dvs samma som tillverkare som Omnifuel.
MSR XGK EX har ett mycket gott rykte. SOTO muka är en intressant nykomling.
Har en gammal Optimus Explorer och vill gärna säga att Optimus gör bra grejer men läser man på nätet så finns det en del missnöje med Nova köken.
Jag säger lycka till med ditt sökande!
För sen.....
 
Jag har haft mitt Omnifuel i ca 5 år och har varit nöjd med det hela tiden! Inga problem utan det har fungerat klockrent varje gång. Kolla på den nya lätta varianten ser fin ut men har ingen egen erfarenhet. Andra kök som folk brukar gilla är, MSR Whisperlite och MSR XGK, XGK är dock väldigt högljudd men ska vara driftsäker.

Soto är en intressant nykomling och skulle kanske bli mitt val om jag köpte idag... men mest för att jag är nyfiken =)
 
Ett tips är att hålla i gasbehållaren i början för att få den lite varm medans du kokar upp lite vatten i stekpannan. Sen använder du det vattnet för att fortsätta värma gastuben. Ska du bara ut några dagar funkar det fint så, tycker inte att det finns nån anledning att köpa ett multifuel kök.

Själv har jag ett topmonterat gaskök o ett multifuel kök. Använder mest multifuelköket men gasköket nån gång då o då pga vikten. Har använt mitt toppmonterade kök samt andras kök några gånger i minusgrader (ner till typ -10). Har ingen koll på om det tex går åt mer gas än vanligt, men ska du bara ut en helg spelar det ju ingen roll.

Om det sen finns en önskan om att köpa ytterligare en pryl så kanske ett multifuel-kök är rätt för dig. Jag är nöjd m mitt omnifuel, kan endast jämföra det m xgr expedition (osäker på exakt produktnamn) som jag tyckte lät betydligt mer o var väldigt svårreglerat säkert kanon att smälta snö på men rätt kasst att laga mat på.
 
Det går ju inte bara att ha ett kök :) Men ska man det är MSR Whisperlite Universal det bästa. Jag har skrivit om det i andra trådar, har inte kommit på något direkt negativt. Det har bra effekt, går på gas, bensin eller fotogen. Inbyggd rensnål. Går att bygga in i Trangia om man vill annars är vindskydd av folietyp mycket effektiva. Det låter inte farligt.

Av de jag använt (MSR Dragonfly, XGKII, gamla Whisperlite, Primus Multifuel, Omnifuel, Optimus Nova, 111, KAP Arctic mfl. ) så är Whisperlite Universal det mest allsidiga och lättaste att använda. Dessutom tystare än de flesta andra. Dagens pump gillar jag skarpt, lätt och hållbar. MSRs pumpar från mitten av 00-talet och tidigare var vissa problem med men inte idag mer än andra märken.

Mitt svar på din frånga: MSR Whisperlite Universal
 
Bockar och bugar!

Tack alla för så utförliga, bra och snabba svar! Märker att erfarenhet inte går att slå hur mycket man än läser på. Kanske inte måste rusa iväg för att köpa ett nytt kök bara för temperaturen droppar till minus en helg. Eftersom ett Trangia Multifuel X2 kostar typ som ett Omnifuel runt 1200kr så är ju ett nytt kök roligare. Antar att min Trangia kommer att låta mera ändå med Multifuel tillsatsen.

Tack igen för tipsen! Om det funkar så bra som ni säger i -5 under bara en helg så kör jag på det! Kan ju värma lite vatten och ställa den i. SOTO verkar intressera flera, värt en undersökning!

Mvh Micke
 
Det går ju inte bara att ha ett kök :) Men ska man det är MSR Whisperlite Universal det bästa. Jag har skrivit om det i andra trådar, har inte kommit på något direkt negativt. Det har bra effekt, går på gas, bensin eller fotogen. Inbyggd rensnål. Går att bygga in i Trangia om man vill annars är vindskydd av folietyp mycket effektiva. Det låter inte farligt.

Av de jag använt (MSR Dragonfly, XGKII, gamla Whisperlite, Primus Multifuel, Omnifuel, Optimus Nova, 111, KAP Arctic mfl. ) så är Whisperlite Universal det mest allsidiga och lättaste att använda. Dessutom tystare än de flesta andra. Dagens pump gillar jag skarpt, lätt och hållbar. MSRs pumpar från mitten av 00-talet och tidigare var vissa problem med men inte idag mer än andra märken.

Mitt svar på din frånga: MSR Whisperlite Universal
ha


Hur är reglerbarheten av lågan? Vore det inte bättre att ha en kran vid brännaren än i
andra ändan av slangen?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Skattletaren Tystare multi fuel kök Kök och brännare 9
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
srpp Ditt val: minimalistiskt vinterkök med multi. Kök och brännare 18
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.