Nån som sitter på små bitar knivstål

Jag tänkte höra om det är nån hör på forumet som har några små bitar lämpligt knivstål för denna kniv som jag tänkte iaf tänkte försöka slipa fram själv ( får se hur det går =) ) . 4 mm var det jag tänkte i tjocklek.
Jag har inte hört med nordell än.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Bilagor

• Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    Bark River Cumberland Trail Knife.jpg
    15.6 KB · Visningar: 1,032
Precis.

Jag gillar den här lite avlånga bladformen som är ett mellanting mellan en frilufts/jaktkniv och trancherkniv.

FrostCamping2.jpg

~Paul~

Javisst det är riktigt fint med det långa bladet. I mitt tycke blir den riktigt allround. Det ända jag inte gillar är parerskyddet, men det är ju individuellt.

Barkriver har rätt många fronterknivar Hudsonbay och scalpknivar bla. trevligt.

Är cumberlandkniven fullt convex sliad oxå.
Seved

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

vilka tjocklekar har du. Nån millimeter borde jag kunna avverka på min minimala bandslip =). vilket stål skulle du rekomendera

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved

5160 är 6 mm tjockt och 2140 lite varierande. Jag kan kolla imorron.

Det beror lite på vad du ska ha den till. Ska du hugga och greja mycket så är nog 5160 bättre annars funkar bägge två.

Seved
Fast med sina 15 cm i bladlängd är detta inte direkt en huggare. Personligen hade jag valt Uddeholmstålet.

~Paul~

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.