Omnifuel vs ETA power MF

Hej!

Står i valet o kvalet enligt ovan. Avseende effektiviteten verkar ETA kastrullerna vara grejen men hur skiljer sig brännarna åt? Recensioner på Omnifuel tar ofta upp ljudvolymen som negativt. Nån som har jämfört med ETA power MF??

/jesper
 
Vet ej...

...men är fruktansvärt intresserad av om någon har provat. Har omnifuel och det är ju stökigt. Är ingne pryltjej men precis det här vill jag gärna ha - om det är så bra som jag tror...
 
Körde i påskas Optimus Nova i Triangia med Jetboils kastrull i 10 till 20 minusgrader. Snön smälte otroligt mycket snabbare än med vanliga kastruller. Men köp Primus Eta-kastruller., de är billigare.
Anders
 
Eta

Jag har inte testat Omnifuel men har själv ett ETApower EF. Det vill säga den med bara gas och inte multifuel varianten. Jag är personligen jättenöjd. En sak som irriterar mig bara och det är att ETA tången är svår att använda om man använder stekpannan som lokk och skall forsöka ta av det.

Var ute för ett par helger sen och då hade de andra Trangia kök. En otrolig skillnad hur mycke snabbare ETA är att värma vatten. Samt att gas kan man justera låtan. Det blev till att vi använde mest ETA. Funderade på att köpa multifuel varianten. Men personligen tycker jag att har man gas tillgängligt så väljer man inte annat.

Rekomenderas.
 
Om dom körde T-sprit i trangian så förstår jag skillnaden...

trangia 27 med gas så ligger uppkoktiden (från ca 10 grader vatten) ca 3 minuter för 0.5 liter och ca 7 gram gas, räknar man på energiinnehållet i gasen så blir det ca 50% verkningsgrad

hur ser uppkoktiderna (och gasförbrukning) ut med din brännare?
hur är det packningsmässigt - får man tex. med en 230 gramstub i grytan tillsamman med kökets övriga delar, tändstål, och bestick mm. utan att det klämmer och går i påsen bra (trangia 27 klarar bara 100-gram tub hur man än försöker stuva...) -. Gillar att ha en 'kit' klar + mat så att man vet att man får med sig 'allt' som behövs inklusive bränsle för några dagar.
 
Har ett Etapower MF som dock endast är använt ett par gånger än så länge. Det jag kan säga än så länge är att koktiden är kort, väldigt kort. Detta i jämförelse med andra gaskök och speciellt i jämförelse med klassisk t-röd trangia. Har endast kört gas på köket men tanken med att skaffa MF är att det ska fungera bra även under kommande vinterturer. Visst låter köket en del men har inte reagerat över att det väsnas mer än andra kök. Kastrullerna är den stora orsaken till god effekt.

Än så länge nöjd och ser inte i dagsläget någon orsak till att detta skulle ändras. Ska på längre tur i sommar så blir till att hårdtesta lite mer då. Förmodligen på bensin...
 
Ja det är klart stor skillnad mellan T-röd och gas.

1 liter vatten tar 2,5 minut att koka på ETA och gas. Vet inte hur många gram gas som går med. Jag brukar en 390 grams och får inte den i själva "kitet". Packas separat.

Vindskyddet tillsammans medutformningen av rillerna under kastrullen gör att det är mycket snabbt. Använder du stekpannan så får den inte plats i vindskyddet(lite konstigt designat) så då tror jag inte det spelar någon roll om du kör Omnifuel eller ETA.

Med tanke på att jag inte har testat Omnifuel personligen så är vel detta så långt jag kan komma i resonemanget om ditt val.
 
Jag kör Omnifuel med Eta-kastrull

Tjipp!
Visst väsnas Omniköket en hel del. Men ljudet mufflas rejält när man sätter en kastrull åvanpå.
Jag tycker inte att ljudet är besvärande.
När jag kokar använder jag även det medföljande aluminiumvindskyddet. Vilket även det tar udden av det redan mufflade ljudet.

Är man en sån där spetsnasmilitär av något slag och sitter i en buske på superhemligt spaningsupdrag, kan jag inte rekomendera omnifuel :)

Jag var nu i helgen som var och paddlade på en av Dalävens biflöden, i obygden.
Det är i sluttampen av vårfloden. Därför kan det vara en bra idé att koka allt vatten man tänkt förtära.
På fyra dygn har jag kokat ca. 34liter till mig och min paddelkamrat. Jag är jäkligt nöjd med kombinationen omni + eta i och med det testet.

Eta-kastrullen kostade inte särskiltmycket att köpa löst(för sig) och en tamoj för teflonkastruller + lock medföljer.
Köket får precis plats i lilla kastrullen.
Det är även funkis att koka gröt i eta-kastrullen. Vilket brukar kunna vara mycket lättbränt.

