Angående lösa hundar i naturreservat

På förekommen anledning tänkte jag ta upp frågan om lösa hundar i naturreservat.

Jag gick den så kallade "Rävstensstigen" i Lovö Naturreservat med familjen tidigare idag. Vi hade med oss våra två hundar, naturligvis kopplade. Halvvägs genom promenaden går vi på två personer med två lösa hundar. Jag gick med vår äldre hund, som har varit hos veterinären i veckan och har ett par färska stygn.

Jag har inget som helst behov av att han ska slita upp sitt sår igen, så jag gav honom sittkommando bakom mig, med förhoppning om att slippa hundkontakt.

Tyvärr gick det inte denna gången. Den ena hunden (svart hund, såg ut att vara labradoraktig, inte nödvändigtvis renrasig) kom fram och ställde sig mindre en meter framför mig, morrandes och med rest ragg. Jag informerade den som gick med hunden om att vid attack mot mig eller min hund skulle jag sparka den. Just efter kom första utfallet. Första sparken missade, när hunden hoppade undan, men hunden fortsatte attackera. Spark nummer två träffade bra, och "ägaren" kunde få tag på sin hund som var avgjort mindre aggressiv nu.

För några veckor sedan gick jag samma runda, och gjorde upp eld för att steka en kolbulle. För att göra upp eld hade jag kniv med mig, samma kniv som jag använder för att avliva vildsvin vid eftersök. Det fungerar på vildsvin på upp till 60-70 kg. Större än så är jag mer försiktig med.

Hade jag haft kniv med mig är det fullt möjligt att jag använt den mot en aggressiv hund. Jag accepterar inte att jag eller mina hundar blir bitna där det är koppeltvång. Jag föredrar starkt att inte behöva skydda mig och de mina mot angrepp -- men jag kommer att göra vad jag kan och vad jag uppfattar behövs för att freda mig.

Nu verkar det för många hundägare svårt att acceptera att det är strikt koppeltvång i många naturreservat. Det är koppelvång i Lovö naturreservat, men de flesta gånger jag är där går jag på lösa hundar. Det är något av en barnkammare i naturen nu, och det är olagligt och olämpligt med lösspringande hundar även där det inte är strikt koppeltvång. Ingen av den här informationen verkar räcka för att få folk att koppla sina hundar...

Utöver det kan jag nu också lägga till risken att träffa på mig, eller någon med liknande uppfattning -- det kan vara farligt för lösa hundar.

Min förhoppning med det här inlägget är att i alla fall någon som läser det tänker till, och kopplar sin hund i naturen. Om inte så av omsorg över sin egen hund.

Naturligtvis försöker jag lösa det hela med så lite våld som möjligt. Jag får ingen som helst glädje av att sparka någons hund (eller ännu värre...). Tyvärr ser jag alternativet att få min egen kopplade hund, eller mig själv, biten som sämre.
 
Det har varit ett problem i alla tider med okopplade hundar.
I "vanlig skog är det väl olaga eller olovlig jakt om de stör andra djur, i naturreservat och nationalparker är det även mot föreskrifter.
Många hundägare sköter sig, det är ju deras och inte hundarnas ansvar.
Men alltför många sköter sig inte, och när man konfronterar hundägarna är det få som vill förstå problemet, trots att deras hund inte lyder utan är aggressiv eller bara hoppar och stör.

Jag brukar berätta att jag nyss sett vildsvin, tjäder och annat läskigt som inte gillar hund (spår av björn eller varg kunde vara ett alternativ). Och oftast är det inte osant, men om det hjälper vet jag inte, de flesta med det beteendet tror ju inte att det gäller dem, bara andra.
 
Är den okopplade hunden inte dresserad och ägaren har noll koll på den så är det bara att ladda fullt ut med en rejäl spark eller slå besinningslöst med en tjock gren.

Det är hundförarens uppgift att se till att dressera sin hund och har man inte gjort det så får man räkna med att få sin hund ihjälslagen om man inte har någon koll på den!

Det kan låta brutalt men hellre att den odresserade hunden blir rejält skadad än att ens egen hund riskerar att skadas och jag skulle inte varna den andra hundägaren innan - det är bara att ladda fullt ut för ju snabbare man är ju mindre risk blir det att ens hund skadas!

Rest ragg och en svans som pekar rakt fram innebär problem som måste lösas snabbt.
 
Det är tragiskt om en "oskyldig" hund skall bli ihjälslagen på grund av att ägaren inte hanterar den på rätt sätt men visst måste man få försvara sig och sin egen hund om det behövs.

Däremot tycker jag inte att man skall "slå besinningslöst". I de flesta fall räcker det med ett par steg fram mot den angripande hunden och en tydlig signal med handen. Det är trots allt ett levande djur vi talar om.
Det är oftast vår egen rädsla som skapar onödigt våld.

"Använd inte mera våld än vad nöden kräver" bör gälla vid angrepp/försvar av såväl djur som människor.
 
Jag antar att ni som gillar att hota hundar med våld på internet själva antingen aldrig bryter någon regel eller är okej med att folk använder våld emot er och er egendom i så fall. Om ni t.ex kör lite för fort nån gång och därmed riskerar folks liv och hälsa är det väl ok om någon modig tar lagen i egna händer och prejar er?
Om ni missar någon vid ett övergångsställe är det okej att någon jagar er med kniven?

