Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

stenarna går även att stoppa i armhålan etc, se bara till att de har svalnat lite först.

Bäst fungerar en flaska med varmt vatten för att värma upp sovsäcken. Se bara till att den har en bra kork så att det inte läcker...
 
Erik F; sa:
stenarna går även att stoppa i armhålan etc, se bara till att de har svalnat lite först.

Bäst fungerar en flaska med varmt vatten för att värma upp sovsäcken. Se bara till att den har en bra kork så att det inte läcker...

om du använder varma stenar så se till att de har svalnat lite.

Jag testade det när jag var yngre och resultatet blev en förkolnad sock och ett knytnävsstort smält hål igenom sovsäcken.

Det var mindre trevligt att vakna av att det drar i sovsäcken ;-)

men det var varmt sålänge det varade.
 
Stockeldar

Om du ska sova ute vintertid kan jag varmt (!) rekommendera att du gör stockeldar (finns flera typer). Bäst tycker jag är att ta 3 grövre träd (minst två av dessa bör vara torrakor) och bygga en pyramid av dem liggande. Tänd en långsmal eld mellan de två i botten och ta färsk tall som distanser till den övre mittersta (som kan vara lite råare i träet då den annars brinner upp för snabbt. Elden/stockarna bör vara runt 1,5 m. Bakom dessa mitt emot vindskyddet bygger du en rejäl eldspegel som reflekterar värmen in i skyddet. Rejält med granris under sedan är det bara att lägga ut liggunderlagen och mysa i vinternatten. Jag sov ute ett flertal gånger ifjol såhär i ca 20 minusgrader och det är inga som hellst problem. Ansiktet är det enda som blir ordentligt kallt eftersom man absolut inte ska andas ner i sovsäcken vintertid.
Lycka till!
 
Ja, "lufthål" i sovsäcken hade jag väl tänkt försöka undvika in i det sista;) Sängen/britsen såg ju väldigt intressant ut, så någon form av bygge kommer det att bli.
Jag har börjat fundera på att göra en lite mer "permanent" lägerplats och utnyttja den med jämna mellanrum under vintern, så det blir nog till att lägga lite mer tid på det hela. Tack för fina tips, kom gärna med fler idéer om ni har!

/Daniel
 
Re: Stockeldar

n´Mikal; sa:
Ansiktet är det enda som blir ordentligt kallt eftersom man absolut inte ska andas ner i sovsäcken vintertid.
Lycka till!

Drar man en jacka över sovsäcken och ansiktet så blir man av med det problemet också utan att andas ner i sovsäcken.
 
Eld eller sovsäck?

Har man sovsäck så är ju elden mer en mysfaktor, om inte sovsäcken är extremt dåligt anpassad till temperaturen.

Har man bara elden att förlita till ställs helt andra krav på denna. Den måste då under ca 8 timmar generera tillräckligt med värme för att man skall kunna sova. Detta skall ske med minimal arbetsinsats av den "sovande".

Nyingen är ju är en suverän klassiker. Den med två stockar lär ju vara bäst, men jag har ännu aldrig lyckats få till ett arrangemang som håller stockarna ovanpå varandra i tillräckligt många timmar.

Trestocksnyingen, som någon föreslog, är mindre krävande. Det måste vara rejält tjocka stockar (25-30 cm diameter) om det skall hålla en hel natt. Framförallt överstocken måste vara den tjockaste. Stockarna bör vara närmare 1,5 m långa.

Allteftersom elden brinner så förtärs ju virket i stockarna vilket ökar spalten mellan virket i brasan. När spalten blir tillräckligt stor slutar det brinna. Man måste då vrida överstocken ett halvt varv eller så. Detta innebär gymnastik varannan timme minst.

Det stora problemet är att hålla sig varm på den sida som är vänd från elden. Reflektor, vindskydd eller något sådant krävs, men är ofta inte tillräcklig, enligt min uppfattning.

På den gamla goda tiden, när det var smälltkallt och man inte hade sovsäckar gjorde man två nyingar och lade sig mitt emellan. Krävde nog viss vana för en korrekt avståndsbedömning...

Jörgen
 
Det är väl det som är lite av problemet, hur håller man "skuggsidan" varm? Kanske om man höjer tarpen så att den bilder ett form av tak och bygger en reflektor/vindskydd?

/Daniel
 
Förutom stockeldar (det finns tips om hur man saktar ner stockelden så att den räcker längre) så tipsar Yngve Ryd också om hur man kan bygga en risbädd ovanpå en brasa. Bara man bygger bädden av rått ris och gör den större än glödbädden under så brukar man kunna undvika "likbränning" under natten.
 
KLAGER; sa:
Förutom stockeldar (det finns tips om hur man saktar ner stockelden så att den räcker längre) så tipsar Yngve Ryd också om hur man kan bygga en risbädd ovanpå en brasa. Bara man bygger bädden av rått ris och gör den större än glödbädden under så brukar man kunna undvika "likbränning" under natten.

Ett annat klassikt knep är att lägga två stockar bredvid varandra som "sängkant". Mellan dem lägger man ett antal större stenar som man värmt upp i brasan. Sedan bygger man en säng med slanor och ris ovanpå. Kräver nog en spade att hantera stenarna med. Jag har aldrig testat det här själv, men det känns lite säkrare än "glödbädden" av vide som Yngve Ryd skriver om.

Jörgen
 
Hmmm..

Har följt inläggen med stort intresse!O jag måste säga att det känns lite som att göra en höna av en fjäder av detta!Har man en tillräckligt varm sovsäck så begövs det ingen eld!Tar bara onödig energi att springa upp o ner ur sin sovsäck...!men om du bara kör med en eld o ingen sov säck så e det en rejäl risbädd som gäller att ligga på.Sedan så krävs det ordentligt med ved!O de stora klabbarna lägger du på när du skall lägga dig för att sova...visst elden falnar,men då e d bara att lägga på lite klabbar med lite stöd från mindre ved så ordnar det sig igen,har själv gjort det många gånger o inte haft problem med det.Många här rescenserar Yngve Ryd här att det står si o så!Men hur många av er provar det egentligen???Som sagt mycket för litet....(blir väl en massa påhopp nu)

/Nicklas
 
Re: Hmmm..

NL; sa:
Har följt inläggen med stort intresse!O jag måste säga att det känns lite som att göra en höna av en fjäder av detta!Har man en tillräckligt varm sovsäck så begövs det ingen eld!Tar bara onödig energi att springa upp o ner ur sin sovsäck...!men om du bara kör med en eld o ingen sov säck så e det en rejäl risbädd som gäller att ligga på.Sedan så krävs det ordentligt med ved!O de stora klabbarna lägger du på när du skall lägga dig för att sova...visst elden falnar,men då e d bara att lägga på lite klabbar med lite stöd från mindre ved så ordnar det sig igen,har själv gjort det många gånger o inte haft problem med det.Många här rescenserar Yngve Ryd här att det står si o så!Men hur många av er provar det egentligen???Som sagt mycket för litet....(blir väl en massa påhopp nu)

/Nicklas

Yngve Ryd nämner t ex i flera sammanhang att man använt sig av "murken" ved, för att den brinner långsammare (att det blir sämre värmevärde gör inte så mycket om man eldar stockar). Jag provade att elda en grov murken stock. Den brann så långsamt att när jag kom tillbaka efter en vecka (7 dygn) så glödde den tillräckligt så att man lättt kunde tända en eld på den.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.