Värmehållning på vintern vid läger

Jag och min svåger började ge oss ut på övernattningar i skogarna i Skåne i maj 2012 och har varit ute minst en gång i månaden sedan dess. I november blev största utmaningen sovsäckar och det har jag diskuterat i den här tråden.

När vi var ute i helgen så fungerade sovsäckarna perfekt, men vi har svårare att hålla värmen innan man får komma ner i sovsäcken. Till exempel när det ska göras eld, lagas mat etc. Problemet dyker upp när man sitter still en längre stund, +20 min, eller har låg fysisk aktivitet. Vi har löst det så enkelt som att göra lite enkla övningar eller jogga runt i cirklar och det fungerar givetvis men kan bli lite trist i längden.

Mitt problem är främst benen. Jag har ett microfiberunderställ, ett par G-1000 byxor samt ickeisolerade skalbyxor men det blir ändå kyligt. Har även provat med ett tunnt underställ i fleece istället för G-1000 men det är ungefär samma resultat.

Hur gör ni på vintern när ni slår läger? Har ni några knep för att hålla värmen annat än dunbrallor och kroppsövningar (båda funkar givetvis)? Är det någon som har bra erfarenheter av att använda sovsäcken som förstärkning vid rast och läger? Jag vill ju helst inte riskera min nattsömn.
 
En tjock dunjacka och ett par primaloftbyxor, Haglöfs Barrier pant, har löst det för mig. Har använt vid lägerhäng i samband med vintertältning i fjällen, funkade kanon.
// Lelle
 
När jag slagit läger och tänt brasan kryper jag meddetsamma ner i sovsäcken. Jag ligger sedan i sovsäcken framför brasan. Ibland räcker det att bara ha sovsäcken över sig som ett täcke. Jag har inte med mig så mycket kläder ens på vintervandringar. Istället är det sovsäcken som får stå för isoleringen.
 
Jag köpte en fodrad Jervenduk och den är helt suverän både som bivacksäck att sova i, med sovsäck, och att sitta i på raster o.dyl. Dyr och inte så lätt heller, 1500 gram. Provade att ha den som enda sovsäck flera nätter i fjällen men det var en miss. Då den är helt tät så blev det lite fuktigt och pga. att den är så stor så blev det mycket luft att värma. Jag har den som heter Hunter. Det går att dra en rem runt midjan och öppna upp så man kan gå runt i den och den har speciella hål för armarna så man kan laga mat eller göra annat utan att tappa värmen.

De är lite roliga i reklamen och i sin broschyr http://jerven.mediabook.no/2/:
"Bevegelse: Når du holder varmen blir det lettere å sitte stille. Jo mer praktisk og behagelig du ordner deg, jo lettere er det å holde ut. Blir det for bra, risikerer du å sovne.

Vi har hørt om flere slike tilfeller."
 
Står man still så behöver man minst lika mycket på benen som på överkroppen, om inte mer (eftersom kläderna på benen är svårare att reglera brukar jag ha extra mycket där, och sköta regleringen med kläderna på överkroppen).

Jag brukar ha rejält underställ (gammalt HH pro arctic wool) + microfleecebyxor + träningsoverallsbrallor (ett par gamla "mjukisbrallor" i syntet) under mina skalbrallor på vintern. Men inte ens det räcker om man sitter still länge. Hade jag varit ute på vintern oftare så hade jag helt klart skaffat nån form av "täckbyxor" (med dragkedjor längs benen så man kan ta på dem utan att behöva ta av kängorna). Jag har funderat på att göra nån slags "kjol" av en gammal sovsäck.

Sen är det jätteviktigt med bra isolation från markkylan. Aldrig sitta (eller stå på knä) direkt på snö/is eller marken. Det gäller även med fötterna egentligen, jag har gjort innersulor av liggunderlag som extrasulor om jag t.ex. vet att jag ska stå still på is.

