Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

Re: Prioriteringsfråga

Erik Adam; sa:
Är man ute för att mysa och softa, så är ju en eld helt klart att föredra, både för värme och matlagning. Är nattvilan däremot till för ren återhämtning så skulle jag själv välja bort elden (i alla dess energi- & tidskrävande konstruktioner som beskrivits här) till förmån för en sammanhängande sömn på ett isolerande lager ris + ett liggunderlag.
(tänk på att liggunderlag av typ Thermarest kan vara riktigt obekväma ifall en glödloppa gör hål på det..)

Du menar om man har sovsäck eller? För annars tror jag det blir svårt att somna om man inte klär sig som en Michelingubbe!

/mattias
 
I november/desember blir det tidlig mørkt om kvelden, så av den grunn kan det være godt å ha et bål som lyskilde og trivselsfaktor i timene frem til man kryper i soveposen.
 
Tanken med denna övernattning är att jag ska prova att sova ute under denna tid på året, gärna ganska bekvämt. Längre fram kommer jag dock att prova detta utan eld, förutsatt att jag lyckas spara ihop till en ny och varmare sovsäck. :) Ska kolla in SÖS hemsida med en gång...

/Daniel
 
En eld-novis undrar:

Jag själv har aldrig sovit ute på vintern (lumpen undantaget), än mindre i det fria på vintern. På sommaren gör jag aldrig upp eld heller, men visst låter det mysigt. Men så till mina funderingar:

En rejäl bädd av granris? Ni hugger helt enkelt av ett par tre meter upp på en gran? Jaja, markägaren överlever väl kanske ändå... Men stockeld, då. Hur får ni tag på så bra stockar som på bilden? Behöver ni leta länge, för ni hugger väl inte ned träd?
 
Re: En eld-novis undrar:

barre; sa:
Jag själv har aldrig sovit ute på vintern (lumpen undantaget), än mindre i det fria på vintern. På sommaren gör jag aldrig upp eld heller, men visst låter det mysigt. Men så till mina funderingar:

En rejäl bädd av granris? Ni hugger helt enkelt av ett par tre meter upp på en gran? Jaja, markägaren överlever väl kanske ändå... Men stockeld, då. Hur får ni tag på så bra stockar som på bilden? Behöver ni leta länge, för ni hugger väl inte ned träd?

Torrtall till stockelden finner man i äldre tallskog. De saknar bark, är gråa till färgen och står fortfarande upp. Man får hugga eller såga ner dem.

Till bädden bryter man av granrisgrenar.

/mattias
 
norpan_; sa:
Mezzner; sa:
Hm, det här är ju inga problem. Om man är markägare.

Hm, ja för det är ju omöjligt att fråga markägaren!!

/mattias

Är det?


Jag tror inte det är det. Men det är rätt jobbigt att få tag i många markägare, som inte alltid är en specifik person. Och jag kan hålla med om att det för de flesta antagligen betrakta som så besvärligt att det inte är mödan värt. Sen är ju förstås frågan vilka konsekvenser man anser att det har.
[Ändrat av Mezzner 2005-10-20 kl 10:25]
 
Re: Stockeldar

Jag har själv aldrig tänt stockeld för att hålla värme under vinternatten. Liten kaffeeld är väl vad jag gett mig på. Vad jag funderar över när men läser en del inlägg är på vilkas marker man kan utöva dessa aktiviteter? Hugga ner torrfuror, använda färsk tall som distans i stockelden, "rejält med granris" osv. En del av detta är väl rent att beteckna som lagbrott? Skulle vara bra att veta så att inte turen slutar med en natt i buren ;) Någon som kan upplysa?
 
Markägare

Enligt allemansrätten är det väl bara tillåtet att plocka döda grenar etc som ligger på marken?

Detta innebär att både granris och torrakor får man inte röra. Inte utan markägarens tillstånd.

Alltså bryter man mot lagen om man inte frågar markägaren. Om det är svårt att få tag i markägaren eller inte, är en helt annan sak.

Jag är inte själv skogsägare, men det är inte så svårt att sätta sig in deras situation. Det säkraste sättet att få krafter i rörelse som vill minska våra möjligheter till att röra oss i skog och mark är att reta upp dem.

Många markägare har haft problem med att "äventyrsföretag" regelbundet använder deras marker för olika aktiviteter, utan att ersätta markägaren. Företagen tar naturligtvis bra betalt av sina kunder, men vägrar, med hänvisning till allemansrätten, att betala "råvaruleverantören"; markägaren. Det finns rättsfall kring detta.

Jag tror att vi på sikt gör oss och andra en otjänst om vi inte tänker på att behandla skogsägarna på samma sätt som vi själva skulle vilja bli behandlade.

Enligt min erfarenhet är det inga problem att få tillstånd om man förklarar vad man vill göra och verkar veta vad man håller på med. Att man bara tar enstaka kvistar från varje gran etc.


Jörgen
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.