Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

sover man med sovsäck och eldar stort brukar jag bli kall frammåt morgontimmarna. Det blir att man tar på sig mindre kläder eftersom man har eld men när elden farlnar så är det som kallast ute.
 
Re: Re: Hmmm..

KLAGER; sa:
Yngve Ryd nämner t ex i flera sammanhang att man använt sig av "murken" ved, för att den brinner långsammare (att det blir sämre värmevärde gör inte så mycket om man eldar stockar). Jag provade att elda en grov murken stock. Den brann så långsamt att när jag kom tillbaka efter en vecka (7 dygn) så glödde den tillräckligt så att man lättt kunde tända en eld på den.


Det hör väl til eldvett att släcka när man eldat färdigt? Jag har fått kuta runt i skogen ett flertal gånger och släcka skogsbrasor som varit dåligt släckta :)
 
Jo...det låter som en sund frilufts-etik att lämna en icke släckt glödande rot efter sig!!!Efter 7 dagar...

/Nicklas
 
NL; sa:
Jo...det låter som en sund frilufts-etik att lämna en icke släckt glödande rot efter sig!!!Efter 7 dagar...

/Nicklas

Det finns ju ingen anledning att elda för värme under sommarhalvåret. Marken var snötäckt och snö brukar inte brinna så bra!
 
KLAGER; sa:
NL; sa:
Jo...det låter som en sund frilufts-etik att lämna en icke släckt glödande rot efter sig!!!Efter 7 dagar...

/Nicklas

Det finns ju ingen anledning att elda för värme under sommarhalvåret. Marken var snötäckt och snö brukar inte brinna så bra!

Förvisso inte men om elden kommit ned till marken så kan det fortfarande bli en rotbrand och är man i t.e.x torvrikt område så kan det brinna länge. Jag kan inte se att det är fel att släcka även om det regnar när man ska ge sig iväg. Ursäkten "men det regnade ju när vi eldat klart" har man hört ett antal gånger. Att torv tagit eld på vintern har jag inte varit med om själv men jag har bekanta som varit med om det.
Man kan inte veta vad som händer om en timma eller en vecka. Så det är väl bättre att vara förtänksam än efterklok.
 
olarantala; sa:
Förvisso inte men om elden kommit ned till marken så kan det fortfarande bli en rotbrand och är man i t.e.x torvrikt område så kan det brinna länge. Jag kan inte se att det är fel att släcka även om det regnar när man ska ge sig iväg. Ursäkten "men det regnade ju när vi eldat klart" har man hört ett antal gånger. Att torv tagit eld på vintern har jag inte varit med om själv men jag har bekanta som varit med om det.
Man kan inte veta vad som händer om en timma eller en vecka. Så det är väl bättre att vara förtänksam än efterklok.
Och samtidigt finns det få saker som är så irriterande som när någon duktig person släckt med litervis med vatten i den enda befintliga eldplatsen (med tråden om att man inte ska bygga nya eldplatser i färsk åtanke), och man får börja eldandet med att dika ut vattnet... Allting med måtta.
 
Visst är det irriterande. Men det är lite mer än irriterande att tillbringa en vecka i en rökig skog för att någon inte släckt. Sen så kan man faktiskt släcka utan vatten om man bara vill och tar sig lite tid. Det är inte mängden vatten som avgör om det blir släckt om man nu inte lämpar hela brasan i sjön förstås.
 
Hur jag än gör (stockeld eller inte) så ska jag iallafall släcka på ett vettigt sätt! :)
Yngve Ryds bok dimper nog ner i brevlådan imorgon, ser fram emot trevlig, och som det verkar, lärorik läsning!

/Daniel
 
Ytterligare ett tips

Om du vill ha mer info om bivack samt stockeld, kolla in SÖS nya nummer, de har en artikel om bivack och stockeld under vinter och höst. Finns att ladda ner på deras hemsida
 
Prioriteringsfråga

Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.