Omnifuel läcker (?)

Hej

Efter många år med optimus nova i trangiat köpte jag ett primus omnifuel. När jag skulle testa det kontrollerade jag att båda ventilerna var stängda, tog kanske tio pumptag och skulle sedan skruva ihop slangen med pumpenheten. Jag levde i tron att det går att hantera ett omnifuel på det viset, men bensinen sprutade över händer och diskbänk. Ska det vara så? Jag hoppades att det skulle gå fint att dela kök och pump utan den långa proceduren att tömma trycket i flaskan först.

/Jakob
 
Stundtals kan det trots att man bär byxor vara klokt att förstå funktionen och följa brukanvisningen innan man ställer till det för sig själv.
 
Du pumpar upp trycket i flaskan och ansluter sedan slangen, har jag förstått det rätt..?

I så fall är det självklart att det sprutar ut bränsle och rådet är att läsa manualen och göra om :).

//J
 
Stundtals kan det trots att man bär byxor vara klokt att förstå funktionen och följa brukanvisningen innan man ställer till det för sig själv.

Ett fascinerande korkat inlägg som inte svarar på frågan. Om du bemödar dig med att läsa bruksanvisningen innan du hänvisar till den skulle du troligen finna att den inte svarar på den fråga jag ställde. Har du inget intelligentare att komma med föreslår jag att du inte skriver mer i den här tråden.
 
Du pumpar upp trycket i flaskan och ansluter sedan slangen, har jag förstått det rätt..?

I så fall är det självklart att det sprutar ut bränsle och rådet är att läsa manualen och göra om :).

//J

Det är inte självklart att det ska spruta ut bränsle. Med den konstruktionen som primus valt med backventil och avstängningskran på slangen hade det varit mycket enkelt att se till att det inte läckte om man monterar med trycksatt flaska. Om det är ett förväntat beteende hos omnifuel så är det köket defective by design.

Det står ingenting i manualen om att flaskan inte får vara trycksatt när man monterar slangen.
 
Efter närmare studium av köket konstaterar jag att det är defective by design. Jag trodde Primus hade gjort en mer intelligent konstruktion, men uppenbarligen är avsikten att det ska läcka om man monterar med trycksatt flaska. Frågan är därmed utredd.
 
Anslutningen är samma som mot gängade campingasolflaskor och beroende på mittpinnens längd och ventildelen i pumpdelen eller campingasolflaskans ventil så kan det öppna sig en aning innan O-ringen hinner täta sig. Med gas så blir man inte våt om fingrarna utan hör ett litet väsnade, men med flytbränsle så blir man våt om fingrarna om det läcker.

primus hade något kortare stift förr i tiden men fick istället problemet med att det inte fungerade mot alla campingasolbehållare för att tillverkarna har lite spridning i precisionen och i somliga fall ventilen inte öppnade sig trots att man drog flaskan ganska hårt och det blev en massa garantiärenden.

skall man klaga så är det på nuvarande 7/16-anslutningsstadarden på campingasolflaskorna - men just dessa har funnits under mycket lång tid och är standard idag och är inget man enkelt ändrar då dom flesta andra MF-köktillverkare också använder den lösningen...


du få lära dig att köra trycklöst eller att man gör ihop och isärskruvningen raskt vid den punkten där ventilen precis öppna och stänger - dock måste jag medge att kran som sitter på optimus novas brännares pumpdel (gröna modellen) är väldigt behändig om man skall säkra sig för läckor innan isärtagningen.

Sedan kommer du att upptäcka att omnifuel inte är alls samma gourmetkök för lugn såskok eller koka sakta ris under lock som novan utan det har justeringen mellan fullfart till halvpådrag och försöker man minska lite till så slocknar det tvärt istället och har svårt att hålla lågan - den som fungerar lite bättre är omnilite-brännaren (titanbrännaren) men är fortfarande inte i samma klass som novan när det gäller smygeldning då båda lider av problemet det saknas flamhållare och det saknas också vingar som fångar värme från lågan vid låg pådrag och när lågorna inte når kanten på koppen så minskar värmeproduktionen mot förgasningsblocket och ger ändrad sakta pådrag fast man inte rör något och vill det sig illa vid låg pådrag att det blir så kallt att det börja komma vätska ur munstycket och det blir eldbollar...

kör man på bensin/akylatbensin så finns det ingen anledning att byta ut gasolmunstycket till bensinmunstycket på omnifuel om man eldar vid havsnivå utan det är något man kanske skall fundera på vid högre höjd och lågan börja brinna lite fett (lysande lågtoppar). Vid marknivå så brinner det lite väl magert med bensin även med gasolmunstycke och med campingasol så är det ännu svårare att få en bra låga vid lite lägre pådrag och det är väldigt lätt att den blåser bort.

sammanfattningsvis så är jag inte så där jättnenöjd med primus Omnifuel om man inte hör till kategorin som skall smälta is och koka vatten till real-påsen så fort det bara går - för då passar den perfekt, men inte om man också skall laga mat med stundtals låg värme.

köpte mig en omnilite men har provat den för lite för någon egentlig recension mer än att av det jag hunnit prova så har den mindre av nackdelarna som omnifuel har men förbränningen på riktig lågfart är fortfarande inte i samma klass som novan.
 
