Nån som sitter på små bitar knivstål

Jag tänkte höra om det är nån hör på forumet som har några små bitar lämpligt knivstål för denna kniv som jag tänkte iaf tänkte försöka slipa fram själv ( får se hur det går =) ) . 4 mm var det jag tänkte i tjocklek.
Jag har inte hört med nordell än.

Bilagor

• Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,018
Precis.

Jag gillar den här lite avlånga bladformen som är ett mellanting mellan en frilufts/jaktkniv och trancherkniv.

FrostCamping2.jpg

~Paul~

Javisst det är riktigt fint med det långa bladet. I mitt tycke blir den riktigt allround. Det ända jag inte gillar är parerskyddet, men det är ju individuellt.

Barkriver har rätt många fronterknivar Hudsonbay och scalpknivar bla. trevligt.

Är cumberlandkniven fullt convex sliad oxå.
Seved

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved
Fast med sina 15 cm i bladlängd är detta inte direkt en huggare. Personligen hade jag valt Uddeholmstålet.

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips