Stekpanna till omnifuel

avslutad210712

Gäst
Har köpt ett omnifuel som jag funderade å att bygga in i ett trangia men efter lite funderingar tänkte jag strunta i det och köra med det tillsammans med primus vindskydd. Problemet är dock att jag gärna vill kunna steka ibland och då funderar jag på om det går med tanke på att stekpannan kommer att hamna väldigt nära lågan och jag har en känsla av att det kommer att bli hett mitt på men kanske lite kallt mot kanterna. Om det fungerar tänkte jag köpa en ny stekpanna.

Är det någon skillnad på trangias titan och duossal när det gäller hur det fungerar med att steka eller är båda lika bra eller dåliga för det måste väl vara skillnad mot gjutjärnspannan man använder hemma.

Är det någon skillnad på hur mycket det bränner fast.

Går det att steka utan fett.

Har redan trangias stekpannor med teflonbeläggning men är inte intresserad av den typen av beläggning varken hemma eller ute och definitivt inte i en stekpanna så det är inget alternativ oavsett hur lite det bränner fast.
 
titan /duosal

duosal borde leda värme bättre en titan, altså om du har lågan nära så sprider duosalen värmen mer(tror jag), men den väger ganska mycket mer också
 
Rostfritt är svårstekt

Prova att steka i en rostfri gryta hemma på spisen så får du en känsla för hur bra duossal är. Jag har lagt min duossalpanna på hyllan till mitt KAP för det finns inga fördelar jämfört med den obelagda standardpannan i Trangiaköket. Jag skulle tippa på att värmespridningen blir allt för dålig (lågan blir för koncentrerad) om du sätter pannan direkt på ditt kök för att rekommendera rostfritt över huvudtaget. Jag letar själv efter en gjutjärnspanna som passar mitt trangiakök.

Lycka till

Tommy
 
MSR:s gourmetpanna?

Jag har själv ett omnifuel och har spanat ganska länge på MSR:s gourmetpanna (heter den så?). Hur som helst är det en duosalliknande konstruktion, men grövre: tjock aluminiumplatta i botten, stål på kanter och insida och inbyggt handtag. Lite tung och dyr, men verkar rejäl. Är det någon som har testat den i verkligheten?
 
Re: MSR:s gourmetpanna?

polkovodets; sa:
Jag har själv ett omnifuel och har spanat ganska länge på MSR:s gourmetpanna (heter den så?). Hur som helst är det en duosalliknande konstruktion, men grövre: tjock aluminiumplatta i botten, stål på kanter och insida och inbyggt handtag. Lite tung och dyr, men verkar rejäl. Är det någon som har testat den i verkligheten?

Jag är lycklig ägare till en gourmetpanna från MSR
(eller Alpine Fry Pan som det stod på lappen i botten). Precis som duossal stekpannan från trangia så är den en aluminium och rostfritt komposit, men till skillnad från doussal så har MSR pannan rostfritt runt om och aluminium plattan "inbakad". Sedan så har den samma typ av handtag som vissa primus pannor, en konstruktion som vid första anblicken kan se lite ranglig ut men det är den inte! Annars så funkar även tamojen från trangia (och MSRs egen) om man skulle förlägga/ha sönder handtaget.

Vad det gäller stekegenskaperna hos pannan så upplever jag dom som mycket goda. Till skillnad från en tidigare skribent i tråden så har jag inga problem att steka i rostfritt. För att ge några exempel på vad som stekts i pannan så kan jag nämn några: pannkakor, rullader, fallaflar, renskav, scoones osv. Funkar även finfint att flambera bananer och göra sås i. Vanligt vis så använder jag MSR pannan tillsammans med ett Optimus NOVA och jag kan tänka mig att det blir rätt likt med ett Omnifuel, det viktiga är ju att man kan reglera värmen.