Det jag har upplevt som de två största nackdelarna med omnifuel är:

1. Man bör vända på bränsleflaskan och bränna ur bränlset i slangen För att kunna skruva isär flaska och kök utan att söla bränsle över händerna.

2. Förvärmningen kräver att man testar sig lite fram. I en säker miljö. För att undvika skador och bränder.

Oj vad långt detta utlägg råkade bli! Hoppas det var till någon hjälp.
MVH / Magnus
 
Senast ändrad:
Ang. Omnifuel vs ETA power MF

Tjipp!
Visst väsnas Omniköket en hel del. Men ljudet mufflas rejält när man sätter en kastrull åvanpå.
Jag tycker inte att ljudet är besvärande.
När jag kokar använder jag även det medföljande aluminiumvindskyddet. Vilket även det tar udden av det redan mufflade ljudet.

Är man en sån där spetsnasmilitär av något slag och sitter i en buske på superhemligt spaningsupdrag, kan jag inte rekomendera omnifuel :)

Jag var nu i helgen som var och paddlade på en av Dalävens biflöden, i obygden.
Det är i sluttampen av vårfloden. Därför kan det vara en bra idé att koka allt vatten man tänkt förtära.
På fyra dygn har jag kokat ca. 34liter till mig och min paddelkamrat. Jag är jäkligt nöjd med kombinationen omni + eta i och med det testet.

Eta-kastrullen kostade inte särskiltmycket att köpa löst(för sig) och en tamoj för teflonkastruller + lock medföljer.
Köket får precis plats i lilla kastrullen.
Det är även funkis att koka gröt i eta-kastrullen. Vilket brukar kunna vara mycket lättbränt.

Det jag har upplevt som de två största nackdelarna med omnifuel är:

1. Man bör vända på bränsleflaskan och bränna ur bränlset i slangen För att kunna skruva isär flaska och kök utan att söla bränsle över händerna.

2. Förvärmningen kräver att man testar sig lite fram. I en säker miljö. För att undvika skador och bränder.

Oj vad långt detta utlägg råkade bli! Hoppas det var till någon hjälp.
MVH / Magnus

Resonerar ungefär som du Magnus. Men nackdelarna du nämner gäller inte dom de flesta kök som har en separat tank och/eller behöver förvärmas? ;)
Som om jag just råkat skriva i en annan tråd är väl inte Primus ETA kastrullerna så där värst billiga. En 1,7 liters kastrullen går på ca 329kr medans en vanlig Trangia 1,75 l med Teflon kostar 95kr på fina gatan! Priset inkluderar iofs. ett lock, en nätpåse och en tamoj och den extra vikten kan nog betalar sig i sparat bränsle. Men locket har i vart fall inte jag någon användning av och det finns lättare tamojer. Skulle dock inte valt någon av av de här båda köken!

ETA power MF: Det låga vindskyddet funkar dåligt i stark vind och är både dyrt, tungt och skrymmade. Man får samma prestanda, lägre vikt, lägre pris och framför allt en mer framtids säker lösning, med andra MF-kök, en ETA-kittel och folieskydd! Primus håller nog med reservdelar och kanske kan svenska butiker ta hem dem. Men vad händer om köket strular på resan eller om tio år?

Omnifuel: Finns flera mer prisvärda kök tex. Primus Gravity II MF, som iofs. också råkar ha fyra ben, men är både billigare, lättare och tystare.
http://www.primus.se/primus/Products/Product.asp?ItemId=66862&Menu=true

Fast jag skulle främst titta på nya Primus MultiFuel EX och Nova/Nova+.
Bygger på äldre modeller så de har fått sina detaljer och svagheter fixade, är lättare samt kostar några hundra kronor mindre. Novat drar dessutom mindre bränsle än alla MF-kök jag provat, funkar med en adapter i Trangia och blir ihopfällt riktigt kompakt.

Frågan är om funktionen att kunna koppla engångsflaskor med gas är värt både den högre vikten eller pengarna? Tycker att Novas konstruktör har en poäng som ansåg att det då är bättre och skaffa ett extra gaskök. Man får då både två lågor och en säkrare lösning om MF-köket krånglar för nära nog samma pengar och vikt!
Värt att tänka på vintertid, inför längre turer eller om man bara vill undvika de miljövidriga behållarna.
Se där, ett ännu längre inlägg så man får hoppas att inte valet blir allt för svårt! :D
 
gasbehållarna är inte värre än vilken konservburk till katterna och ölen som helst, återvinningsgraden är väldigt hög på dessa gentemot pappers och plastförpackningarna - som oftast bara blir energirik bidrag i sopförbränningsanläggningarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.