Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

eldaniel; sa:
Jo, har jag förstått det hela rätt är nying och stockeld samma sak. Jag har hittat Yngve Ryd´s Eld till ett bra pris (169kr på adlibris), så beställningen går nog iväg ikväll.
Angående någon form av "säng": kan det fungera med t.ex grövre grenar mot marken, därefter granris och slutligen liggunderlag?

/Daniel

Vad som hellst som isolerar från markens kyla. antingen grova grenar, eller riktigt tjockt med granris, eller så kan man bygga en traditionell "säng" en bit upp från marken.
 
Re: Re: En eld-novis undrar:

norpan_; sa:
barre; sa:
Jag själv har aldrig sovit ute på vintern (lumpen undantaget), än mindre i det fria på vintern. På sommaren gör jag aldrig upp eld heller, men visst låter det mysigt. Men så till mina funderingar:

En rejäl bädd av granris? Ni hugger helt enkelt av ett par tre meter upp på en gran? Jaja, markägaren överlever väl kanske ändå... Men stockeld, då. Hur får ni tag på så bra stockar som på bilden? Behöver ni leta länge, för ni hugger väl inte ned träd?

Torrtall till stockelden finner man i äldre tallskog. De saknar bark, är gråa till färgen och står fortfarande upp. Man får hugga eller såga ner dem.

Till bädden bryter man av granrisgrenar.

/mattias

Hoppsan hur var det nu det stod i allemansrätten...

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

"Pinnar som bränsle
Nedfallna kottar, pinnar och grenar på marken får man ta som bränsle till elden. Det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd."

Man får alltså inte ens ta torra kvistar från levande träd. Hugga ner en torrtall är nog knappast tillåtet det heller då dom ofta har ett värde där dom står. Om inte annat så för djuren/ insekter...

Vi vill väl ha kvar allemansrätten?
Visst jag syndar väl jag med, nog ryker det torra kvistar från en och annan gran men om jag ska ta mycket ris så brukar jag fråga eller så håller jag mig på släktens skog...

[Ändrat av olarantala 2005-10-20 kl 11:05]
 
Re: Re: Re: En eld-novis undrar:

olarantala; sa:
Hoppsan hur var det nu det stod i allemansrätten...

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

"Pinnar som bränsle
Nedfallna kottar, pinnar och grenar på marken får man ta som bränsle till elden. Det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd."

Man får alltså inte ens ta torra kvistar från levande träd. Hugga ner en torrtall är nog knappast tillåtet det heller då dom ofta har ett värde där dom står. Om inte annat så för djuren/ insekter...

Det brukar även ligga gott om träd ner, ofta hålls de upp en bit från marken av grenverket. Så man kan alltså elda med 50 cm grova "pinnar", som ligger på marken.
 
Det kan man nog inte alls det. Det överskrider helt enkelt gränsen för vad som kan betraktas som en tillgång för markägaren. Jag orkar inte leta efter formulering eller lagrum.

Dock måste jag säga att jag inte tycker att detta med markägandet/egendomsbrottet är största problemet.

Jag tycker däremot att det ser jäkligt trist ut på många lite populära platser, där det syns på granarna att folk helt enkelt tagit det ris de behöver för en natt. Rätt kortsigktigt tycker jag, eftersom inte grenarna växer ut med jämna mellanrum.

De liggunderlag som finns på marknaden är en bra lösning på problemet och duger inte dessa ska man nog ägna viss eftertanke åt vad man väljer för alternativ.

Jag är tillsammans med flera delägare markägare till ytmässgigt rätt stora marker. Självklart har jag aldrig blivit tillfrågad av nån ifall de får ta nåt i skogen. Inte heller nån annan jag känner. Uppriktigt sagt skiter jag dock i om nån tar kvistar från mitt "virkesförråd".
Jag tycker dock inte detta med markägarens rätt är det största problemet - men det är den primära juridiska konsekvensen av såna här tilltag.

Som nån nämnde, att det är onödigt med nya eldstäder varje gång man eldar, håller jag med om. Jag undvker att göra eldstäder i onödan och när jag gör det väljer jag eldstäder som snabbast möjligt försvinner.

Spårlös färdsel är ett begrepp som är hedervärt, inte bara för klättrare.


[Ändrat av Mezzner 2005-10-20 kl 11:18]
 
olarantala; sa:
öringen; sa:
Håller med Mezz. Rena skräckexempel som det på sidan två i denna tråd http://img.photobucket.com/albums/v174/diabolik/winterfire2.jpg får mig att må illa rent ut sagt, oavsett om det är på deras egen mark eller inte. Vilken vettig person lämnar såna spår efter sig??

Det kanske är en överlevnadssituation... :)

Hmm har han haft ork att bygga allt det är har han nog ork att gå tillbaka till bilen också :)
 
öringen; sa:
sajberjohan; sa:
öringen; sa:
Håller med Mezz. Rena skräckexempel som det på sidan två i denna tråd http://img.photobucket.com/albums/v174/diabolik/winterfire2.jpg får mig att må illa rent ut sagt, oavsett om det är på deras egen mark eller inte. Vilken vettig person lämnar såna spår efter sig??

Bilden är ifrån en kurs med Karamat i Kanada, inget att bli upprörd över.

Nähä?

Jamen släpp det där nu Öringen, bygget är antagligen med i detaljplanen...
 
Re: Re: Re: En eld-novis undrar:

olarantala; sa:
norpan_; sa:
barre; sa:
Jag själv har aldrig sovit ute på vintern (lumpen undantaget), än mindre i det fria på vintern. På sommaren gör jag aldrig upp eld heller, men visst låter det mysigt. Men så till mina funderingar:

En rejäl bädd av granris? Ni hugger helt enkelt av ett par tre meter upp på en gran? Jaja, markägaren överlever väl kanske ändå... Men stockeld, då. Hur får ni tag på så bra stockar som på bilden? Behöver ni leta länge, för ni hugger väl inte ned träd?

Torrtall till stockelden finner man i äldre tallskog. De saknar bark, är gråa till färgen och står fortfarande upp. Man får hugga eller såga ner dem.

Till bädden bryter man av granrisgrenar.

/mattias

Hoppsan hur var det nu det stod i allemansrätten...

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/

"Pinnar som bränsle
Nedfallna kottar, pinnar och grenar på marken får man ta som bränsle till elden. Det är inte tillåtet att hugga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd."

Man får alltså inte ens ta torra kvistar från levande träd. Hugga ner en torrtall är nog knappast tillåtet det heller då dom ofta har ett värde där dom står. Om inte annat så för djuren/ insekter...

Vi vill väl ha kvar allemansrätten?
Visst jag syndar väl jag med, nog ryker det torra kvistar från en och annan gran men om jag ska ta mycket ris så brukar jag fråga eller så håller jag mig på släktens skog...

[Ändrat av olarantala 2005-10-20 kl 11:05]

Oavsett om man tjyvar eller har markägarens tillstånd bör man avstå från att ta 'död ved' som ligger direkt mot marken,ligger de mot en sten,träd eller på ett berg gör det inte så mycket.Högstubbar (träd som knäckts) bör man också låta vara kvar,dessa båda har högt biologiskt värde.


peter
 
Varför detta prat om granris?

Har sovit flera nätter i tält på vintern, inte lägger man väl granris under tältet, nej man lägger bara sitt liggunderlag på tältbottnen. Bättre då att ta med en pressening eller liknande och lägga liggunderlaget på, så slipper man problemet med markägare.
Har man bra grejor isolerar ju liggunderlagen perfekt.
Dom tältar ju i snön på Everest i -40 grader, utan granris!

Johnny
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.