När ungarna var små köpte vi billiga sittunderlag och klippte till i en enkel W-form så man kunde ha dem innanför överdragsbyxorna som extra isolation när man sitter ner. Jag har använt såna själv ibland och de funkar riktigt bra tycker jag. W-formen gör att de hålls på plats bra av byxornas gren.
 
Lager med luft är viktiga.
Yllelångisar tunna, tunna träningsoverallsbyxor, långbyxor, värmebyxor. Sitt på rejält stor sittlapp av minst 14 mm tjocklek. Blåser det ute kan jag vid lägeraktiviterer dra regnbyxorna utanpå.
Det gäller att bromsa värmeläkaget annars fryser du.
Mätt, varm och go mår man prima men ta bort en och du mår eländigt snabbt.
go tur
 
Komplettera ditt underställ och G-1000 byxorna med ett par krafiga fleecebyxor mellan dem, så blir du varm. Jag har ett par från TNF som är väldigt varma, även relativt vikten.

Raskesven
 
Tack för alla tips!

Ja, mer isolering är ju helt klart en lösning.
Tyvärr får jag inte in mycket mer under mina G-1000byxor eftersom det blir för tajt och kyler av den anledningen istället.
Ska prova Still Alive's tips om sovsäcken. Har varit lite inne på samma spår tidigare. Gillar det också eftersom det inte blir mer packning.

Helt rätt seobserver! Det är något jag verkligen har lärt mig under året. Numera ligger det i bakhuvudet hela tiden oavsett om jag bara ska ut någon timme eller ut på övernattning. Hela tiden känner jag efter för att hitta värmetjuvar eller tendens till övervärme för den delen.
Tyvärr är det större partier över låren som känns svala så det är nog tjockleken på isoleringen som är problemet.

Kan lämna ett tips till er:
Vi har kört lite med varsin koleldad handvärmare nu i vinter och de har verkligen levererat. Enkla, billiga och driftsäkra. Det var riktigt najs att dra igång den för att få lite extravärme när man kom ur sovsäcken på morgonen.
Enda nackdelen är att man luktar apa när man kommer hem ;)
 
Tändarbeninmodellen gör att man bara luktar bensinstation efter användning.
Komabyxor med blixtlås på yttersidan rekommenderas. Över det mesta.
 
Kall rygg och lår kan ofta härledas till för trånga kläder. Modet och funktion går inte alltid hand i hand.
Mina gamla skidbyxor i ylle är långt ifrån någon modern lycrakostym.
Det måste finnas luft i kläderna även om man sitter ner.
go tur
 
Jag tror att du har alldeles för lite kläder på dig. När det är över -15 har jag t ex.

Ben:
Långkalsong
Fiberpälsbyxa
Lundhagsbyxa
Fodrade byxor.

Fot:
Tunn ullstrumpa
Tjock ullstrumpa
Helly hansenstrumpa
Värmestövel med värmepads

Överkropp:
Linne
T-shirt
Fleeceundertröja
Fiberpälsjacka
Fodrad jacka

Ja, å så en jäkla varm mössa.

Utöver detta ser jag till att sitta på ett rejält sittunderlag, eller viker ett liggunderlag dubbelt, så kylan inte leds in mot kroppen.

Men jag är å andra sidan en väldigt frusen person. Alla dessa delar är överdimensionerade och sitter ganska löst mot kroppen. Inget av ovanstående sitter tight.

Värt att notera här är att jag inte vandrar speciellt långt i denna mundering. Fiberpäls andas inte speciellt bra, så om du skulle gå några mil i ovanstående kommer du sannolikt inte uppleva svett och kyla som följd. Allt jag använder är förhållandevis billiga kläder. Framförallt är det ju så att man sitter vid en brasa, och glödsprätt med mera gör att det förr eller senare blir hål i ytterplaggen. På vintern finns ju tendensen också, att göra ganska stora brasor.

Men om du ska gå till en speciell plats, och ska tillbringa en trevlig kväll med din kompis är detta något att rekommendera. Alternativet är ju enligt klassiskt manér att ni när ni kommer fram pälsar på er rejält när ni har stannat.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.