Är det inte det köket som har samma anslutning som vanliga små gasflaskor? Dom läcker ju också när man ansluter dom, men det är ju inta riktigt lika stort problem, så att säga... Antar att man helt enkelt offrade det för att kunna använda samma standard? Håller med om att en varning varit på sin plats i manualen isåfall... Flaskan kan ju bli trycksatt av andra anledningar än att man pumpar...
 
visst är det så, optimus har inte gått den vägen med den typen av anslutning även om brännaren skulle klara campingasol (vilket den gör) och därför har dom ingen modell som klarar campingasol såväl bensin, fotogen och diesel utan håller sig bara till flytbränslerna..

och nu när optimus bara är en varumärke och det är bara inköpare som styr och troligen utan egen utveckling (finns något kvar längre ??) så lär det inte bli så mycket nyheter på den fronten i framtiden.
 
Det är säkert många som använder Omnifuel och är väldigt nöjda med det köket, jag själv är en utav dem, så att klassa en produkt som "defective by design" är väl att ta i lite för mycket.
Att gå den hårda vägen kan ibland göra ont, men ta lärdom utav dina misstag för nu när du vet så kanske det aldrig händer igen..!

/Dennis
 
Omnifuel bruksanvisning:

Om man läser manualen 3289, under punkt 6!

6. MONTERING OCH ANVÄNDNING AV APPARATEN MED
FLYTANDE BRÄNSLEN
6.01 > 6.8.8

Punkt: 6.3 - Skruva försiktigt pumpens svivelkoppling in i ventilen...
Punkt: 6.5 - Pumpa c:a 20 pumptag...

Se Figs 3 & 4

Så framkommer det självklart att man inte ska pumpa upp trycket i flaskan före man skruvat fast pumpens svivelkoppling till ventilen, se punkt: 6.3 i manualen. Punkt: 6.5, pumpa upp trycket...

Klart som korvspad!

P.S.

Det står inte heller i manualen att det är farligt att dricka Bensin....



Mvh troswe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
joakimkarlsson1022 Lågor i absiden? (Omnifuel) Kök och brännare 10
fotojocke Omnifuel va nått med mindre ljud??? Kök och brännare 17
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
Mezzner Reservdelar Omnifuel Kök och brännare 12
jerik Läckage/övertryck Primus Omnifuel Kök och brännare 6
mBengtson Dekomprimera bränslebehållare till Omnifuel Kök och brännare 2
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Banankontakt Kärvande avstängningsventil Omnifuel Kök och brännare 2
ekis Primus omnifuel, ring på lågspridarplattan? Kök och brännare 6
Urwaldjaeger Problem med nytt Primus Omnifuel Kök och brännare 12
Urwaldjaeger Primus Omnifuel med Trangia adapter Kök och brännare 20
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Christer.F Vikt primus omnifuel. Kök och brännare 16
hannulan Omnifuel - storlek på munstycken Kök och brännare 3
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
Staffan Andersson Omnifuel-läckage Kök och brännare 6
fremag Primus Omnifuel monterat i Trangia Kök och brännare 5
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
mikva Primus Omnifuel - kärvande reglervred? Kök och brännare 10
nilkas Problem med Omnifuel Kök och brännare 20
klabroy omnifuel pakettering i ryggan Kök och brännare 19
jeppe78 Omnifuel vs ETA power MF Kök och brännare 13
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
angerheim Omnifuel till triangan Kök och brännare 6
Joakim Ambrosson Omnifuel som inte går att stänga av Kök och brännare 9
Lystorp Dålig effekt på Primus omnifuel Kök och brännare 14
niwa Omnifuel - bensinspill Kök och brännare 15
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
diamondsutra Omnifuel och bräsle Kök och brännare 32
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
hvidt Montera Primus Omnifuel i Triangiakök Kök och brännare 13
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
Skattletaren Olika munstycke på Omnifuel Kök och brännare 3
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
callespang Kastruller till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
MLind OmniFuel i Trangia 25 Kök och brännare 11
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
Trangia och Primus Omnifuel Kök och brännare 9
lindhor Omnifuel och T-röd/Tenol? Kök och brännare 3
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.