Det jag uppskattar mest med MSR pannan är att den är så lätt att rengöra och med menar jag inte att den påminner om en teflonpanna utan det att man inte behöver vara så försiktig som med aluminiumgods eller teflon heller för den delen. Skulle det fastna nått i pannan så är det bara att skrapa bort det. Detsamma gäller även för doussal pannan. Vintertid går jag oftast med 2 st trangia och då kommer både doussalpannan och MSR med. Sommartid när jag bara behöver ett trangia så kommer bara MSR pannan med, lite tyngre än doussal pannan men mycket snyggare ;)

/Jesper

Edit: MSR pannan finns i två storlekar och den större motsvarar storleken på pannan till stora trangiat.
[Ändrat av polarhund 2004-04-13 kl 12:51]
 
Jag använder Primus MFS (med bensin) eller Easyfuel (med gas) och numera Trangias titanstekpanna. Titanpannan är så tunn att det blixtsnabbt blir hett i mitten, medan det är kallt på sidorna, om man drar på med i synnerhet lågan från MFS. Löses genom att sänka lågan och vara aktiv med stekpannan, dvs. flytta runt den. Men bra leder inte Titanstekpannan värme. Fördelen är att den är lätt, övrigt är nackdelar jämfört med t.ex Duossal. Men det fungerar att steka i titanpannan, exempelvis för min fevvorätt; fläsktärningar med potatismos:) Bäst funkar pannan över öppen eld, så värmen kommer samtidigt över hela.

Raskesven
 

avslutad210712

Gäst
Har köpte titankastruller nu men insåg fort att min gamla stekpanna är tung (i jämföelse med kastrullerna alltså) så när jag lika är på gång att bränna hela hushållsbudgeten så funderar jag på att köpa en titanstekpanna också. Mest för att ha som lock. Därför undrar jag om den mindre stekpannan (18 cm) går att använda som lock till kastrullen på 1,75 liter? Vet att man kan mäta diametern på kastrullen men det är inte detsamma som att det kommer att passa. Har skrivit till Trangia men fick inget svar på den frågan så kanske någon "därute" vet svaret.
 
Hej,

Det kan ev. skilja sig mellan olika matrial men när jag har provat så passar trangias lilla stekpannan (27) inte som lock till 1.75L men på 1.5L. Prova i affär innan köp.

Ska man enbart använda den som lock så tillverkar trangia ett lock i aluminium som passar 1.5 och 1.75L kastrullerna. Har man någont aluminium kastrull hemma så kan man prova om locket passar - billigare.

Lev å må,
Magnus
 
avslutad210712; sa:
Är det någon skillnad på trangias titan och duossal när det gäller hur det fungerar med att steka eller är båda lika bra eller dåliga för det måste väl vara skillnad mot gjutjärnspannan man använder hemma.

Om du tänker använda Trangias lock att steka i, så stek i kastrullen istället. Godset är lika tjockt i den och du slipper fett som stänker på vindskyddet till ditt kök. Dessutom är den enklare att hantera med greppet eftersom den är högre.

Annars, köp en riktig stekpanna med tjockare botten och handtag. Jag skulle rekommendera något med alu-botten för värmespridningens skull.

Ett kul alternativ är en liten wok-panna med trähandtag av den typ som du hittar i närmaste asiat-shop.

mvh,

J
 
Jag har använt mitt Nova till stekning med Trangias teflonpanna utan större problem. Spridningen av värme var både bra och snabb, och det största bryderiet verkade istället vara den höga temperaturen. Pannan slog sig efter 5 sekunder, men det gick bra att laga maten ändå. Pannan rätade också ut sig igen när den hade svalnat. För att komma runt det problemet och slippa släpa med mig en tyngre pannan med tjockare botten tänker jag fixa någon form av förhöjda stöd till just stekpannan. Temperaturen blev så pass hög att det inte kommer vara något problem att laga mat med pannan 1-2cm högre upp från brännaren.
 
MFS tyflon stekpanna

Har nu gått över till enbart bensin och Omnifule + vindskydd. Jag kör en MFS tyflon stekpanna med svarvad botten. Väger lagom lite och fungerar bra för min nivå på matlagning

Ola A.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
zaipper Trangia 27 stekpanna på 25 stora kitteln Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
ekis Bra stekpanna för utekök? Kök och brännare 10
nvavargen Stekpanna Kök och brännare 32
pelka stekpanna på toppmont bränn. Kök och brännare 3
honkydory Stekpanna med 15cm innermått? Kök och brännare 8
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
AndersL69 Stekpanna (skogspanna) Kök och brännare 8
MBac Fastbränt i Trangia-stekpanna Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.