Övernattning under bar himmel, höst/tidig vinter

Har tänkt pröva en övernattning under slutet av november/början av december under tarp eller presenning. Jag är ute mycket året om, men har ännu inte prövat en övernattning vintertid.
Det jag främst funderar över är elden för värmen. Vilken form av eld värmer bäst och under hur lång tid? Jag kommer att vara i Ångermanland, så kyla och möjligen snö kommer definitivt att finnas med i bilden.

Mvh
/Daniel
 
om det inte är alltför många minusgrader så tycker jag det är smidigt att skippa eld och därmed eldvakt. Förutom kamin i isolerat sovområde (typ militärtält) så är det ändå svårt att få bra värme av en eld om man bara sover rätt ute i bushen. Ta en massa granris under tjockt liggunderlag, bra sovsäck, mössa, så går det bra att sova utan eld.
 
Har funderat på detta och precis som du säger är det själva eldvakten som är problemet. Ett alternativ är kanske en stockeld, erfarenhet av detta någon?

/Daniel
 
Har fingrat på den och ett inköp är nära förestående!
Förutom elden, vad tror ni om tarp eller under en tät gran? Är kanske en naiv romantiker, men det skulle vara roligt med så lite moderna påfund som möjligt...

/Daniel
 
Stockeld!

Jag tycker att det är kanon med stockeld.Bra värme källa som inte behöver brinna hela tiden utan alstrar hyffsat med värme även vid glöd. Då behöver man inte fundera så mycket på eldvakt, MEN se till och röj och vattna lite runt om i fall det finns risk för spridning.
 
Om du ska elda på snön så får du tänka både en och två gånger på hur du arrangerar din stockeld. Risken är att både stockarna och elden blir rejält sura av snösmältningen runt brasan, även om du skottar bort/trampar ihop snön.
Själv tycker jag inte att en eld vintertid ger någon stor värmevinst vid övernattning, tror det beror på att man får så låg "effekt" frampå småtimmarna, en "stockeld" är ju ganska lugn av sig. Däremot är en liten eld just när man ska somna en komforthöjare, både vad gäller värme men inte minst för humöret! Ta en bra sovsäck och rejält undertill mot kylan istället.

Inget är så mysigt som när röken från halvrå ved blandar sig med doften av granris, och knäppningarna från glöden bryter det monotona frasandet av hundratals små snökristaller som en efter en träffar sovsäcken. Och så började man längta...
 
Prövar nog en stockeld, om inte annat för trivselfaktorn...Det ska bli riktigt skönt att komma ut, måste nog sticka iväg tidigare än planerat, klarar inte av att sitta inne längre!
 
Stockeld fungerar bra särskilt om den består av törestockar. Men något att tänka på är att ha ne reflektor så man utnyttjat värmen till max. Något att tänka på är att det kan vara värt att bygga en liten säng eller liknande som tar upp dig från kalla marken. Med tanke på att det krävs 40-50 cm gransris för att isolera dig ifrån marken så går det oftast snabbare och smidigare att bygga en liten säng.

Ytterligare ett bra tips är att läsa boken "Eld - flammor och glöd" den är både full av kunskap och väldigt rolig att läsa dessutom.
 
borde fungera med en Nying ( är inte det typ som stock eld)
aja. den brinner bra länge och inte för intesivt. vilket jag föredrar.
 
Jo, har jag förstått det hela rätt är nying och stockeld samma sak. Jag har hittat Yngve Ryd´s Eld till ett bra pris (169kr på adlibris), så beställningen går nog iväg ikväll.
Angående någon form av "säng": kan det fungera med t.ex grövre grenar mot marken, därefter granris och slutligen liggunderlag?

/Daniel
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...