Ovanstående läses gärna med nån gnutta humor men även lite allvar.

Givetvis får man sparka en hund som kommer fram oinbjuden. Jag har själv hund och råkat ut för massa möten med lösa hundar och det är extremt sällan ett bestämt NEJ inte räcker för att lösa den.
 
Jag antar att ni som gillar att hota hundar med våld på internet själva antingen aldrig bryter någon regel eller är okej med att folk använder våld emot er och er egendom i så fall. Om ni t.ex kör lite för fort nån gång och därmed riskerar folks liv och hälsa är det väl ok om någon modig tar lagen i egna händer och prejar er?
Om ni missar någon vid ett övergångsställe är det okej att någon jagar er med kniven?

Ovanstående läses gärna med nån gnutta humor men även lite allvar.

Givetvis får man sparka en hund som kommer fram oinbjuden. Jag har själv hund och råkat ut för massa möten med lösa hundar och det är extremt sällan ett bestämt NEJ inte räcker för att lösa den.
Det är skillnad att göra ett misstag och lära sig av det. Tyvärr så verkar de flesta hundägare strunta i regeln att hålla hundarna kopplade, då är det ingen misstag längre utan ett totalt ignorerande av regeln.
 
Vad mig anbelangar så har jag inga problem om någon använder våld mot mina hundar om de skulle få för sig att attackera någon annan människa eller tamdjur.

Vederbörande får då troligen vara relativt snabb. Jag accepterar inte att mina hundar tuggar på grannskapets hundar, och har vid tillfälle fått plocka upp någon av mina hundar i nackskinnet när de visat intentioner på att göra det.

Den kvinna som gick med hunden uppskattade inte att få sin hund sparkad. Att hennes hund sprang vind för våg i ett naturreservat var tydligen helt OK. Att den blev sparkad när den attackerade min hund var det inte. Min förhoppning är att när hon lugnat ner sig inser att hennes beteende var olämpligt, och att det även är farligt för hennes hund (inte bara högdräktiga rådjur, nyfödda kid och liknande som utsätts för risk när den springer lös). Då när jag en förhoppning om att hon börjar koppla sin hund i skogen...

Jag störs inte speciellt om någon på hösten går med en lös hund i skogen. Däremot tycker jag att det är direkt olämpligt att göra det vid den här tiden på året. Speciellt med en olydig, aggressiv större hund.

Det är lite det som är syftet med den här tråden. Om jag får någon hundägare att börja koppla sin hund är jag nöjd. Jag inser att de inte gör det av hänsyn till de vilda djuren eller sina medmänniskor -- men om de inser att deras hundar faktiskt löper risk att skadas, och i värsta fall dödas. Då kanske, kanske kan de sätta på kopplet.
 
Jag antar att ni som gillar att hota hundar med våld på internet själva antingen aldrig bryter någon regel eller är okej med att folk använder våld emot er och er egendom i så fall. Om ni t.ex kör lite för fort nån gång och därmed riskerar folks liv och hälsa är det väl ok om någon modig tar lagen i egna händer och prejar er?
Om ni missar någon vid ett övergångsställe är det okej att någon jagar er med kniven?

Ovanstående läses gärna med nån gnutta humor men även lite allvar.

Givetvis får man sparka en hund som kommer fram oinbjuden. Jag har själv hund och råkat ut för massa möten med lösa hundar och det är extremt sällan ett bestämt NEJ inte räcker för att lösa den.

När vi hade hund så bröt vi mot koppelregler överallt under alla dom 12 åren hon levde, så jag är ingen laglydig hobbypolis.

Koppelreglerna är skrivna utifrån att en 10-åring ska kunna ta en skogspromenad med en kamphund - vi som tränade vår hund mer eller mindre varje dag under alla hennes 12 år och hade stenkoll på henne och hon gjorde aldrig någonsin något utfall mot någon annan hund.

Om det kommer fram en lösspringande hund som har rest ragg, svansen pekande rakt fram och öronen bakfällda så står man inte och väntar på vad som kommer att hända, för med den tydliga signalen så vet man exakt och då måste man agera snabbt.

Jag har aldrig varit en ligist som var ute på stan och betedde mej som ett svin men i en sån TS-situation så handlar det om att skydda sej själv och sin hund och då gäller inga sociala PK-regler som att vara försiktig så att man inte råkar slå ihjäl den angripande hunden - man måste då gå på med full kraft, hur hjärtlöst det än låter!

Antingen det eller så släpper man sin hund och hoppas på att den kan springa ifrån angriparen.
 
Finns inte en hundägare som skulle erkänna att ens hund inte lyder till 100%. Alla tror att de har full koll på hunden, eller inbillar sig det iaf. Man kan inte träna bort djurets drifter då de ligger nedärvda i generna. Lobotomi kanske funkar men knappast fostran. De flesta tränar mest sina hundar till att bli goda ögontjänare som uppför sig då husse är där och ger godis och beröm. Men när ingen ser så är det drifterna som styr ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...