Angående lösa hundar i naturreservat

Inbrottstjuvarna torde då ha hotat den knivhuggande till livet, så till den grad att det inte gick att avvärja situtaionen på annat sätt än att möte det dödliga våldet men mindre än våld med samma allvarliga konsekvens.


Tingsrätten har visserligen bedömt att 22-åringen använt oförsvarligt mycket våld, men att han i den extrema situation han befann sig i ”svårligen kunde besinna sig”. Han firas därför enligt reglerna om nödvärnsexcess.
 
klart man sparkar en hund som kommer fram till ens egen kopplade hund i skogen om man inte anser det lämpligt att låta dem mötas.

det har jag gjort massor av gånger. Givetvis symboliska sparkar. Hundar är sociala djur och det ska vara en riktigt knäpp hund om den inte svarar på en symbolisk fot.

Sparkar man en hund på allvar för att skada den man ju ta konsekvenserna.

Är det en fight så särar man på hundarna. Verkar mycket lättare att fånga och hålla en hund än att slå ihjäl den???

Men om den extremt osannolika situationen skulle uppstå att ens hund blir allvarligt attackerad av en annan hund och det av någon outgrundlig anledning är enkelt att slå ihjäl den men omöjligt att hålla fast den så visst, slå ihjäl den. Men jag fattar inte varför man vill göra en stor grej av något som i princip aldrig kommer inträffa.

Om en symbolisk spark inte funkar satsar jag på att få tag på bakbenen och lyfter dem högt för att passivisera hunden.

Att hugga en hund med kniv gör man nog bara i fantasin eller i diverse hot. Yxa kanske men vem fan har yxa på sig när det kommer en hund? Låter helt sjukt och betydligt farligare än de vanliga metoderna.
Jag tror att en del människor gillar att använda våld och därför passar på när laglig möjlighet ges. Själv har jag faktiskt aldrig kommit på tanken att sparka på en aggressiv hund.
 

Nödvärnsexcess är en undantagsparagraf i nödvärnsrätten som inte är normalläget. Det normala är proportionalitet ("inte mer våld än nöden kräver") och att det får bara pågå för att avvärja situationen. När hotet är borta gäller inte nödvärnet längre och man får inte fortsätta "för att markera eller straffa". Straff utdömer domstolar i Sverige (eller för vissa enklare brott polisen direkt) och det är det fina med att leva i en rättsstat. Jag vill inte bo i ett land där man kan råka bli skjuten om man gått vilse in på någon annnas tomt, utan onda avsikter.

Men nödvärnsexcess är just när man "svårligen kan besinna sig", dvs man gör något i stundens ingivelse eller i stridens hetta. Att planera att för att skada ett djur är inte nödvärnsexcess, det är planerat våld och enligt mitt synsett inte applicerbart. Man kan inte planera för att hänvisa till nödvärnsexcess anser jag.


/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.