Omnifuel som inte går att stänga av

Mitt nya Omnifuel testades med heptan för första gången igår och då märkte jag att när jag vänder på flaskan så går det inte att stänga av, dvs on-off-varianten. Kranarna funkar självklart, men det gör ju att det ligger ett tryck över första kranen och man tappar några ml och det blir kladdigt :(

Någon som vet vad det kan vara för fel? Eller är det något större fel som måste reklameras till Primus?

Testade flertalet gånger och en van användare av Omnifuel testade också och försökte lösa problemet :(

// Jocke
 

avslutad210712

Gäst
Menar du att om du lämnar kranarna öppna med lågan brinnande så dör inte köket av sig själv?

Jag kör nästan aldrig med den varianten för mitt omnifuel brinner mer än en minut och troligen närmare två minuter på bränslet i slangsystemet. Och har man för mycket bränsle i flaskan så slocknar det överhuvudtaget inte alls innan man förbrukat så mycket bränsle att det suger luft i flaskan. Likaså är det viktigt med en välfylld bränsleflaska att man inte lägger den snett för då fortsätter det också att brinna tills det suger luft i flaskan.
 
Jag tror som Björn att flaskan kanske är för full. Mitt Primus multifuel är likadant då man just fyllt på. Testa med mindre bränsle och se om det funkar..
 
Om du ser på bilden nedan så ska ju plastslangen ligga ovan vätskenivån när man vänder flaskan. Om flaskan är välfylld är det inte säkert att den gör det och då slocknar inte köket.

pompe_omnifuel.jpg
 
Avstängningen är en ganska simpel konstruktion: -Bränsle sugs normalt in genom en plastslang på undersidan av flaskan (on-läget) enligt bilden i föregående inlägg. När du vänder flaskan (off-läget) hamnar denna slang högst upp i flaskan och börjar suga luft istället. Köket slocknar när bränslet i slang och pump är slut (ca 2 min). Låt det stå en stund extra för att släppa ut allt tryck. Slocknar inte köket beror det på att det fortfarande suger bränsle. Detta kan bero på olika saker:
1. Du har inte väntat tillräckligt länge (ca 2 min)
2. Överfull flaska
3. Flaskan ligger ojämnt
4. Plaströret som suger bränsle i flaskan är felböjt, så att det inte hamnar högst upp i flaskan i avstängt läge. (Det kommer då inte heller att vara längst ner i flaskan vid on-läget)
5. Plaströret sluter inte tätt vid infästningen i pumpen
6. Läckande plaströr
7. Nåt/nån jävlas
 
En variant är ju att prova med flaskans nedre ände i lite högläge; dvs vänd flaskan till "OFF" och lägg den så att den lutar lite med bottenänden lite högre. Det ökar möjligheterna att luft trycks ut istället för bränsle.
 
Jag har ett kopparrör i min pump och har inte testat mer än 30 sekunder ;) Flaskan hade dock bara typ 3-4 dl i sig (0,6 l), så överfull var den inte. Kopparröret ligger nästan an mot själva pumpröret också, där är en liten felkälla som jag direkt kan se.

Men hur stänger ni av så att det inte blir en massa spill när ni skruvar av själva köket från flaskan?

// Jocke
 
30 sekunder, då har du troligen kvar bränsle i slangen fast det som kommer från bränsleflaskan bara är luft. Vänta längre tid.

Stängs köket genom att du först vänder på flaskan, låter bränslet i slangen brinna ut tills luft kommer, det bara pyser och trycket till slut är borta ur flaskan, är det sedan bara att stänga och plocka isär köket. Själv låter jag alltid pumpen sitta kvar i flaskan under vandringen, tar bort den hemma.

Raskesven
 
Japp, så tänkte jag också göra Raskesven, men när trycket inte försvann var jag tvungen att skruva av ändå och då blev det heptankalas runt hela stället ;)

// Jocke, som ska vänta 2 minuter och kolla röret att det ser bra ut i vinkel
 

avslutad210712

Gäst
Ibland går jag med pumpen iskruvad mest hela tiden, ibland lossar jag pumpen lite och får en skvätt heptan på händerna och ibland gör jag som primus vill att man skall göra dvs kör hela röret tomt. Det sista mest om jag kommer ihåg att köra det tomt i samband med att jag kokar kaffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
j.alander Omnifuel läcker (?) Kök och brännare 18
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.