omnifuel pakettering i ryggan

omnifuel erfarenheter

Hej!
Har nyss köpt ett Primus Omnifuel.
Rekommendationen är ju att köra med kemiskt ren bensin för att få så lite restavlagringar i köket som möjligt.
Har ni som använt lite olika bränslen i detta kök någon uppfattning om köket påverkas nämnvärt eller ej?
 
Senast ändrad:
Kompisen försökte att köra sitt kök så "billigt" som möjligt och provade etanol E85 som finns på varenda mack, men det funkar inte..! Det blev nåt knas med värme och bränsle/ luftblandning eller nåt. Kolla tidigare tråd här på forumet.
Annars så kan jag bara säga att köket är helt kanon. Att vi valde bensinkök var för att vi tröttnat på att gasen inte fungerar på vintern, så därför kör vi bara på renbensin.
 
Tja! Har också ett Omnifuel, kör det på gas så ofta jag kan. Ner till -5 ungefär brukar jag köra på vanlig gas, antingen biltema eller primus, ha burken i fick medan de plockar iordning köket, skaka burken innan och när man väl har kört det nån minut så brukar jag vända burken upp och ner, fungerar bra även om köket inte har förvärmningslinga. Ner till ca. -10/-15 såhar jag kört på butangas från biltema.

Men på riktiga vinterturer så brukar det ändå oftast åka med kemiskt ren bensin, betydligt meckigare än gas och sotar ändå en del men avd ska man göra? Ska du köra på bensin, fotogen eller liknande så glöm allt vad småkoka, puttra eller sjuda heter, det är allt eller inget som gäller då.

OBS! Innan du börjar mecka med propangas, upp-och-ner vända burkar etc. Se till att duy verkligen förstår hur och varför det funkar som det gör! Det är inget som tillverkarna råder en att göra och det finns mycket bra anledningar till detta! Finns mycket information här på forumet om detta. Kolla här för en mycket bra start: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59106&highlight=propan
 
Nu har jag iofs ett Nova men varför använder ni kemisk ren bensin och inte den betydligt billigare alkylat bensinen?
Den senare har dessutom inte alls lika nedbrytande verkan på gummipackningar och vissa plaster samt metall.
 
Hej!
Har nyss köpt ett Primus Omnifuel.
Rekommendationen är ju att köra med kemiskt ren bensin för att få så lite restavlagringar i köket som möjligt.
Har ni som använt lite olika bränslen i detta kök någon uppfattning om köket påverkas nämnvärt eller ej?

Alla bränslen som primus rekommenderar dvs gas, bensin och fotogen funkar finfint.

Jag har aldrig märkt att lågan skulle vara svårare att reglera med flytande bränsle än gas. Kör fotogen själv, inga problem :).

//J
 
En sak jag vill säga direkt när det gäller eldning med campingasoltub upp och ned - stäng _inte_ av gaskranen om köket börja pumpa och pulsera (troligen pga. stötkokning i förgasarslinganför för att förmycket flytande gas stänker in på en gång) - vänd tuben rättvänt och avvakta tills det lugnar ned sig igen - därefter beslut om man vill fortsätta eller stänga av.

Stänger man till kranen på tuben i panik när det börja pulsa så finns bara utrymmet i slangen att expandera i och om den är stumt vätskefylld hela vägen och det är vätska ända fram till och en bit in i heta delen i förgasarslingan så har gasen ingenstans att ta vägen när det hettas och förgasas och trycket i slangen kan bli väldigt högt - med öppen kran till tuben så fungerar tuben som expansionskammare när vätska och gas trycks bakåt i slangen och dessutom dränerar slangen på en del vätska om tuben vänds rättvänt, om och när man får pulsering.

Pulsering har jag fått med Trangia gasbrännare (primus) när den vätskematas - det betyder inte att det alltid gör så, men när det händer så skall man agera rätt. (dvs. vända gastuben rätt och sedan avvakta tills det lugnar ned sig) Primus gör trots allt robusta grejor så det händer i regel inte något farligt även om man i panik skulle råka drar åt kranen och ser strax därpå hur det flåsar hårt i brännaren och slangen rycker krampaktigt av de höga tryckpulserna (i det här läget är man glad att det är stålspunnet!!!) - men man bör inte prova detta i onödan...

På den tidigare engelska brännaren till Trangia så skulle jag inte alls försöka elda med campinggasolflaskan upp och ned - med deras klena pressningar på den ej stålspunna plast/gummislangen så får man förmodligen en slangexplosion om man vätskematar, det börja pulsa och i panik dra till kranen på tuben...

Omni/multifuel-köken som är avsedda för flytande bränsle redan från början har sin pådragsjustering med nålventil ofta väldigt nära brännaren och där får en naturlig strypning (dvs. det kommer inte in så mycket vätska på en gång som kan skalpa långt in i det heta förgasarröret och förmodligen inträffar det aldrig någon pulsning där.

och som tidigare nämnt - när det är vätskematat (gas eller flytande bränsle ) så kan man glömma det där med småputter och sakta långkok av tex. ris under lock med pytteliten låga - då är det full fart, alltid som gäller och man får anpassa sina måltider efter denna typ av tillagning.

har man omni/multifuel så har man dessutom valmöjlighet - gas så länge det går och en 'reservflaska' med heptan/akrylatbensin att ta till när det är riktigt kallt.
 
Nu få vi en ny diskussion här verkar det som. Jag ansluter mej till Joru och hävdar att det visst går att småkoka även med bensin/fotogen,iof inte lika bra som med gas.
Pär med multifuel.
(svårt att skriva med katt på tangentbordet)
 
Jag tycker inte heller det är några problem att reglera effekten, trots att jag envisas med att använda vätskebränsle (fotogen) i mitt stora Trangia. Klarar enkelt både försiktig lågeffektslångkokning och fulltpådrags-pannkaksstekning. Det är en fråga om att lära sig hantera olika brännares egenskaper bara. Övning ger färdighet...
 
Tack för alla svar!
Två frågor verkar utkristallisera sig utifrån min första:

1. kemiskt ren bensin vs akrylatbensin - är de likvärdiga både i effekt och "nedskitning" i köket?
2. propangas - enl vad jag kunde utläsa har biltemas torch-gas bättre funktion i kyla. Finns det några nackdelar frånsett behållarens form? På ett omnifuel borde formen inte spela så stor roll.
 
Klabroy: Jag tror inte du kan märka någon skillnad i energieffekt hos alkylatbensin eller kemiskt ren dito. Hur det är med sotningen vet jag inte, men har svårt att tro att ens kemiskt ren bensin är helt sotningsfri. Och sen vinner alkylaten över kemiskt ren bensin när det kommer till priset.

För mig har det känts prio att inte sitta i blyångor etc, varför jag kört alkylat istället för vanlig 95-oktan.
 
Jag använder primus MFS. Det köket reagerar med fördröjning eftersom reglaget för mängden bränsle sitter vid bränsleflaskan. Omnifuels ena reglage sitter nära köket och reagerar snabbare. Men att det bara skulle finnas "två" lägen, on och off, med flytande bränsle som bensin är helt fel. Går bra att reglera lågan på kontinuerligt vis, även om det går ännu bättre med gas och gaskök under varma årstiden. Flytande bränsle ja, men det är inte flytande när det passerat förvärmningen. Själv använder jag Heptan eller Primus Powerfuel.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.